Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Horního Slavkova mají Tatru

Nové zásahové vozidlo na podvozku Tatra mají v garážích od letošního října dobrovolní hasiči z Horního Slavkova (JPO II) v Karlovarském kraji. Nové Terrno nahradilo CAS 24 Liaz 101 z roku 1988. Dvouleté snažení se tak podařilo a hasiči ze Slavkova dostali předčasný, ale o to více vysněný a radostný vánoční dárek.

V roce 2009 byl Horní Slavkov zařazen do programu obnovy požární techniky Ministerstva vnitra. Získal tak příslib dvoumilionové dotace. V letošním roce tak město vypsalo výběrové řízení na dodavatele auta a zároveň požádalo o milionovou dotaci od Karlovarského kraje. Do výběrového řízení se přihlásila společnost THT s CAS 20 T815.2 a společnost SPS s CAS 20 MAN TGM. Součástí zadávací technické specifikace na pořízení nového vozidla byl i požadavek na měrný výkon motoru a to minimálně 17 kW na 1000 kg hmotnosti vozidla.

Výběrové řízení a kolotoč vyjednávání

Nabídka THT splňovala požadavky specifikace beze zbytku, společnost SPS nabídla vozidlo na novém podvozku, který byl o půl tuny lehčí než vozidla MAN TGM, na které má firma certifikát od TÚPO. Z tohoto důvodu hodnotící komise nabídku společnosti SPS vyloučila. Firma využila opravné prostředky a výběr napadla až podáním námitky na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v Brně. Protože úřad ve stanovené zákonné lhůtě nevydal předběžné opatření, mohlo město vyhlásit vítěze výběrového řízení a zadat zakázku společnosti THT. Firma SPS nakonec svou námitku stáhla, úřad tak nebude výběrové řízení dál posuzovat.

Pro nás začal kolotoč vyjednávání s dodavatelem auta. Spolupráce s THT, konkrétně s Jardou Lorencem starším, ale i s konstruktéry a dalšími zaměstnanci firmy, byla výborná, vždy jsme se dokázali dohodnout k maximální spokojenosti a to nejen v otázkách samotné výroby auta, nástavby či výbavy, ale i při urychlení termínu dodání i přes to, že jsme kvůli námitce na úřad uzavřeli smlouvu až velmi pozdě.

Spokojenost a výbava

Nové auto máme ve výjezdu zhruba od poloviny října a zatím převládá maximální spokojenost.

Jedná se o CAS 20/3400/210 T815.2 S2R 4×4.2. Technický popis vozidla je možné najít na stánkách www.tht.cz, nevymýšleli jsme si žádné speciální úpravy.

Rozložení výbavy v nástavbě jsme přizpůsobili jednak tomu, jaké vybavení používáme, jaké máme nebo jsme si objednali s dodáním auta a v neposlední řadě jsme se inspirovali rozložením výbavy v autech HZS na našich stanicích.

V levé přední skříni je centrála s výkonem 4,1 kW na výsuvném platě, kanystry na PHM, v podvěsu pak příslušenství k centrále a dva stativy se světly, uprostřed kalové čerpadlo P-H, prodlužovaní kabely, výstražné světlo a ovládání osvětlovacího stožáru. V horní části pak elektronářadí (AKU vrtačka Hilti a přímočará pila Hilti) a lezecké vybavení.

V prostřední levé skříni je vybavení na zásah vodou. Hadice C máme kromě dvou všechny v koších. V zadní levé skříni je VRVN, bourací kladivo, bourací sekery, hydrantový nástavec včetně klíčů, kapsy na vazáky, objímky a další drobné vybavení, ve spodní části je pak připravená hadice C s proudnicí Turbo pro rychlý zásah a dva kusy deflektorů.

Nad čerpadlem THT v zadní skříni je plovoucí čerpadlo P-H a dva kusy hadice B. Pravá přední skříň je určena pro vyprošťovací sadu Lucas, jsou zde RHP práškový a sněhový, výstražné kužely, podkládací klíny a boxy na obleky Sunit.

V prostřední pravé skříni je motorová řetězová a rozbrušovací pila včetně příslušenství a nářadí, přetlakový ventilátor, skříň s nářadím a elektronářadím, box se záchranným zdravotnickým batohem a box s vybavením na záchranu na vodě (plovací vesty, brodivé kalhoty).

V zadní pravé skříni je pak vysokotlak a další vybavení na zásah vodou (druhý rozdělovač, přetlakový ventil, požární vak ERMAK, sběrač, kulové ventily C a B) a také kominické nářadí.

Na střeše nástavby vozíme nastavovací čtyřdílný žebřík, ve dvou hliníkových schránách pak páteřní i vojenská skládací nosítka a ženijní nářadí. Jsou zde také obě pěnotvorné proudnice či nádoby na úkapy. Ve třech pětadvacetili­trových nádobách zde vozíme také pěnidlo, dvousetlitrovou nádrž na pěnidlo využíváme jako další nádrž na hasební vodu. Osvětlovací stožár je 4×500 W s dálkovým ovládáním od Standy Šimrala z Chodova.

Kabina a obsluha

V šestimístné kabině je pak šest přístrojů Dräger PA 90 Basic, z toho čtyři v sedačkách pro mužstvo, přístroj strojníka a velitele je na krytu motoru. Na kryt motoru jsme si nechali udělat i držáky na čtyři svítilny Survivor a také držáky na šest ručních radiostanic. V polici pod střechou kabiny jsou masky k dýchacím přístrojům, opasky a výstražné vesty, vyváděcí záchranné kukly Dräger či přikrývky. V prostoru pod sedačkami je box s občerstvením (rychlovarná konvice, čaj, káva…). V přihrádkách podél krytu motoru za sedačkami velitele a strojníka je pak sada na otvírání dveří, sada na otvírání plastových oken, další ruční svítilny, vytyčovací páska a další drobné vybavení.

Velitel ze svého místa obsluhuje vozidlovou RDST Motorola GM 360 a také VRZ. Ten je klasický Tesla dodávaný firmou THT. Navíc jsou v přední masce dva LED Predátory. Tento

VRZ je dostačující, přesto připravujeme peníze na dokoupení ještě dalších zábleskových Predátorů minimálně na boky vozidla a nejspíš také ještě další dva na přední masku. Dodávaný VRZ by opravdu stačil, když se ale při společném zásahu potkáte například s kolegy z Chodova, tak to přímo nabádá k tomu přikoupit další světla. Takže to bude první vylepšení, které provedeme ještě z letošních peněz. Velitel má také u ruky na držáku mobilní telefon či GPS navigaci.

Poloautomatická převodovka a další výbava

Všechny letošní Tatry už jsou vybavené poloautomatickou převodovkou Norgren, zkušenosti z jízdy jsou zatím velmi dobré, převodovka nabízí i režim manuálního řazení pomocí joysticku, který využíváme hlavně nyní při jízdě na sněhu.

Na autě je příprava na asanační lištu a elektrický lanový naviják, v prostoru u čepadla je reproduktor a mikrofon vozidlové RDST pro strojníka.

Terrno místo Liazky

Nová Tatra nahradila prvovýjezdovou Liazku, v garáží nyní máme kromě Terrna ještě velkou CAS 32 T815 a devítimístný DA VW Transporter.

Přáli bychom i všem ostatním kolegům, aby zažili ten pocit přivést si zcela nové zásahové auto. Bohužel podle posledních zpráv bude z ministerstva jen minimálně peněz na dotace na nákup nové techniky.

Text a foto:
Martin Kasal
velitel JSDH Horní Slavkov
okr. Sokolov, Karlovarský kraj

Sdílet