Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania se loučí s kabinou T

Společnost Scania končí výrobu kabiny typu T – století starého unikátního konceptu vozu s přední kapotou, který je zastoupen v menší míře i u hasičů. Důvodem jsou celosvětově klesající prodeje za posledních deset let. Výroba bude ukončena v říjnu letošního roku.

„Současným trendem na všech světových trzích jsou nákladní vozy s čelní kabinou. Za poklesem zájmu o kapotované kabiny stojí ve většině zemích světa především nařízení týkající se délky vozidel a požadavky na produktivitu. „Inovovaná a rozšířená nabídka nákladních vozidel Scania s čelní kabinou určených pro nejrůznější typy přepravy dokáže však tyto vozy plně nahradit,“ řekl Gunnard Rustad, viceprezident společnosti Scania zodpovědný za prodej a servis.
„Celosvětově Scania prodala v roce 2004 méně než tisíc vozidel s kabinou typu T. Jen v Evropě poklesly v poslední době objemy prodejů o polovinu a v Latinské Americe o devadesát procent. Výroba ve všech závodech bude postupně zastavena do konce října letošního roku,“ dodal Gunnard Rustad.

Ohlédnutí za modelem Scania T

- Scania byla od počátku devadesátých let 20. století předním a prakticky jediným výrobcem nákladních vozů s přední kapotou v Evropě a Latinské Americe.
- V Evropě hrála kapotovaná kabina T v přepravním průmyslu dvě rozdílné role. Jednak si ji zákazníci vybírali jako vysoce výkonného pomocníka, který dokázal spolehlivě zvládat náročné úkoly například ve stavebnictví a druhým důvodem byla originální image a výrazný charakter, díky němuž se model T silně odlišoval od ostatních.

- Přesto však objemy prodejů nepřetržitě klesaly. V sedmdesátých letech tyto vozy představovaly 50ti procentní podíl na celkové produkci značky Scania. V polovině let devadesátých toto číslo pokleslo na 20 procent. Současná celosvětová roční produkce činí přibližně tisíc vyrobených a prodaných vozidel s přední kapotou.

- Latinská Amerika byla vždy největším odběratelem kapotovaných nákladních vozů Scania. V roce 1996 se model T podílel 90 procenty na celkovém prodeji společnosti Scania v Latinské Americe, a stal se tak nejprodávanějším na trhu. Vozidla s přední kapotou byla vždy považována za cenově příznivější variantu oproti vozům s čelní kabinou. Dnešní trendy však hovoří ve prospěch nákladních vozů s čelní kabinou. Za poslední dobu poklesly objemy prodaných vozů Scania T v Latinské Americe o 90 procent.


Scania T jako hasičské vozidlo

- Česká republika, resp. její městské i podnikové hasičské sbory, patří k zemím, kde se vozidla Scania nakupují rok od roku více a více. Pochopitelně převažují vozy s čelní kabinou, ale u HZS Karlovarského kraje ÚO Sokolov jsou ve výjezdu na požární stanici Chemacryl (bývalý podnikový dnes však městský HZS) zařazeny dva speciály s kabinou typu T a nástavbou KHA od THT Polička. O prvním z nich je zde na webu článek https://www.pozary.cz/clanek.asp?…. Jiný požární automobil na podvozku Scania s kabinou typu T ve výjezdu u českých hasičů není.

- Při shánění materiálů k tomuto článku jsem na hasičské vozy Scania typ T narazil pouze u profesionálních či dobrovolných sborů ve Skandinávii, a to zejména ve Švédsku a Finsku. Většinou slouží jako velkokapacitní cisterny či pěnové vozy. Objevil jsem i nástavbu obdobnou našim technickým automobilům. Vozy jsou nejčastěji postaveny na starší ,,hranaté,, verzi podvozku s kabinou T a různým výkonem motoru. Nástavby pocházejí od několika výrobců jako např. Viher-Vehmas, Saurus atd.

- Závěrem lze jen dodat, že Scania s kabinou T je vcelku podobná naší Tatře Jamal. Ta vznikla jen ,,na papíře,, studie či nákres s požární nástavbou. Podoba je víc než zřetelná. Dle dostupných informací se projekt Jamal pro hasiče neuskutečnil hlavně kvůli neefektivnosti, což bude pravda. Nástavba by byla téměř shodná s klasickou CAS 32, ale protože má Tatra ,,čumák,,, vozidlo by bylo o poznání delší a zhoršila by se tím jen jeho manévrovatelnost, která je beztak občas víc než obtížná i s normální kabinou.

Info: www.scania.cz. www.tht.cz.
Sdílet