Volvo/Walser TLF 1500 pro tunely
Představujeme vám malou cisternovou automobilovou stříkačku, kterou disponuje hasičský sbor rakouského města Rankweil od jara minulého roku.
Ne náhodou obdrželi hasiči města Rankweil nový automobil v roce 2009, Volvo nahradilo svého 30 let starého předchůdce v době, kdy sbor slavil své jubileum – 140 let od založení. Hasiči obdrželi mimo cisternu také novou motorovou stříkačku a zásahové přilby.
Tunelový speciál, co bude zasahovat i ve městě
Cisternová nástavba na rozměrově nevelkém podvozku Volvo FL 280 R v konfiguraci 4×2 s původní krátkou kabinou byla již ve fázi záměru v myšlenkách hasičů koncipována mimo jiné i coby tunelový speciál. Město Rankweil se nachází blízko Lichnštějnska, tedy na samém konci západního cípu Rakouska.
V hasebním obvodu je Ambergtunnel, který je jedním z nejrušnějších v zemi. Z důvodu sílícího provozu musel být před několika lety zprovozněn i jeho druhý tubus, oba mají délku více jak 3 kilometry a dohromady 4 jízdní pruhy. S tím je spojeno pochopitelně i větší riziko vzniku možné mimořádné události (nehoda, požár apod.).
Proto hasiči požadovali tunelový speciál se specifikací rychlosti, kompaktnosti, malých rozměrů pro dobrou manévrovatelnost v tunelových tubusech a ergonomicky řešenou nástavbu pro zásahy v tunelu i ve městě. Kvůli tunelům mají rankweilští hasiči také velký přetlakový veniltátor na pásovém podvozku.
Walser, v Rakousku známá firma, u nás pravý opak
Výroba nástavby byla po důkladném výběrovém řízení zadána místní rankweilské firmě Walser. Jméno asi našim hasičům moc neřekne, ale kdo se o požární automobilovou techniku zajímá více, jistě bude vědět. Firma Walser Feuerwehrtechnik GmbH. Je jednou ze dvou divizí mateřského závodu a na poli požární techniky působí více jak 40 let.
Má za sebou mnoho vyrobených hasičských vozidel všech druhů vyjma výškové techniky. Při produkci velmi úzce spolupracuje s budoucím uživatelem a hasiči tak mají automobil dle svých přesně specifikovaných požadavků. Nástavby na požární techniku jsou vyráběny dle posledních trendů a používaných materiálů v oboru, tunelové Volvo není výjimkou.
Malé velké Volvo
Pro automobil byl zvolen malý podvozek Volvo s označením FL 280 R s motorem o síle, jak už ostatně napovídá číslo za písmeny FL, tedy 280 koní. Konfigurace pohonu je 4×2. O převody se stará šesti-rychlostní automat s retardérem. Ručička tachometru se zasekne na hodnotě 105 km/h, což je dostatečná rychlost pro tento druh automobilu. Výbava vozu je tvořena systémy ABS, ASR, dále má Volvo vyhřívaná zrcátka, vzduchové odpružení sedadla řidiče a velitele.
Na šasi je namontována krátká kabina pro osádku 1+1, za ní pak nástavbář zhotoví další část, určenou pro přepravu hasičů. Dnes je toto řešení stále preferovanější u mnoha výrobců i následných uživatelů mobilní požární techniky. Proč? Poměrně dlouhé čekací doby na podvozek s dlouhou kabinou a také finančně menší náročnost. Prodloužení kabiny se provádí dvěma způsoby, u Volva je použit model, nazývejme ho třeba ,,vše v jednom“, tedy kabina mužstva je součástí nástavby. Druhou variantou je kabina mužstva, nezávislá na nástavbě i na původní krátké kabině, tedy jakýsi mezikus. Firma Walser nabízí zákazníkům obě, záleží pak čistě na nich, co budou chtít (pochopitelně je vše odvislé od finálního provedení vozu).
Volvo dosáhlo prodloužením kabiny na počet přepravovaných hasičů 1+6. Zadní, pro hasiče prostornou část spojuje s přední kabinou přepážka. Sedadla jsou v poměru 2+2+3 – dvě vpředu, dvě zadní proti směru jízdy, tři zadní po směru jízdy. V každém opěradlu sedadel je držák dýchacího přístroje. Sedačky jsou značky Bostrom, což je světoznámý producent těchto věcí. Do zadu mají hasiči pohodlný přístup přes dostatečně široké dveře, s nimi se automaticky vyklopí spodní schůdek.
Vzhledem k tomu, že jde o tunelový speciál, jistě čekáte, že má nějaké speciální vybavení. Nemýlíte se. Pro snadnější pohyb v zakouřeném prostředí je v předním nárazníku termokamera se svedeným obrazem na displej v kabině, dále je v nárazníku radar pro detekci možných překážek. Vozidlo má i zadní kameru pro sledování prostoru za ním a také nouzovou zásobu vzduchu v podobě dvojice 50 l/300 barů tlakových lahví. V kabině jsou rovněž umístěny ruční svítilny a radiostanice.
Kompaktní nástavba s kabinou uvnitř
Samotná požární nástavba, jejíž součástí je i kabina mužstva, je vyrobena pomocí hliníku a plastu. Úložný prostor pro vybavení je rozdělen na tři části, dvě boční a zadní. Na pravé straně nalezneme v nástavbě např. přenosnou elektrocentrálu Honda o výkonu 5kVA, stativ a světlomety, hadice B v kotoučích, hadice C v koších, proudnice včetně skládacího monitoru, další hadici B, spojenou s rozdělovačem a zároveň s armaturou čerpadla, dále výstražná světla, teleskopický žebřík, elektricky poháněný přetlakový ventilátor, sadu nářadí, zdravotnické vybavení, hasící přístroje atd.
Zadní prostor patří čerpadlu FPN 10–2000–1H od firmy Jöhstadt se vzduchopěnovým zařízením CAFS od firmy HALE, od ní pochází rovněž i klasický pěnový přiměšovač Logix. Nad ním je elektronicky ovládaný naviják s hadicí 25 mm, zakončenou turbo proudnicí na CAFS. Vše je ovládatelné pomocí počítače či manuálně v nouzi. Vzadu jsou dále plniče a velké kalové čerpadlo. Najdeme zde i odposlech radiostanice a ovládání osvětlovacího stožáru Teklite, který osazen xenony.
Levá strana nástavby je prostorově řešena téměř identicky, jako pravá část. Jsou v ní opět hadice B 75 mm v kotoučích, hadice C 42 mm v koších, 1×B, spojená s rozdělovačem a zároveň s armaturou čerpadla, na rozdělovači je napojena i 1× hadice C s proudnicí pro prvotní zásah, přenosná elektrocentrála Honda, naviják s prodlužovacím kabelem, světla a stativ. Dále pak kanystry s pěnidlem, záchranné lano, ženijní nářadí, velký pojízdný práškový hasící přístroj a jiné. Uprostřed nástavby je plastová nádrž na 1500 l vody a 100 l pěnidla.
Elektronika vládně světu
Každý prostor je kryt pomocí hliníkové roletky, boční tvoří jednu velkou roletu. Všechny včetně zadní jsou elektronicky ovládatelné spínači na nástavbě. Elektronicky ovládaná je i dvojice boxů, umístěných na střeše nástavby, hasiči tak nemusejí lézt po žebříku nahoru.
Není to jen vymoženost či pohodlnost, ale i praktická věc, dnes běžně používaná zejména v Holandsku a právě v Rakousku, kde s tím začal Rosenbauer a jeho vozy CompactLine. Ovládací prvky boxů jsou v boční části nástavby.
LEDky jsou opravdu vidět
Barevné provedení je v červeném podkladu s reflexními doplňky. Světlené výstražné zařízení tvoří LED rampa a doplňková LED světla vpředu, vzadu je integrovaný LED maják v horní části nástavby, sváděcí oranžová alej je rovněž v provedení LED diod.
Technicko-taktická data Volvo TLF 1500 Tunnel
- Podvozek: Volvo FL 280 R 4×2
- Motor: 206 kW (280 PS)
- Převodovka: 6-stupňů a retardér
- Max. rychlost: 105 km/h
- Délka: 6300 mm
- Šířka: 2440 mm
- Výška: 3000 mm
- Rozvor: 3500 mm
- Hmotnost: 11.500 kg
- Max. celková hmotnost: 15.000 kg
- Osádka: 1 + 6
- Nástavba: Walser Feuerwehrtechnik GmbH, Rankweil
- Rok výroby: 2009
- Čerpadlo: FPN 10–2000–1H Jöhstadt
- Vodní nádrž: 1500 l
- Nádrž pěnidla: 100 l
- Pěnový přiměšovač: Foam Logix/ Hale
- Systém vzduchové pěny CAFS/ Hale
Zajímavostí je, že automobil Volvo TLF 1500 Tunnel byl prvním hasičským vozem, vyrobeným v novém závodě firmy Walser přímo v Rankweilu.
Foto a info: hasiči Rankweil a Walser