Tatra 815–7 CAS 30 S3R 4×4
Tatra modelové řady 815–7 se dostala do civilního provozu už i ve čtyřkolové verzi. Jeden z prvních kusů je dokončován pro jednotku sboru dobrovolných hasičů Hřensko. Slavnostní předání proběhne oficiálně v lednu.
Cisterna je určena pro přepravu požárního družstva o zmenšeném početním stavu a hasebních prostředků pro zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody.
Tatra bude částečně hrazena ze Strukturálních fondů EU – operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podvozek
Vozidlo je postaveno na čtyřkolovém podvozku Tatra T815–721R52/371 s jednomontáží a stabilizátorem na zadní nápravě. Pohon přední nápravy je přiřaditelný.
Obě nápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Cisterna je osazena naftovým přeplňovaným a vzduchem chlazeným osmiválcem Tatra T3D-928–20 splňujícím emisní normu Euro 5 o výkonu 280 kW/1800 Nm.
Tento motor je ve vozidle vestavěn z konstrukčních důvodů – vzhledem ke konfiguraci podvozku s krátkým rozvorem a úhlu kardanu od spojky (jednolamelová Tatra MFZ 1×430) k převodovce byl zvolen právě tento „slabší“ motor – i tak se ovšem jedná o výkon v dané třídě nadstandardní.
Vozidlo má zabudovanou u Tater obvyklou 14stupňovou převodovku Tatra 14TS 210 s poloautomatickým elektronickým systémem řazení Norgren, což je v současné době standardní výbava hasičské produkce automobilky Tatra.
Kabina je samozřejmě shodná se šestikolovou verzí, tedy čtyřmístná, sklopná, osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly s tříbodovými pásy, vybavena nezávislým naftovým topením.
Nástavba
Nástavba je rovněž „klasikou“ – hliníkové profily, polep hliníkovým plechem. Pohledová nádrž na vodu je o objemu 4300 litrů, pěnidlová poté na 300 litrů.
Čerpací zařízení THT TO 3000 dosahuje jmenovitého průtoku 3000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.
Délka celého automobilu bez lanového navijáku je 7350 mm, šířka standardních 2550 mm a výšku zůstává na bezkonkurenčních 2850 mm, stejně jako u verze se šesti koly.
Světlá výška pod nápravou je 360 mm a brodivost pak 1200 mm. Regulací tlaku ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / –120 mm.
Co se hmotností týče, je provozní váha vozu 12 100 kg, celková potom 17 000 kg.
Více o podvozku Tatra 815–7 u hasičů na Požárech
- Exkluzivní představení podvozku pro POŽÁRY.cz
- Oficiální představení cisterny
- Sedmička pro HZS MSK na Interschutzu
- Tatra 815–7 8×8 AP54 Požtechnika
Foto: HZSp Tatra Kopřivnice a JSDH Hřensko