Neděle 24. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Placaté podvozky

Jeřáby, plošiny, žebříky atd…

V komentářích k určitým vozidlům se čas od času objeví dotaz či názor ohledně těchto ,,placatých,, podvozků. Rozhodl jsem se tedy o nich napsat malé pojednání. Nebudu se v něm však moc rozepisovat o jednotlivých typech vozidel, ani o jejich nástavbách, protože to by vydalo na knihu. S mnoha druhy těchto vozidel se seznámíte alespoň ve fotogalerii k tomuto článku.

Co to tedy vlastně placatý podvozek je? Ve zkratce to znamená, že se jedná o podvozek s nízkou předsunutou kabinou, ta je zpravidla umístěna před motorem, tudíž je snížená celková výška vozidla. Díky tomu se na tyto podvozky montují většinou specifické nástavby jako např. jeřáb, plošina či žebřík, ty vždy díky svojí konstrukci přesahují přes kabinu, tudíž je celková výška vozidla o cca 300 až 600 mm vyšší. Na tyto podvozky se také montují nástavby CAS, protože takto malá vozidla snadněji projíždějí v hustém městském provozu a malých uličkách.

Proč se takové povozky vlastně vyrábějí? Použitím podvozku s nízkou předsunutou kabinou pro tyto druhy nástaveb se obvykle dosáhne snížení vozu téměř na normální běžnou výšku nákladních vozidel, což je důležité při podjíždění mostů, podjezdů atd.

Jen malé porovnání, AZ 30/DLK 23–12 Vario CC má celkovou výšku na klasickém podvozku Iveco Eurofire více jak 3.300 mm, stejný žebřík, který je umístěn na sníženém podvozku Iveco FF150E 28 HZL má celkovou výšku 2.960 mm. Rozdíl činí téměř 40 cm, a to je při výšce některých mostů či podjezdů někdy víc než dost.

U nás je takový podvozek známý pod již zdomácnělým označením ,,jezevčík,,. Jediným výrobcem takového podvozku je v naší republice firma Tatra-Terex. Vyrábí tyto podvozky 6 × 6 a 8 × 8 s nízkou předsunutou kabinou pro speciální nástavby jako např. jeřáby, plošiny, vrtné soupravy, letištní tahače apod. U hasičů je známe hlavně jako podvozek plošiny PP 27 a jeřábu AD 28. V poslední době i vyprošťovacího speciálu AV 30. V zahraničí, konkrétně v Polsku a Slovensku, jsou na těchto podvozcích umístěny i požární plošiny finské firmy Bronto Skylift. V Bratislavě je na jezevčíku plošina Simon s dostupnou výškou 22 metrů.

Na tatrováckého jezevčíka v provedení 4×4 byl namontován i německý žebřík Magirus DLK 23–12, ten je zařazen do výjezdu u HZS ÚO Přerov, dále se na tyto nízké čtyřkolky montuje ruský žebřík s dostupnou výškou 30 od firmy Požtechnika a u HZS Tatra-Terex je na tomto podvozku AZ 30 od jugoslávské firmy Technomechanika.

Ve službách českých hasičů je dále automobilový žebřík Magirus DLK 23–12 na speciálním sníženém podvozku s předsunutou kabinou od firmy Iveco. Konkrétně typ Iveco 150 E28(27). Ten už má i svého moderního nástupce, typ Iveco FF150E 28 HZL. Oba modely mohou mít řiditelné obě nápravy.

Na podobném, i když francouzském podvozku Renault, slouží v ČR i několik žebříků od firmy Camiva.

Další výrobci těchto podvozků jsou vlastně všechny známé firmy produkující nákladní automobily. Ať už je to tedy Scania, Mercedes, DAF, MAN, Renault, Iveco či polský Jelcz a mnoho dalších známých i neznámých evropských a amerických firem. I na těchto vozech jsou nejčastější nástavbou požární plošiny a jeřáby. Někteří výrobci tyto podvozky přímo neprodukují, avšak se s nimi přesto lze setkat. Je to dáno tím, že původní podvozky upravují do této podoby specializované firmy. Podvozek je pak veden pod značkou původního výrobce, ale i se značkou svého upravovatele.

Tolik jen malé pojednání o jezevčících, tedy o podvozcích s nízkou předsunutou kabinou. Pro většinu našich čtenářů zde není jistě psáno nic moc nového, pro někoho třeba ano.
Sdílet