Sobotní výcvik s vozidlem na střeše
Ten kdo je připraven, dělá minimum chyb. Proto se naše jednotka školí a cvičí, co jen to jde. Na poslední listopadovou sobotu velitel zásahové jednotky připravil další z výcviků vyprošťování osob z havarovaných vozidel.
V sobotním odpoledni jsme se sešli na zbrojnici, kdy za popíjení kávy a čaje byla zopakována pravidla a postupy při zásazích na dopravní nehody. Od výjezdu k zásahu po odjezd na základnu. Velitelé připomněli i detaily činností, které jsou získávány z práce při ostrém zásahu.
Po zopakování teorie se dvě družstva přesouvají s CAS 20 i CAS 24 do ulice Nádražní vedle železniční stanice Chodov k praktickému provedení vyprošťování.
Marcel s Tomášem, byli dobrovolně vybráni za figuranty s volacími značkami „Elektrikář 1“ „Elektrikář 2“, a jsou připraveni v osobním vozidle, které bylo převráceno na střechu. Určené družstvo zahajuje cvičný zásah příjezdem k simulované nehodě.
Činnost je soustředěna na provádění standardních postupů. Ustanovení hasičské techniky tak, aby chránila zasahující i účastníky nehody před dalším provozem, zabezpečení a vymezení prostoru místa nehody, provedení přípravy třech hasebních látek pro případ vzniku požáru protipožární opatření vyloučením iniciačních zdrojů. Zároveň se provádí průzkum vozidla a zjišťuje stav zraněných osob ve vozidle.
Je provedena stabilizace vozidla a navázán kontakt s osobami ve vozidle. Určený hasič opatrně nasazuje na volant zachytávač airbagu, další provádí předlékařskou první pomoc zraněným osobám. Na straně spolujezdce je provedeno pomocí hydraulického rozpínáku otevření dveří a velitel rozhoduje o způsobu vyproštění osob z vozidla.
Jako nejlepší varianta šetrného vyproštění se jeví použití záchranné vyprošťovací desky přes „páté“ dveře automobilu. Pomocí hydraulických nůžek jsou dveře zavazadlového prostoru odstraněny a po stabilizování zdravotního stavu zraněných osob jsou vyproštěny mimo vozidlo.
Po celou dobu vyprošťování, je výcvik pozorován několika lidmi, kteří vystoupili v železniční stanici Chodov z osobních i rychlíkových vlakových spojů.
Po vyproštění obou figurantů je vozidlo převráceno zpět na kola a taktickým způsobem jsou procvičovány některé postupy použití vyprošťovacích nástrojů a zařízení. Je vyzkoušeno například řezání předního skla pomocí VRVN nebo také odtlačování palubní desky pomocí hydraulického rozpínáku nebo hydraulického válce.
Odstraněním střechy u osobního automobilu určeného k likvidaci, sobotní výcvik končí. Jednotku čeká už jen krátké vyhodnocení na hasičské zbrojnici za pomoci videozáběrů pořizovaných po celou dobu výcviku.
Ilustrační foto
Jiří Kot, JSDH Chodov