Hasiči z Horního Slavkova mají Tatru
Nové zásahové vozidlo na podvozku Tatra mají v garážích od letošního října dobrovolní hasiči z Horního Slavkova (JPO II) v Karlovarském kraji. Nové Terrno nahradilo CAS 24 Liaz 101 z roku 1988. Dvouleté snažení se tak podařilo a hasiči ze Slavkova dostali předčasný, ale o to více vysněný a radostný vánoční dárek.
V roce 2009 byl Horní Slavkov zařazen do programu obnovy požární techniky Ministerstva vnitra. Získal tak příslib dvoumilionové dotace. V letošním roce tak město vypsalo výběrové řízení na dodavatele auta a zároveň požádalo o milionovou dotaci od Karlovarského kraje. Do výběrového řízení se přihlásila společnost THT s CAS 20 T815.2 a společnost SPS s CAS 20 MAN TGM. Součástí zadávací technické specifikace na pořízení nového vozidla byl i požadavek na měrný výkon motoru a to minimálně 17 kW na 1000 kg hmotnosti vozidla.
Výběrové řízení a kolotoč vyjednávání
Nabídka THT splňovala požadavky specifikace beze zbytku, společnost SPS nabídla vozidlo na novém podvozku, který byl o půl tuny lehčí než vozidla MAN TGM, na které má firma certifikát od TÚPO. Z tohoto důvodu hodnotící komise nabídku společnosti SPS vyloučila. Firma využila opravné prostředky a výběr napadla až podáním námitky na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v Brně. Protože úřad ve stanovené zákonné lhůtě nevydal předběžné opatření, mohlo město vyhlásit vítěze výběrového řízení a zadat zakázku společnosti THT. Firma SPS nakonec svou námitku stáhla, úřad tak nebude výběrové řízení dál posuzovat.
Pro nás začal kolotoč vyjednávání s dodavatelem auta. Spolupráce s THT, konkrétně s Jardou Lorencem starším, ale i s konstruktéry a dalšími zaměstnanci firmy, byla výborná, vždy jsme se dokázali dohodnout k maximální spokojenosti a to nejen v otázkách samotné výroby auta, nástavby či výbavy, ale i při urychlení termínu dodání i přes to, že jsme kvůli námitce na úřad uzavřeli smlouvu až velmi pozdě.
Spokojenost a výbava
Nové auto máme ve výjezdu zhruba od poloviny října a zatím převládá maximální spokojenost.
Jedná se o CAS 20/3400/210 T815.2 S2R 4×4.2. Technický popis vozidla je možné najít na stánkách www.tht.cz, nevymýšleli jsme si žádné speciální úpravy.
Rozložení výbavy v nástavbě jsme přizpůsobili jednak tomu, jaké vybavení používáme, jaké máme nebo jsme si objednali s dodáním auta a v neposlední řadě jsme se inspirovali rozložením výbavy v autech HZS na našich stanicích.
V levé přední skříni je centrála s výkonem 4,1 kW na výsuvném platě, kanystry na PHM, v podvěsu pak příslušenství k centrále a dva stativy se světly, uprostřed kalové čerpadlo P-H, prodlužovaní kabely, výstražné světlo a ovládání osvětlovacího stožáru. V horní části pak elektronářadí (AKU vrtačka Hilti a přímočará pila Hilti) a lezecké vybavení.
V prostřední levé skříni je vybavení na zásah vodou. Hadice C máme kromě dvou všechny v koších. V zadní levé skříni je VRVN, bourací kladivo, bourací sekery, hydrantový nástavec včetně klíčů, kapsy na vazáky, objímky a další drobné vybavení, ve spodní části je pak připravená hadice C s proudnicí Turbo pro rychlý zásah a dva kusy deflektorů.
Nad čerpadlem THT v zadní skříni je plovoucí čerpadlo P-H a dva kusy hadice B. Pravá přední skříň je určena pro vyprošťovací sadu Lucas, jsou zde RHP práškový a sněhový, výstražné kužely, podkládací klíny a boxy na obleky Sunit.
V prostřední pravé skříni je motorová řetězová a rozbrušovací pila včetně příslušenství a nářadí, přetlakový ventilátor, skříň s nářadím a elektronářadím, box se záchranným zdravotnickým batohem a box s vybavením na záchranu na vodě (plovací vesty, brodivé kalhoty).
V zadní pravé skříni je pak vysokotlak a další vybavení na zásah vodou (druhý rozdělovač, přetlakový ventil, požární vak ERMAK, sběrač, kulové ventily C a B) a také kominické nářadí.
Na střeše nástavby vozíme nastavovací čtyřdílný žebřík, ve dvou hliníkových schránách pak páteřní i vojenská skládací nosítka a ženijní nářadí. Jsou zde také obě pěnotvorné proudnice či nádoby na úkapy. Ve třech pětadvacetilitrových nádobách zde vozíme také pěnidlo, dvousetlitrovou nádrž na pěnidlo využíváme jako další nádrž na hasební vodu. Osvětlovací stožár je 4×500 W s dálkovým ovládáním od Standy Šimrala z Chodova.
Kabina a obsluha
V šestimístné kabině je pak šest přístrojů Dräger PA 90 Basic, z toho čtyři v sedačkách pro mužstvo, přístroj strojníka a velitele je na krytu motoru. Na kryt motoru jsme si nechali udělat i držáky na čtyři svítilny Survivor a také držáky na šest ručních radiostanic. V polici pod střechou kabiny jsou masky k dýchacím přístrojům, opasky a výstražné vesty, vyváděcí záchranné kukly Dräger či přikrývky. V prostoru pod sedačkami je box s občerstvením (rychlovarná konvice, čaj, káva…). V přihrádkách podél krytu motoru za sedačkami velitele a strojníka je pak sada na otvírání dveří, sada na otvírání plastových oken, další ruční svítilny, vytyčovací páska a další drobné vybavení.
Velitel ze svého místa obsluhuje vozidlovou RDST Motorola GM 360 a také VRZ. Ten je klasický Tesla dodávaný firmou THT. Navíc jsou v přední masce dva LED Predátory. Tento
VRZ je dostačující, přesto připravujeme peníze na dokoupení ještě dalších zábleskových Predátorů minimálně na boky vozidla a nejspíš také ještě další dva na přední masku. Dodávaný VRZ by opravdu stačil, když se ale při společném zásahu potkáte například s kolegy z Chodova, tak to přímo nabádá k tomu přikoupit další světla. Takže to bude první vylepšení, které provedeme ještě z letošních peněz. Velitel má také u ruky na držáku mobilní telefon či GPS navigaci.
Poloautomatická převodovka a další výbava
Všechny letošní Tatry už jsou vybavené poloautomatickou převodovkou Norgren, zkušenosti z jízdy jsou zatím velmi dobré, převodovka nabízí i režim manuálního řazení pomocí joysticku, který využíváme hlavně nyní při jízdě na sněhu.
Na autě je příprava na asanační lištu a elektrický lanový naviják, v prostoru u čepadla je reproduktor a mikrofon vozidlové RDST pro strojníka.
Terrno místo Liazky
Nová Tatra nahradila prvovýjezdovou Liazku, v garáží nyní máme kromě Terrna ještě velkou CAS 32 T815 a devítimístný DA VW Transporter.
Přáli bychom i všem ostatním kolegům, aby zažili ten pocit přivést si zcela nové zásahové auto. Bohužel podle posledních zpráv bude z ministerstva jen minimálně peněz na dotace na nákup nové techniky.
Text a foto:
Martin Kasal
velitel JSDH Horní Slavkov
okr. Sokolov, Karlovarský kraj