Varnsdorfská CAS 32: Tatra 813 8×8
Terénní speciál Tatra 813 CAS 32 8×8 vznikl v roce 1993, kdy Město Varnsdorf odkoupilo z armádních zásob přepravník hatí T 813 M 8×8. Ve spolupráci s firmou Karosa – závod Polička a SDH Varnsdorf vznikla unikátní terénní cisterna.
Ta je určená jako prostředek pro zajištění dopravy vody v obtížném terénu při teplotách nad bodem mrazu s osádkou jednoho požárního družstva.
Základní výbavou při přestavbě byla nádrž na vodu, čerpací zařízení, 2 výtlaky „B“, otočná proudnice, trhací háky a v případě potřeby ženijní radlice. Takto bylo vozidlo provozováno až do let 2004 a 2005, kdy došlo k opravě boků nástavby (při stříkání byl odstraněn známý nápis Morava 97) a k zásadní přestavbě vnitřních prostor.
Vozidlo bylo vybaveno 4 ks dýchací techniky Saturn S 7, 4 ks záložních lahví S 7 a 2 ks amerických baterek Streamlight. Prostor čerpadla byl zcela přestavěn, kromě úprav prostor pro hadice byly do prostoru umístěny dvě bourací sekyry Helko Fireman, proudnice Turbosupon C, 2 ks proudnic lesních proudnic Rain a přiměšovač Pyrocom s kartušemi.
Vpředu bylo vozidlo vybaveno elektrickým navijákem Noell 4,3 t s 8 t kladkou stejné značky. V prosinci roku 2005 došlo k zakoupení zcela nové kabiny, která byla na vozidlo instalována v roce 2008 a následně v roce 2010 dovybavena ochranným rámem.
Po zakoupení vozidla Tatra Terrno v roce 2006 byla Tatra 813 přeřazena na 3. výjezd a postupně uvedena do zcela původní výbavy. Vozidlo je v současné době vybaveno pouze elektrickým navijákem skladkou, lany a lanovými spojkami, 4 ks hadic „B“, 4 ks hadic „C“, rozdělovačem a 4 ks proudnic „C“ různých typů.
Pro radiové spojení je vozidlo vybaveno radiostanicí Motorola GM 950 a 2 ks svítilen Streamlight Syclone. Výstražné zařízení tvoří 3 ks zábleskových majáků VMM B 024F, doplněné 2 ks přídavných zábleskových světel Whelen a sirénou Federál Signal Vama s reproduktorem umístěným v předním nárazníku. Klakson je elektrický původní, doplněný 2 ks tlakových houkaček z lokomotivy, umístěnými na střeše vozidla mezi majáky.
Osvětlení kabiny tvoří původní žárovkové stropní světlo a 2 ks zářivek v zadní části. Pro bezpečnost couvání jsou zadní zpětná světla doplněná o zpětná světla umístěná na zpětných zrcátkách ovládaných zvláštním vypínačem na palubní desce.
Vytápění kabiny zajišťuje původní naftové topení 12 BON 3 (bufík) pod zadní sedačkou s nezávislou 24 l nádrží na naftu (Trabant) na střeše nástavby. V prostoru za kabinou jsou umístěny tlakojemy na vzduch, v horní části tohoto prostoru je prostor na nářadí a materiál. Na střeše nástavby jsou kromě otočné proudnice umístěny 2 ks AL žebříků a tažná tyč.
Vozidlo v majetku město Varnsdorf je v užívání JSDH Varnsdorf a je pravděpodobně posledním vozidlem Tatra 813 v činné službě (ve výjezdu). Tatra 813 CAS32 8×8 existuje i jako model a to hned v několika provedeních, nejznámější je model SDV.
Technické údaje o vozidle:
- Rozměry
- délka 8565 mm
- šířka 2500 mm
- výška 3195 mm
- Nájezdový úhel při zatížení
- vpředu 35°
- vzadu 37°
- Stoupavost
- přes 100 %
- Světlá výška u zatíženého vozidla
- 350 mm
- Nejmenší průměr zatáčení
- 21 m
- Maximální rychlost
- asi 80km/hod
- Základní spotřeba paliva
- 42 l/100 km
- Váhy:
- pohotovostní: 14260 kg
- užitečná: 7940 kg
- celková: 22200 kg – musí být dodržena i při aplikaci ženijní radlice!
- Rok výroby
- 1979
- Motor
- Tatra 930 – 3, vzduchem chlazený dvanáctiválec 17 640 cm3
- motor může pracovat i na benzín! Výkon 250 koní, tah stroje 65 tun!
- Podvozek
- náhon všech kol, všechna kola 15 – 21,00 lze dofoukávat centrálně i za jízdy
- při brodění lze vpouštět vzduch do náprav a převodovky a vytěsňovat tak vnikající vodu
- brodivost je 1,4 m!
- Nádrž
- svařenec z ocelového plechu
- obsah 7800 litrů
- Čerpadlo
- dvoustupňové odstředivé z lehkých slitin CAS 32
- maximální průtok 2000 l/min při zařazeném 5. převodovém stupni
- Náhon čerpadlo
- z náhonu navijáku max. 2200 ot/min při 5. přev. stupni
- Ovládání otáček
- hydraulicky z ovládacího prostoru
- Výbava
- otočná proudnice s mosaznou proudnicí
- 2 x výtlačné hrdlo „B“
- 4 x „B“, rozdělovač
- 4 x „C“
- 4 x proudnice „C“, záplaty
- dále bez výbavy
Přestavba vozidla byla ukončena v roce 1993, od 15. 12. 1993 do 27. 10. 1994 bylo ve zkušebním provozu, kdy najelo více než 1300 km, nejnáročnějším testem byl zásah v prostoru Děčínského Sněžníku. Zkušební provoz byl ukončen 27. 10. 1994, od té doby je vozidlo v provozu.
Nejnáročnější použití
- 1997 – povodně
- 1 týden Černovír (Olomouc)
- 1 týden Otrokovice
- 1997 – požár lesa v prostoru obce Kámen
- 1998 – požár horské chaty nad sjezdovkou Jiřetín pod Jedlovou
- 2000 – požár lesa v Národním parku České Švýcarsko
- 2002 – povodně Děčín a okolí
- běžně kyvadlová doprava vody
- lesní požáry
- vyprošťování kamiónů po dopravních nehodách
Pro zvýšení průjezdnosti málo únosným terénem je vozidlo vybaveno zařízením pro centrální huštění a podhušťování pneumatik během jízdy – vzhledem k opravě př. nápravy (civilní verze) není toto zařízení v provozu.
Buldozerové zařízení BZ – D
- Hmotnost: 1 100 kg
- Rozměry buldozerové radlice
- délka: 2 520 mm
- výška: 850 mm
- Řezný úhel buldozerové radlice: 50°
Zkušeností z provozu:
- běžné závady (elektroinstalace, tlakové hadice, oprava defektu pneumatiky)
- nejvážnější závada – výměna ložiska v pravém předním kole, výměna spojky a hlavní hřídele převodovky
Jiří Sucharda
velitel
Hasiči Varnsdorf