Pátek 15. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní speciály FAUN

Když se řekne slovo Faun, tak si většina z nás vybaví obrovské jeřáby. Málokdo však ví, že tato firma vyráběla od šedesátých let minulého století i speciální podvozky pro vojenské resp. letištní požární automobily.

Ty značila vysoko položená kabina osádky a celková robustnost. Do výjezdu je měl zařazen téměř každý sbor na velkých letištích západní Evropy. Požární nástavby na ně vyrábělo několik firem, vlastně všechny známé.

A to Rosenbauer, dnes již neexistující holandský Kronenburg, Metz, Magirus i francouzský Sides. Práškové nástavby pak firma Total.

Největším unikátem ze staré typové řady Faun LF 1452 byl GTLF 18 s nástavbou Magirus hasičského sboru Frankfurt nad Mohanem. Pocházel z roku 1972 a kromě objemu vodní nádrže – 18.000 l – se vyznačoval hlavně tím, že byl uspořádán pro obousměrný provoz. Měl prostě dvě kabiny osádky.

Dnes se takováto vozidla také vyrábějí, zejména pro zásahy v tunelech, ale ta mohou jet na opačnou stranu pouze omezenou rychlostí cca 30 – 40 km/h, kdežto tento osmikolový obrovský téměř 12 metrů dlouhý a 50 tun těžký Faun mohl jet 110 km/h na oba směry.

Byl osazen dvěma motory o celkovém výkonu 1.000 koní, stejně tak i ostatní vozy Faun řady LF. Osmikolku, i když jednosměrnou, měl za dob totality i letištní sbor v maďarské Budapešti.

Nejvíce vozidel Faun staré řady LF bylo však tzv. šestikolek. A to typu LF 910. Ten byl také osazen dvěma agregáty s celkovým výkonem do 1.000 koní.

TTD

Faun GFLF 18.000

Výrobce: Faun/Kronenburg
Rok výroby: 1972
Pohon : dva 12-ti válce do V, každý o výkonu 500 koní / 367 kW a zdvihovém objemu 16.964 ccm
Nejvyšší rychlost : 110 km/h a
Zrychlení 0 – 80 km/h do 38 sec.
( v počátcích provozování 1972 )
Délka : 11.700 mm
Šířka : 3.000 mm
Výška : 4.100 mm
Přípustná max. celková hmotnost činí : 51 tun
Nádrž na vodu : 18.000 litrů
Nádrž na pěnidlo : 1.600 litrů
Čerpadlo : 2× Kronenburg o výkonu 5.000 l/min při 10 barech
Dostřik monitorů : 70 m
Vozidlo bylo v červenci 1999 dáno mimo službu a prodáno

Faun/Magirus FLF 60/130 6×6

Typ : Faun-Magirus LF36.30×2/45 (FLF 60/130)
Pohon : 2× motor Faun 1O-ti válce do V, každý o výkonu 45O koní
Čerpadlo : Magirus
Výkon : 6.000 l/min při 12 barech
Nádrž na vodu : 12.300 l
Nádrž na pěnidlo : 1.200 l
Průtok monitoru : 3.000 / 6.000 l/min
Dostřik : voda 80 m, pěna 75 m
Navijáky prvního zásahu : 2× 400 l/min

Faun/Rosenbauer

Typ : GFLF 11000
Rok výroby : 1980
Pohon : 2× motor Faun 10 V
Výkon : 330 koní/242 kW, zdvihový objem 11.310 ccm
Max.rychlost : 110 km/h
Zrychlení 0–80 km/h za 38 sec.
Délka : 10.050 mm
Šířka : 2.780 mm
Výška : 3.700 mm
Max. celková přípustná hmotnost : 36 tun
Čerpadlo : Rosenbauer
Výkon : 6.000 l/min při 12 barech
Nádrž na vodu : 10.000 l
Nádrž na pěnidlo : 1.000 l
Průtok monitoru : 4.500 l/min při 1O barech
Dostřik : 75 m

Faun/Sides

Typ : Faun LF 910
Nádrž na vodu : 9.000 l
Nádrž na pěnidlo : 1.000 l
Čerpadlo : Sides o výkonu 3.500 l/min při 12 barech

Sdílet