Kombinovaný automobil CAS/AP od firmy Gimaex
Hasičský sbor německého letiště – Flughafenfeuerwehr Airport Leipzig-Halle má ve svém vozovém parku již dva roky zařazený unikátní požární automobil.
Jedná se o další obdobu pro čtenáře serveru POŽÁRY.cz dobře známého kombinovaného vozu cisterna/plošina. Tato s označením HLF 30/50–5 T 32 se však svým provedením vymyká všem dosud zde představeným. Nadnárodní koncern Gimaex – Schmitz, který je výrobcem tohoto vozidla, si se zadaným úkolem vozu pro službu na letišti poradil na výbornou.
Speciální požadavky pro letiště
Automobily koncepce Multistar mají společného jmenovatele v jejich taktickém provedení, tím je kombinace klasického automobilu prvního výjezdu a automobilové plošiny s dostupnou výškou 30, resp. 32 metrů. Nejinak je tomu i v případě nyní představovaného vozu HLF 30/50–5 T 32. Co ho výrazně odlišuje od ostatních, je na první pohled zřejmé. Zadavatelem, čili hasičským sborem letiště Lipsko, bylo požadováno vozidlo, které bud schopno dopravit na místo určení úplné požární družstvo 1+5 společně s větším množstvím vody a pěnidla, jenž bude moct zasahovat i ve výškách. Požadavky na množství hasebních látek jsou na letištích velmi odlišně od automobilů pro městskou službu.
Na základě těchto tří faktorů bylo přistoupeno nejprve k výběru podvozku. Osmikolový MAN TGA s prodlouženou kabinou, pohonem 8×2 a trojicí řiditelných náprav. Toto je nezbytné pro dobré manévrovací schopnosti více jak 12 m dlouhého speciálu. Na podvozek byla následně namontována plošina Multistar od konkurenční firmy Iveco-Magirus s dostupnou výškou 32 m. Ta byla následně obestavěna modulovou požární nástavbou Gimaex s nádrží na 5000 l vody a 500 l pěnidla. Vzhledem k potřebám letištních hasičů není ani výbava vozu zcela běžnou záležitostí.
Podvozek je základ
Projděme si tedy celé vozidlo od začátku. HLF 30/50–5 T 32 je postavený na robustním osmikolovém podvozku MAN řady TGA s označením 35.440 8×2–6 BL. Toto nám napoví základní vlastnosti zvoleného šasi. Max. celková hmotnost 35 tun, 440 koňských sil agregátu, konfiguraci náprav včetně řízení. Pro letištní automobil, který bude zasahovat téměř výhradně ze zpevněné komunikace, je toto ideální variantou. Řiditelnost předních dvou náprav společně s druhou, tedy poslední zadní, je nezbytnou součástí dokonalého ovládání a manipulace takto velkých vozidel. Kabina je prodloužená a jejím výrobcem je odnož firmy MAN – MAN Truck Modification Center. Osádka je 1+5, hasič-strojník sedí vlevo vpředu, vpravo je místo velitele vozu, zadní část je určena pro mužstvo. Přístup do kabiny je zajištěn po schodech do čtveřice bočně otevíratelných dveří. Hasiči mají k dispozici dýchací přístroje Dräger, integrované do opěradel sedaček, ostatně toto je dnes již běžné řešení. Pod předním nárazníkem je umístěný pomocný ochranný rám. Přes střechu kabiny je uloženo rameno plošiny, které přesahuje před vozidlo.
Plošina s košem
Za kabinou nalezneme samotnou modulovou požární nástavbu. Ta je vyrobena za pomoci hliníku a plastu. Ovšem než je na vozidlo namontována, umístí se na šasi nejprve otoč s plošinou a hydraulickými vzporami. Hlavní velké vzpory typu H jsou umístěny za druhou přední nápravou, pomocné malé pak v prostoru zadních náprav, ty se vysunují pouze pod vozidlo, stejně tak i přední pomocné. Dvouramenná teleskopická plošina pochází od konkurenční firmy Iveco-Magirus, která jí montuje na vozy specifikace Multistar. Dosah plošiny, která je osazena lety praxe prověřeným pracovním košem RK 270 CS s dvojicí bočních vstupů, je max. 32 metrů, boční vyložení dosahuje poloviny výškové hodnoty. Pod úroveň vozu je to téměř 12 m. Ovládání je možné z koše i z nástavby. Co je poměrně unikátní, že košové i vozové ovládání je bezdrátové. Plošinu lze ustavit i v náklonu 7°. Pracovní koš má kapacitu až 270 kg a osádka v něm nalezne ,,C“ vyústění suchovodu, který vede ramenem, zásuvky elektrické energie, držák nosítek a interkom. V případě použití plošiny coby jeřábu, je její nosnost až 1300 kg.
Vybavení, voda, vybavení…
Požární nástavbu tvoří tři moduly, zvenčí osvětleny pomocí zářivek. První z nich má v sobě prostor pro potřebné vybavení, který je krytý trojicí hliníkových roletek na obou stranách vozu. Průchozí skříň za kabinou je z nich nejmenší, za ní je srdce ovládání plošiny a vzpory, dále pak velká skříň, na kterou plynule navazuje menší. Vpravo za velitelem nalezneme ve výbavě např. výstražné kužely, pomocnou soupravu vzpor, dýchací přístroje, přetlakovou ventilaci, kalová čerpadla, elektrocentrálu, prodlužovací kabely, stativy + světlomety, hadice, proudnice, hydrantové příslušenství, průmyslový vysavač, malé žebříky, sady nářadí atd. Vlevo za řidičem má své místo sada vyprošťovacího zařízení Holmatro včetně příslušenství, motorová pila, rozbrušovací adaptér, sady nářadí, kanystry s pěnidlem, protichemické obleky a jiné.
Střední modul tvoří profilová nádrž na 5000 l vody a 500 l pěnidla.
Koncový, třetí modul je určen pro umístění kombinovaného čerpacího zařízení. To pochází od firmy Gimaex a nese označení FPH 10–3000/40–250, tedy při běžném tlaku 3000 l/min při 10 barech, 250 l/min při 40 barech. O přimísení pěnidla se stará systém FireDos 2500. Pro usnadnění obsluhy je v dolní části výklopný schůdek. V pravé skříni vedle čerpadla nalezneme průtokový naviják s hadicí 25 mm o délce 60 m s elektronickým navíjením. Zbytek prostoru v zadní skříni je určen pro hadice a jejich příslušenství. Na zadním čele je vlevo výklopný žebřík na pochozí plochu nástavby, vpravo pak teleskopický osvětlovací stožár Teklite, vysunutelný do výše více jak 5 metrů nad vozidlo s dvojicí 1000 W reflektorů a také s modrým zábleskovým majákem Comet od firmy Hänsch. Stroboskopy od stejného výrobce jsou i na kabině vozu, doplněné o dvě malé ledky. V zadní části jsou zábleskové majáky integrovány do hran nástavby.
Takticko-technická data:
- Podvozek: MAN TGA 35.440 8×2–6 BL
- Nástavba: Gimaex/Magirus
- Osádka: 1+5
- Čerpadlo: Gimaex FPH 10–3000/40–250
- Plošina: Mulistar 32
- Rozvor: 4.105 mm
- Délka: 12.200 mm
- Šířka: 2.550 mm
- Výška: 3.700 mm
- Celková hmotnost: 32.000 kg
Foto a info: Gimaex-Schmitz, hasiči letiště Lipsko, internet