Úterý 5. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

POSÍLALI JSTE: Avie ve verzi „samodomo“ – díl 2.

Dnes budeme pokračovat v představení Avií, které jste nám poslali. Připomínáme, že se jednalo o úpravy vozidel Avia dobrovolných jednotek, které proběhly v co největší míře v režii sboru.


1. DÍL: Byly představeny upravené Avie ze sborů Turkovice, Světlá Hora, Lipůvka a Žichlínek.


Dnes nás čekají další (a poslední) čtyři.

Dašice

Avie je polepená odrazovými samolepkami tak, aby se zobrazil její obrys při nasvícení. Kabina je až na pár drobných detailů neupravená. Radiostanice je zabudovaná v horní části, ovládáni majáku a aleje zabudováno v palubce, na palubce přihrádka na papíry a držák na malou LED svítilnu. Střecha kabiny je osazena zábleskovými majáky a v masce jsou LED blikače vlastní výroby.

Na podlaze kabiny pro mužstvo je položen koberec, lištami upevněn proti skluzu. Sedačky jsou klasické, výklenek je ale zmenšen. Jsou tam umístěny tři hasicí přístroje a kanystr s naftou. Pod sedačkou před výklenkem je lezecké vybavení a další doplňky do mokra a vody. „Bufík“ je pod sedačkou naproti.

Nad „bufíkem“ jsou v držácích umístěny DT Saturn, vedle na stěně držáky na PET lahve s pitím a držáky na svítilny. U levých dveří je umístěn soudek se sorbetem a kanystrem benzínu, na dveřích pak polní lopatka.

Pravá přední skříň je uzpůsobena na plovoucí čerpadlo, proudnice, přechodky, zvedák, sací koš, nástavec na hydrant a klíč.

V zadní levé skříni je na pojezdu umístěna elektrocentrála s osvětlením a kalovým čerpadlem, prodlužovací kabely, rychlovarná konvice na vodu, čaj a kafe pro případ delšího zásahu.

V zadní skříni je standardně PS 12, nad ní je ženijní nářadí, bourací sekyry, páčidla, vedle PS12 savice a nosítka Scoop. Nad dveřmi zadní skříně oranžová alej vlastní výroby.

Levá zadní skříň je uzpůsobena na převoz řetězové pily, rozbrušovací pily, bedny na nářadí, hydraulického vyprošťovacího zařízení, VRVN1, reflexních skládacích kuželů, a dalších doplňků k nehodám.

Levá přední skříň obsahuje v horní části hadice 3×B a3×C, v dolní části vybavení první pomoci. Na střeše je umístěn nastavovací AL žebřík a trhací háky.

Bílovec

Vozidlo bylo od ledna 2006 postaveno mimo provoz z důvodu špatného technického stavu nástavby v okolí blatníků.

V roce 2007 město Bílovec vyčlenilo na jeho opravu 60000Kč a na přelomu ledna a února 2007 byly započaty práce na vozidle spočívající v celkovém odstrojení nástavby.

Odstrojením byl zjištěn velmi poškozený rošt nástavby. Ten jsme si nechali vyrobit (vyměnit) specializovanou firmou. Poté veškeré práce probíhaly na naší stanici – osazení podlah slzičkovým plechem, výměna vnějšího oplechování, výroba regálů dle našich potřeb, nástřik vozidla atd.

Jednotlivé skříně byly rozděleny do ucelených celků takto:

  • Levá přední – potřeby mladých hasičů
  • Levá zadní – potřeby pro požární sport, bedna s nářadím k vozidlu
  • Zadní – PS12 a ženijní materiál
  • Pravá zadní – požární zásah (hadice, proudnice)
  • Pravá přední – ostatní vybavení (brodící kalhoty, vazáky, ventilové a záchytné lano, přenosné hasicí přístroje, elektrické kalové čerpadlo, hydrantový nástavec, přiměšovač s hadičkou, VRVN1)
  • Kabina mužstva – (dýchací přístroje Saturn)

Dne 28. 8. 2007 bylo vozidlo přistaveno na STK a prošlo bez problémů. Celá oprava doladěním detailů byla dokončena 21. 12. 2007 s náklady 75000,–Kč.

V úmyslu byly ještě bedny na nářadí pod nástavbu za zadní nápravu. Z finančních důvodů však nebylo realizováno. V současnosti jsou vyměněny původní majáky za starší rotační rampu.

Nechanice

V první řadě se jedná o zakoupení motorové vapky a zastavění do Avie, jako zařízení pro rychlý zásah. Zařízení obsahuje motorovou vapku zn. Lavor, sud o objemu 120 litrů, tlakové hadice v celkové délce 20 metrů a novodurové trubky na vodu. Cena vapky byla cca 6000 Kč, sud nás přišel na cca 1000 Kč a ostatní materiál na cca 1000. Celou instalaci a sestavení zvládli hasiči za cca 3 hodiny.

Další úprava byla provedena v zadní časti Avie kde byla původně PS 12. Prostor hasiči využili k uložení vyprošťovacího zařízení Narimex – agregát, rozpínák a nůžky (papouch), náhradních tlakových lahví k DT a dalšího vybavení (košťata, lopaty, atd.)

Dále je Avie vybavena elektrocentrálou a halogenovými lampami z nichž jedna je umístěna na teleskopickém sloupu který se vysouvá pomocí stlačeného vzduchu.

Na konec Avie si hasiči namontovali čtveřici oranžových výstražných světel, které se dají zapnout nezávisle na výstražném osvětlení Avie – zapínání je na ovládání od VRZ.

V části pro mužstvo je odebraná jedna lavice a místo ní je tam několik přihrádek, které jsou využity pro uložení protichemického obleku SUNIT a obleku proti sálavému teplu OL-2, dále tam je uložena sada vakuových dlah, vyprošťovací plachta a další věci potřebné pro kvalitní první pomoc.

V té samé části jsou připevněny dva dýchací přístroje Saturn S-7 po repasi.

Luka pod Medníkem

Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1984. U SDH Luka pod Medníkem je od roku 2002. Zpočátku se uvažovalo spíše o koupi dodávky, ale nakonec, po zvážení všech požadavků, to vyhrála Avie. DA je vybaveno zábleskovými majáky Tesla Holomý (opravná sada AZD 500) a v zadní části rotačním majákem Britax spolu s oranžovými výstražnými světly.

Mimo obvyklou výbavu hadic, savic a proudnic je DA vybaveno také dalšími technickými prostředky, které jsou doplňovány podle finančních možností, nebo nových nápadů. Posledním přírůstkem byla v nedávné době elektrocentrá­la Honda.

Výbava vozidla:

  • plovoucí čerpadlo Vydra
  • elektrocentrála Honda EM 4500 CX
  • stativ s halogenovými světly 2 × 500 W
  • osvětlovací stožár 4500mm – 12V / 2 × 55W
  • motorová řetězová pila Husqarna H 55
  • elektrické ponorné kalové čerpadlo Vilo TS 40 N 90
  • dýchací přístroje Saturn S 5
  • výbava na práci ve výškách
  • dobíjecí svítilny Eurolamp DL 520
  • kapesní radiostanice HYT TC 700
  • infrateploměr Testo 830 T
Sdílet
Seriál: Posílali jste...