Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Interschutz 2005, část 7.

Veletržní zajímavosti.

V tomto sedmém závěrečném článku o veletrhu Interschutz se podíváme trochu podrobněji na některé zajímavosti a speciální požární techniku na něm představenou.

Hned na začátku volné výstavní plochy měla svůj stánek švýcarská firma Vogt. Ta se na veletrhu prezentovala několika přetlakovými ventilátory Tempest s velkým výkonem. Prostě takové ,,velké papíny,,. Ventilátory mohou být umístěny na kolovém vozíku, samohybném pásovém podvozku či automobilu. Takovéto speciální vozidlo vlastní např. hasičský sbor německé automobilky BMW. Je určeno pro rychlé odvětrání výrobních hal. Ventilace má výkon 2010'000 m3/h.

Další stánek, kde bylo k vidění několik zajímavých věcí, patřil firmě Iveco-Magirus. Ze všech exponátů byl asi nejzajímavější horský speciál na rolbě Kasböhrer Piston Bully s cisternovou nástavbou Magirus. Neméně zajímavá byla i terénní čtyřkolka Magirus Fire Floh s malou požární nástavbičkou. Jako poslední nás u této firmy zaujal malý požární návěs na tahači Iveco Daily. Tato poměrně nová koncepce požárních automobilů rozměrově téměř shodná se střední třídou, má dle mého větší budoucnost než kontejnerový systém. A to pro své o něco snadnější uvedení do stavu operačního řízení, čili výjezdu. Ale to je jen můj názor.

Velmi zajímavý automobil předvedlo i finské Bronto Skylift. Jedná se o zcela nové provedení již známého kombinovaného vozu CAS/AP s označením F 22 ALR. Zde představený typ na podvozku Scania P 310 měl celoplastovou nástavbu, ve které je zabudována nádrž na 1.500 l vody s kombinovaným čerpadlem. Plošina má maximální pracovní výšku 22 m a nosnost koše je 270 kg. Několik podobných vozidel jsem již na našem webu představoval.

Jak už to na veletrzích chodí, člověk se musí po vyčerpávající tůře mezi exponáty také někde občerstvit. Jako první jsem zvolil občerstvovací stanici pivovaru Gilde Ratskeller, měla totiž jako svůj poutač skvěle zrenovovanou starou hasičskou ,,ameriku,,. Dle mého to bylo jedno z nejhezčích hasičských aut celého veletrhu, ne-li úplně nejhezčí.

Hned vedle pivovarské stříkačky stál VW Touareg s člunem od německé vodní záchranné služby. Tento vůz byl k vidění již na letošním veletrhu Rettmobil ve Fuldě. O kus dál měla svůj stánek i německá policie se svojí technikou. Představovala zde obrněný transportér SW 4, osvětlovací vozidlo a na Požárech již představené vodní dělo WaWe. Policejní vodní dělo zde vystavoval i polský výrobce požární techniky, firma Wawrzaszek. Šlo o typ Tajfun II na šestikolovém podvozku Renault.

Největší radost mi ale svojí přítomností na veletrhu udělala americká firma Ferrara. Ta se prezentovala unikátním požárním bouracím hasícím ramenem Strong Arm, vyrobeným ve spolupráci s firmou Gradall. Konečně jsem ho viděl i na vlastní oči. O tomto zařízení, kterému interně přezdívám ,,hasící UDSka,,, mám již delší dobu připravený článek. Takže podrobných informací se dočkáte opravdu brzy.

Hned několik vskutku zajímavých novinek předvedlo konsorcium Gimaex/Schmitz. Obří výstražný světelný panel s diodovým displayem by na zadní části požárního automobilu přehlédl opravdu jen slepý. Dalším unikátem byl terénní automobil na vojenském podvozku s velkou průchodností LFAV – Light Fire Attack Vehicle, který vyrábí ve spolupráci s konsorciem Gimaex/Schmitz singapurská firma Comfort Delgro Engineering. Je to něco jako americký HUMMER v hasičské úpravě. V této expozici byl ještě představen obrovský samohybný vrhač pěny na pásovém podvozku. Nebyl to však jediný exponát na tomto podvozku. Speciální upravená hasičská a záchranářská čtyřkolka Arctic-Cat/Gimaex/Schmitz měla také pásy, i když na každém kole zvlášť.

Pozoruhodný výrobek na veletrhu prezentovala firma Koopmann. Jedná se o traktorový hasící přívěs Tornado. Je určen zejména pro boj s požáry lesa. Jako hasící zařízení slouží klasická lafeta, dále pak je na nástavbě umístěn dvojkanón Intruder, je to obdoba zařízení IFEX. Intruder je i v malé verzi s navijákem. Z tohoto zařízení lze hasit jak vodou, tak i pěnou. Jde z něj vytvořit samozřejmě i klasické hadicové útočné vedení. Vodní nádrž je o objemu 6.000 litrů a čerpadlo dodala firma Ziegler, typ FP 16/8.

Posledním speciál, který v článku zmiňuji, je automobilová plošina finského výrobce, firmy VEMA. Jedná se o AP na i u nás dobře známém podvozku Multicar. I když tento je pochopitelně moderní. Je to typ Mulicar M 26.4A 4×4 s jednomužnou kabinou a motorem o síle 105 koní. Vedle řidiče a strojníka s velitelem v jedné osobě je položeno plošinové rameno s nouzovým žebříkem VEMA 201TF o max. pracovní výšce 20 metrů. Plošina je zakončena pracovním košem o nosnosti 250 kg.

Na letošním ročníku veletrhu Interschutz toho bylo k vidění opravdu hodně, nešlo skutečně napsat o všem, a tak doufám, že alespoň těch celkem 7 článků přineslo tomu, kdo se na hannoverské výstaviště nedostal, nějaké nové informace. Tak tedy za pět let znovu…

Můžete se však ještě těšit na několik anoncovaných podrobných článků o zde již zmíněné technice a určitě bude i něco o prevenci. Možná i malý bonus…

Sdílet