Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Automobilová plošina na Tatře 815–7 od ruské Požtechniky

Představujeme vám automobilovou plošinu s pracovní výškou 54 metrů, která je postavena na českém podvozku TATRA 815–7 ruským producentem hasičských vozidel a vybavení, firmou Požtechnika.

Vojenský speciál u hasičů

Když server POŽÁRY.cz představil první cisternu na původně vojenském speciálním podvozku TATRA 815–7, byla to do slova a do písmena senzace v řadách hasičů, automobil si ihned našel mnoho příznivců, ale i těch, kterým se zrovna nelíbil. Dnes je CAS 30 na podvozku TATRA 815–7 ve specifikaci 6×6 zařazena již na několika požárních stanicích HZS ČR a její menší verze 4×4 je i u jednotek dobrovolných hasičů.

Osmikolka pro Rusko

V tomto článku vám představujeme zatím největší hasičský automobil, postavený na podvozku ,,sedmičkové“ řady, specifikace 8×8. Jedná se o vysokozdvižnou automobilovou plošinu s označením PSA TPL-54. Výrobcem nástavby, tedy plošiny je ruská firma Požtechnika, což je největší producent hasičských vozidel a vybavení v zemi našeho bývalého Velkého bratra. Server POŽÁRY.cz již několik jejich automobilů představil, mimo jiné i automobilový žebřík AL-62 na klasickém podvozku TATRA 815, dále také žebřík AL-60 na ,,jezevčíkovi“ řady Terrno či AL-30 na Tatře 815 4×4.

Požární plošina PSA TPL-54 je zhruba rok a půl starou záležitostí ve výrobním programu, stejně tak i nový žebřík AL-37 na nízkém Terrnu, o tom bude řeč jindy. Oby vozy byly slavnostně představeny na ruském veletrhu Integrated Safety and Security Exhibition v květnu 2009.

Robustnost nade vše

Již na první pohled působí automobilová plošina PSA TPL-54 impozantním či spíše robustním dojmem, masivně vypadá již samotný zvolený osmikolový podvozek TATRA, vycházející z vojenských speciálů. A tím můžeme také začít naše malé pojednání o tomto speciálu. Podvozek TATRA je řady 815–7 s krátkou kabinou pro trojici hasičů – strojník, hasič a velitel vozu. Celé označení kopřivnického podvozku je T815–790R84 8×8.2, který byl vyroben přímo pro montáž automobilové plošiny, dnes se tato konkrétní aplikace již nevyrábí. Kabina na plošině je běžná ,,vojenská“, oproti těm, které mají cisterny, není na ní ani zvýšená střecha. Jak se s tímto malým handicapem ruský hasič popere, lze jen spekulovat. Na šasi je namontován hnací agregát o síle 300 kW. Tolik tady základní údaje podvozku, přejděme na samotnou požární nástavbu s vysokozdvižnou plošinou.

Bronto na ruský způsob

Požární nástavba PSA TPL-54, tvořená teleskopickou plošinou s bočním záchranným žebříkem, je umístěna na zadní části podvozku. Jedná se o plošinu klasické koncepce, běžně užívané většinou výrobců této techniky – dvouramenný teleskop s pracovním košem. Hlavní rameno je složeno z pěti dílů, přídavné s košem má části dvě. Maximální výškový dostup je 54 metrů, boční vyložení pak 20 m v základním postavení, 18 m do boku dosáhne plošina i ve výšce 42 m, nosnost pracovního koše je 400 kg, při dodávce požární vody do monitoru v koši, který má průtok 3000 l vody za minutu a dostřik až 80 m, se nosnost snižuje přibližně na polovinu původní hodnoty. Pracovní koš je klecové konstrukce, nástup do něj vede přes otevření boční dvířek se zajištěním. Hasiči mají k dispozici běžné vybavení, jakým disponuje dnešní moderní výšková technika, resp. její pracovní koše – úchyty po nosítka, světlomety, monitor atd. Dle přání zákazníka lze koš vybavit např. rozvodem tlakového vzduchu, elektrické energie 220V pro přídavné světlomety či bezdrátový digitální anemometr, videokameru apod. Na nástavbu lze umístit elektrocentrálu a zásobníky vzduchu.

Boční záchranný žebřík se zábradlím se vysouvá plynule s hlavním ramenem, na kterém je namontovaný. Stejně tak i jeho část na košovém rameni. V teleskopu vede také suchovod. Vztyčení plošiny je možné do hodnoty úhlu 85°. Hlavní ovládání plošiny je umístěno na levé straně otoče, druhé je v pracovním koši. Strojník, který sedí na otoči, není nikterak chráněný proti povětrnostním vlivům, což je ovšem u výškové techniky běžné, má k dispozici v rámci ovládacích prvků joysticky a počítač. Stabilizační vzpory typu H se ovládají individuálně ze spodní části nástavby, jejich šíře při rozložení je 6 metrů. Přístup na pochozí plochu nástavby je zajištěn pomocí schůdků, umístěných na přední pravé i levé straně nástavby. Pochozí plocha je tvořena hliníkovým slzičkovým plechem, ze stejného materiálu jsou i schody. V přední části nástavby je nádrž na pěnidlo o objemu 600 l a také vlastní čerpadlo. Vše je ukryto ve skříni společně s dalším vybavením vozu, která je přístupná z obou stran a krytá hliníkovými roletkami. Další úložný prostor je vedle schůdků, opět ho kryjí hliníkové roletky, oproti běžně užívaným modelům s podélným madlem tyto ruské mají ještě středový zámek.

Automobil je vyvedený v barevném provedení, odpovídajícím ruským předpisům pro vozidla požární ochrany.

Technicko – taktická data PSA TPL-54 TATRA 815

  • podvozek: TATRA T815–790R84 8×8.2
  • motor: T3C-90 – EURO III
  • výkon 300 kW při 1.800 ot/min
  • točivý moment 2.100 Nm/1000 ot/min
  • převod: 14TS210L (14 stupňů)
  • odpružení: vzduchem na prvních dvou nápravách (2 × 9000kg), kombinované těžké pérování na zadních nápravách (listová péra+vzduchové vaky 2 × 13 000kg)
  • povolené zatížení podvozku: 30.100 kg
  • max. rychlost: 108 km/h
  • pneumatiky: přední 385/65R22,5, zadní 315/80R22,5 – dvoumontáž
  • nástavba: Požtechnika PSA TPL-54
  • plošina: dvouramenný teleskop se záchranným žebříkem
  • max. dostup: 54 m
  • max. boční vyložení: 20 m
  • max. vyložení pod úroveň terénu: 5.5 m
  • úhel vztyčení: 85°
  • max. nosnost pracovního koše: 400 kg
  • typ vzpor: H
  • šíře rozložení vzpor: 6 m
  • nádrž na pěnidlo: 600 l
  • čerpadlo: Volkan VFPN 400
  • výkon: 3000 – 4200 l/min
  • max. celková hmotnost: 41.800 kg
  • délka: 12.000 mm
  • šířka: 2500 mm
  • výška: 3950 mm

Foto a info: OAO Požtechnika, Tatra, Igor Žukov, Vitalij V. Kuzmin a web

Sdílet