Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Interschutz 2005, část 5.

Mobilní požární technika v halách výstaviště.

Na volné ploše hannoverského veletrhu bylo k vidění pro nás až neskutečné množství požárních automobilů všech kategorií. Expozice několika dalších renomovaných firem byla však ve výstavních halách. Konkrétně se jedná o známé výrobce Schlingmann, Rosenbauer, EMPL, Plastisol, Feumotech, John Dennis Coachbuilders. Velký stánek zde měl i výrobce vozidel značky Mercedes-Benz. Z malých a relativně neznámých firem stojí za zmínku německá Orcatech, polský Stolarczyk a nesmím zapomenout ani na český Tom-Car, proslavený svým parádně ,,omajákovaným,, Nissanem pro SDH Maršovice viz https://www.pozary.cz/clanek.asp?….

Čím tedy začít? Firma Schlingmann, která v letošním roce slaví výročí 125 let od svého založení, přivezla na veletrh několik novinek. Když pominu po designérské stránce skvěle upravená vozidla, tak mě asi nejvíc zaujal způsob snadného sundání žebříku z nástavby. Ten se dá spustit dolů za pomoci speciálního pákového mechanismu, aniž by přitom hasič musel vylézt na nástavbu. Je to velmi praktické a jednoduché řešení usnadnění práce hasičů. Podobné řešení nabízí i několik jiných výrobců, ale firma Schlingmann ho má dle mého názoru nejjednodušší. Co se požárních vozidel týče, tak ta jsou vyrobena pochopitelně dle nejmodernější technologie a i zde je vidět důraz na funkčnost a design. Všechna vozidla jsou nesmírně kvalitní, a tak zde zmíním jen jedno. A to letištní speciál FLF 60/100/10 na robustním podvozku Mercedes-Benz Actros 3351 s pohonem 6×4. Tento automobil je přímým konkurentem vozidlu Iveco-Magirus Cursor. Je určen pro letiště s menším provozem, kde může být klidně zařazen jako první výjezd, protože splňuje normu kategorie ICAO.
Nesmím zapomenout ani na Fan-Shop Schlingmann, mnoho překrásných modelů, knih a dalších drobností. Prostě paráda. I já tam utratil něco málo Euro…

Další velký stánek, či spíše skoro celou halu, okupoval rakouský Rosenabuer. Kromě již představených nových letištních Pantherů zde vystavoval dvě další horké novinky. Konkrétně speciál na požáry buše s označením UBHEJANE WA-TLF 3200/150 na podvozku MAN 4×4. Je určen pro jihoafrické hasiče. Druhou novinkou této firmy je požární vozidlo nové řady s názvem Compact Line a označením CL-LF 10/6 opět na podvozku MAN. Jedná se o automobilovou stříkačku s klasickou nástavbou, která však nemá příslušenství ukryté ve třech roletových skříních na každém boku, ale zde je schováno jen pod jednu velkou roletu. Ta je přes celý bok vozidla a otvírá se el.pohonem. Toto nové řešení se mi opravdu velmi zamlouvá. Hasič má hned vše potřebné při ruce, nemusí běhat kolem auta a otvírat roletu po roletě, když je potřeba více věcí naráz. Jinak Rosenbauer zde představoval vozidla své klasické koncepce. O kvalitě této firmy nemá ani smysl nic psát, je to prostě hasičský Rolls-Royce. I on měl zde svůj Fan-Shop, ale to bych musel být milionář a ne hasič…

Tolik shrnutí dvou největších halových expozic. Teď tedy ty menší firmy. Začněme u holandského Plastisolu. Ten zde předvedl dva vozy. Z mého pohledu byla zajímavější velkokapacitní cisterna na robustním podvozku Iveco Stralis 6×4, které dal finální podobu belgický výrobce požárních nástaveb, firma Vanassche. Své zastoupení tu měl i rakouský výrobce speciálních vozidel, firma EMPL. Ta představila několik vozidel, mimo jiné skvělý ,,kombiňák,, na podvozku MAN 6×6 pro podnikové hasiče. Zastoupení na veletrhu měl i britský výrobce John Dennis Coachbuilders. Ten však díky třenicím s firmou Dennis Fire nepřivezl žádné vozidlo této značky. Vystavoval tedy jen malý terénní speciál. Svůj stánek představila i poměrně neznámá polská firma Stolarczyk. Ta se prezentovala dvěma vozy. Klasická caska byla na podvozku MAN/STAR 4×2 a druhý automobil, velkokapacitní cisterna, byla na podvozku MAN 6×4. Švýcarský Feumotech zde představil dobře vypadající casku na podvozku Scania.

Stánku dalšího přítomného českého výrobce, firmy Tom-Car, vévodil nový speciál na podvozku Nissan Double-Cab. O něm přineseme samostatný článek.

U všech v tomto článku představených výrobců je vidět stejný trend produkce požárních vozidel. Tedy velký důraz na funkčnost a design.

Velkou plochu haly zabral samotný výrobce vozidel, značka Mercedes-Benz. Ten zde měl mnoho svých automobilů všech kategorií od různých výrobců požárních nástaveb. Vystaven zde byl i Mercedes Unimog s nástavbou od THT Polička. Hezké a zajímavé provedení měl i Mercedes C 220. Byl v hasičsko-záchranářské barevné kombinaci. MB představil i svojí novinku, Mercedes třídy B, je to moc hezké auto. Prezentoval se též automobil Smart ve čtyřmístné verzi jako First Responder.

Závěrem musím napsat, co mě na veletrhu ještě překvapilo. Byla to malá účast českých výrobců požárních automobilů. Ano, byla zde THT a Tom-Car, ale myslím si, že i firmy SPS, Hateco, Komet či Sehat mají co nabídnout.

Ještě jedna věc člověka přímo mlátí do očí. Je to barevné provedení téměř všech vystavovaných vozidel. V zahraničí hasičům asi nikdo nevymyslel nejen z tohoto směru špatnou, nedokonalou a omezující vyhlášku č.49/2003 Sb., o technických podmínkách požární techniky.
 

Sdílet