Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Futuristický koncept AMATOYA

Představujeme vám studii moderního hasičského vozu pro boj s lesními požáry, která vznikla v hlavě mladého australského studenta průmyslového designu Liama Fergusona.

Proč vlastně studie zásahového speciálu vznikla?

Autor projektu, kterým je Australan Liam Ferguson, student průmyslového designu na univerzitě Monash, si při ničivých požárech buše, jenž postihly australský stát Victoria počátkem roku 2009, dobře všiml časté bezmoci hasičských jednotek při boji se živlem v podobě rychle se šířících plamenů. Nejtragičtějším dnem byl sedmý únor. Ohnivá katastrofa právě v tento den dosáhla svého vrcholu, od té doby je toto datum známé pod pojmem Černá ohnivá sobota. Mnoho suchého dřeva a křovin, extrémně vysoké teploty s velmi nízkou vlhkostí vzduchu a silný vítr, co neustále nepředvídatelně měnil směr, toto vše zapříčinilo smrt více jak 170 obyvatel včetně hasičů a zničení velkého počtu domů a dalších budov, tisíce lidí se rázem ocitlo bez střechy nad hlavou… Jen Liamových sousedů zahynulo kvůli plamenům pět…

Mladému designérovi tato tragedie nedala spát a tak začal ve své hlavě spřádat první nápady, jak podobným věcem lépe čelit. Tím začal vznikat koncept vozu s názvem AMATOYA. Liam bral v potaz několik faktorů – bezpečnost a přežití samotné posádky požárního vozu při ohrožení plameny a sálavým teplem, s tím spojenou účinnou a efektivní práci při zdolávání plamenů ruku v ruce s kvalitním podvozkem, jenž bez problémů bude zvládat jízdu v náročném terénu. Zjednodušeně řečeno, jedná se o koncept vozu, který má za úkol provádět průzkum pro možné nasazení velkých cisteren, přitom však musí sám zvládat prvotní likvidaci plamenů.

Nutnost změn

Koncept AMATOYA je postavený na podvozkové platformě, vycházející z terénního vozu. V současnosti se průzkumné vozy staví na terénních automobilech jako např. Toyota Landcruiser. Tyto vozy projedou téměř všude, ale jejich takticko-technické možnosti jsou velmi omezené. Malé nádrže na vodu ± 500 l, žádné vybavení pro ochranu posádky atd. AMATOYA má toto změnit. Velikostně se jedná o vozidlo vyšší kategorie, do které spadají třeba americké, dnes již čínské Hummery.

Bezpečnost na prvním místě

Na první pohled zaujme AMATOYA celkovým pojetím designu, které vzdáleně připomíná speciální soutěžní vozy ,,buggy“ či automobily vojenských jednotek zvláštního určení. Karoserie je uzpůsobena pro extremní odolnost účinků tepla a plamenů, posádka je tak dokonale chráněna před tímto nebezpečím. Pomocí použití moderní gelové technologie a materiálů je dosaženo potřebné izolace skel i celé karoserie vozu. Koncept je rovněž opatřen speciálním mechanicky i žáru odolným nátěrem, využívajícím vlastností keramiky. V rámci bezpečnosti má AMATOYA také propracovaný systém ochranných skrápěcích trysek. Uvnitř vozu se nachází kabina pro osádku, tvořenou dvojicí hasičů, toto je výhoda oproti běžně užívaným velkým cisternám, jejich osádka je zpravidla o síle 5 – 6 osob. Přístup do kabiny je zajištěn pomocí nahoru výklopných dveří. Hasiči v ní sedí nezvykle za sebou, řidič je na spodním sedadle, velitel a zároveň operátor je za a nad ním, je zde tedy velmi zřetelná podobnost s vojenským bojovým vrtulníkem AH-1 Cobra či Apache.

Řešení tvaru kabiny umožní nadstandardní viditelnost ven, absence B sloupků zajišťuje dobrou viditelnost i do boku. Hasiči mají k dispozici ovládací prvky dvou dálkově řízených lafet zařízení impulsního hašení IFEX 3000. Dle možného vnitřního řešení by měl být k dispozici i hadicový naviják. Vody má také dostatečné množství, 1800 l je na automobil této kategorie opravdu dost. Kromě toho veze ještě v pomocné nádrži dalších 400 l vody. Celkem tedy jako malá CASka. Nádrže jsou umístěny ve spodní části vozu tak, aby bylo dosaženo pokud možno ideálního těžiště. Z vybavení jmenuje dále termokameru, která je nezbytná pro plnění taktických úkolů v rámci zdolávání požáru.

Nedokáže jen šplhat po zdi

Podvozková část vozu ukrývá vpředu lanový naviják pro možnou nutnost sebezáchrany či vyproštění jiného automobilu. Dieselový agregát je umístěný v zadní části a je také chráněn proti účinkům tepla a plamenů. Díky použití speciálních pneumatik, odolných žáru, se lze s vozem pohybovat částečně po požářišti. Pneumatiky koncepce RunFlat mají elektronickou kontrolu tlaku a mohou být centrálně dofukovány či odpouštěny za jízdy dle momentální potřeby. Konstrukce podvozku s velkou světlou výškou a dostatečným odpružením umožňuje jízdu v extrémním terénu, nápravy jsou na obou koncích automobilu. Díky tomu, že AMATOYA je postavena stylem ,,buggy“, má tak mnohem větší nájezdové úhly oproti všem klasickým terénním speciálům. Pohon je stále zajištěn na všechny čtyři kola.

Vyrábět se asi nebude, ale…

Jako celek působí AMATOYA dobrým dojmem po všech stranách – použití moderních technologií, designu a taktického určení. Sám jeho autor Liam Ferguson však připouští, že se zřejmě nikdy výroby skutečného vozu nedočká, byl by ovšem rád, kdyby se použila nějaká z nabízených technologií a řešení z jeho konceptu. Že se jedná o opravdu vydařený projet, dokazuje i jeho umístění ve finále mezinárodní soutěže mladých designérů The James Dyson Awards.

Podobná koncepční studie vznikla i u nás, server POŽÁRY.cz vám o ní přinesl článek již v roce 2008, přečíst si ho můžete zde.

Foto a info: webové prezentace konceptu

Sdílet