Středa 6. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

POSÍLALI JSTE: Avie ve verzi „samodomo“ – díl 1.

Před nějakým časem jsme vás žádali o to, abyste nám poslali foto a krátký text ke svým sušákům na hadice, které používáte ve svých jednotkách. Z došlých dat vznikl krátký, ale zajímavý článek. Zkusili jsme to tedy znovu, s DA Avia – vozem, který se objevuje téměř u každého sboru.

Zpracovali jsme vámi zaslané informace a vzhledem k tomu, že jich došlo více a byly delší, rozdělili jsme článek na více dílů. První vám právě přinášíme.

Turkovice

Hasiči z Turkovic provedli zajímavý a zcela zásadní převrat – přestavbu Avia 31 DA L1Z na Avia 31 CAS 8K L1T 500/25.

Po více než půlročním nasazení uvedli v sobotu 31. 7. 2010 slavnostně do provozu nově přestavěnou Avii 31 s novým taktickým označením A31 CAS 8K L1T 500/25.

Co to znamená? Zásadní změna spočívá v instalaci nádrže na vodu o objemu 500 litrů a v instalaci dvojice motorových čerpadel – nízkotlakého o výkonu 400 l/min s tlakem 80 m. v. s. a vysokotlakého o výkonu 25 l/min s tlakem 2500 m. v. s.

Změny se týkaly i vnitřní dispozice nástavby a střechy, kde našly prostor dvě 2,4 m dlouhé savice, 3 díly nastavovacího žebříku, osvětlovací stožár a bedna na ženijní nářadí.

Boční skříně nyní nově pojmou navíc třeba 3ks izolačních dýchacích přístrojů, 2 kompletní sady pro práce ve výškách a nad volnou hloubkou, elektrocentrálu o výkonu 6500 VA, raftový člun s kompletním příslušenstvím pro 8 osob, hydraulické vyprošťovací zařízení Narimex (motorová jednotka, nůžky, rozpínák) i s příslušenstvím – šavlová pila, 2ks sekyrek VRVN 01 a samozřejmě savice C52 k čerpadlu s košem a výtlačné hadice 6ks B75 a 8ks C52 vč. rozdělovačů, proudnic a ostatních armatur. Nechybí ani motorový vysavač s příslušenstvím pro odchyt obtížného hmyzu a motorová pila.

Tohle auto vzniklo díky obrovskému nasazení několika turkovických hasičů. Drtivou většinu prací si hasiči dělali svépomocí. Tento článek by měl být jednou cest, jak těm, co se na přestavbě podíleli, poděkovat.

Světlá Hora

Hasiči ze Světlé Hory si upravovali Furgona. Kromě nástřiku řešili např. problém s výrobou přepážky mezi kabinou a nákladovým prostorem. Důležité bylo, aby se do kabiny neodstával zápach z PHM.

Při výrobě vnitřní zástavby byly použity součástky z vozíku na PS 12, čímž se usnadnilo uchycení technických prostředků – zkrátka nebylo nutno vymýšlet již vymyšlené. Zadní část vozu (nákladový prostor) je oplechována pozinkovaným plechem.

Lipůvka

U hasičů z Lipůvky dostali Avii koncem osmdesátých let – a to úplně novou s kompletním vybavením. V polovině devadesátých let se rozrostl počet soutěžících dětí a nebylo je jak odvést na soutěže. Proběhla tedy první etapa přestavby.

S prostorem pro osádku byly spojeny obě levé skříně, zadní skříň pro PS 12 a pravá prostřední skříň. Lyžiny pro PS 12 zůstaly zachovány. Nebylo to pohodlné ani bezpečné. Následovala druhá fáze. Zadní skříně se přeměnily zpět pro uložení vybavení, prostřední zůstaly mělké pro uložení seker páčidel a hasicích přístrojů. Prostor pro osádku se osadil sedadly pro 10 osob. 4 zády ke směru jízdy a 6 bokem.

Další úpravou byla výroba zahrádky na kabinu, kam se přemístily majáky. Na záď vozidla se namontoval přídavný maják pro lepší viditelnost.

Posledním vylepšením byla montáž konstrukce pro přístřešek ze skříňové PV3S . Na čela pravé strany nástavby se přišroubovali úchyty pro konstrukci na kterou se pomocí řemínků a gumicuků připevnila plachta. Dnes už Aviie u našeho sboru není. Byla nahrazena WV Transporterem a snad dobře slouží jinému sboru u Znojma.

Žichlínek

Poslední Avií dnešního článku bude přestavba vozu hasičů z obce Žichlínek. Sbor získal Avii od HZS někdy v 80 letech. V té době stále ještě sloužila, ale zub času se na ni podepsal. Dobrovolným hasičům nevyhovovalo rozmístění a uložení materiálu, tak si ji – jak jinak – předělali k obrazu svému. Rekonstrukce trvala od 20. 11. 09 do 12. 05. 10. Začala rozebíráním a skončila STK.

Proběhly karosářské práce – vyvaření a výměna pletařiny. Dále byl předělán výfuk, vsazen diferenciál s uzávěrkou nápravy, předěláno řazení na podlahu, přidána převodovka s 5 rychlostmi a vyměněny sedačky mužstva.

Úložný prostor byl předělán na systém posuvných lyžin, byl vyroben zadní žebřík na nástavbu a předělána horní plošina.

Hasiči namontovali zadní nárazník, závěsné zařízení pro vozíky za OA ISO 50 a vyrobili úložný prostor za zadními koly.

Vozidlo bylo rovněž osazeno starším majákovou rampou a zadním majákem. Vyrobeny byly nové držáky hadic a materiál byl celkově zcela nově rozmístěn.

Finančně hasiče podpořila Obec Žichlínek – cca 40 000,– , dále pak nesčetné sponzorské dary (7000 , – lak, zámečna a sváření zdarma.) Celkem tedy oprava přišla na 50 000,– Kč. Samozřejmě veškerá práce byla hasiči provedena zdarma. Bylo odpracováno přibližně 1500 hodin.

Velké dík patří všem klukům ze sboru, kteří se na opravě podíleli a také obci, a sponzorům.

Za redakci děkujeme za vaše příspěvky a další zaslané Avie již pro vás zpracováváme.

Sdílet
Seriál: Posílali jste...