Janus 4000 – požární speciál tunelových hasičů z pod hory Mont Blanc
Představujeme opravdu unikátní hasičský automobil, který je určen pro zásahy v tunelu pod horou Mont Blanc, který je dlouhý 11.600 m a vzájemně propojuje Francii s Itálií.
Toto vozidlo, které je u tunelových hasičů v počtu 3 ks, působí již na první pohled velmi neobvykle. Je to dáno kabinou, která je na obou jeho koncích, a to z důvodu jeho možného obousměrného provozu. Ten je v tunelu skutečně potřeba, protože v takto úzkém prostoru – šíře vozovky je 7 m, je při řešení nějaké mimořádné události problém se otočit.
Vozidlo je postaveno na německém podvozku MAN 19.414 s pohonem 4×4, ten byl poté upraven pro obousměrný provoz u specializované německé firmy na přestavby vozidel MAN – Toni Maurer GmbH & Co. KG. Požární nástavbu vyrobila pak italská firma BAI. Cena takového vozu také není zanedbatelná, činí v přepočtu cca 25 500 000,– Kč. Zde je nutno zdůraznit, že i přes svoji vysokou cenu jsou tyto vozy skutečně nutnou výbavou tunelových hasičů.
Vždyť to není tak dávno, co zrovna v tomto tunelu došlo k tragickému požáru, při kterém v roce 1999 přišlo o život 42 lidí. Jak to ale bývá zvykem zejména u nás, tak taková technika v tu dobu nebyla a pořídila se až po „problému“.
Bohužel lze konstatovat, že nevyhovující vybavení hasičů nebylo jediným problémem při tomto tragickém požáru. Některé nefunkční vzduchovody, nefunkční EPS na italské straně a další problémy – bylo to prostě mnoho faktorů, které měly bezprostřední vliv na tomto nejtragičtějším požáru v historii tunelů.
Hasiči tunelu Mont Blanc, kterých slouží celkem 64 ve třech 24 hod. směnách, mají krom speciálů Man také k dispozici ještě zásahové vozy Mercedes Sprinter, které mají spíše technické vybavení. Kromě vozidel je požární ochrana v tunelu řešena rozvody požární vody, její vývod se nachází každých 150 m v tzv. požárním výklenku.
Pro požární bezpečnost lidí, kteří cestují tunelem, jsou vybudovány každých 600 m místnosti pro 45 osob, které jsou chráněny požární přepážkou s požární odolností 2 hodiny.
Výklenky hrály důležitou roli při záchraně životů hasičů, kteří se angažovali v tunelu v rámci záchrany lidských životů při požáru v roce 1999. Zvláště potom výklenek 17, kde se schovalo 6 příslušníků zásahových jednotek a ten je chránil před toxickým kouřem a horkem trvajícím cca 7 hodin. Stejně tak zachránil lidské životy výklenek 24. Do místnosti je vháněn čerstvý vzduch.
Bezpečnostní SOS linky se nacházejí každých 100 m, jsou vybavené tlačítkem tísňového volání, telefonem a 2 ks hasicích přístrojů.
Vozidlo BAI-MAN má ve své výbavě mnoho věcí, potřebných pro specifické zásahy v tunelech. Konkrétně je to stabilní i přenosná termo a infra kamera, nouzový rozvod vzduchu, plynotěsné kabiny, dýchací přístroje Fenzy/dvoulahvové, elektrocentrála, osvětlovací zařízení, lanový naviják, plnoprůtokové navijáky pro první zásah, hasící lišta s ochrannou vodní clonou, lafetová proudnice, jistící naviják pro hasiče, vyprošťovací zařízení, vybavení pro první pomoc.
TTD BAI MAN
Podvozek : MAN 19.414 AK
Motor : výkon 300 kW/413 koní
Pohon : 4×4
Převodovka : automatická
Max. rychlost : 115 km/h
Max. rychlost – zadní kabina : 30 km/h
Zatížení na nápravu : 10.000 kg
Celková max. hmotnost : 20.000 kg
Délka : 7.500 mm
Šířka : 2.500 mm
Výška : 3.500 mm
Osádka : 1+1/1+1
Úpravce podvozku : Toni Maurer GmbH & Co. KG, Německo
Nástavba : BAI, Itálie
Čerpadlo : Godiva
Výkon : 2.000 l/min při 15 barech
Vysokotlak : 250 l/min při 40 barech
Lafeta . průtok 1.250 l/min
Nádrž na vodu : 4.000 l
Nádrž na pěnu : 500 l
Lanový naviják : tažná síla 50 kN
Cena : 850.000 €
Zdroj info: Doc. Ing. Pavel Přibyl-ELTODO a.s., BAI. , Autoroutes et Tunel du Mont Blanc, web.