Tahač velkokapacitní cisterny Scania R420 HZS MSK
Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje rozšiřuje svou taktickou hodnotu novým druhem techniky.
Moravskoslezský kraj se ve smlouvě o přeshraniční spolupráci, kterou uzavřel se Slezským vojvodstvím v roce 2002, zavázal rozšířit možnosti společného nasazení sil a prostředků jak po stránce technologické, tak po stránce technické.
O spolupráci po technologické stránce, která z této smlouvy vyplynula, jsme přinesli článek již v roce 2006.
Tento článek vyšel 31. 12. 2010 – jedná se tedy o silvestrovský článek – není pravdivý :-)
O té technické si napíšeme dnes. Jak již je o Polsku známo, jsou u našich severních sousedů hojně využívány velkokapacitní cisterny pro dopravu obrovského množství vody. Jedná se v podstatě o klasický tahač s cisternovým návěsem o objemech od 20 do 40 tisíc litrů vody s vlastním nízkotlakým, ale vysokoprůtokovým čerpadlem poháněným hydraulicky od tahače návěsu. Tyto cisterny dodá pro HZS MSK Polská strana, českou starostí tak zůstaly tahače.
S využitím dotačního programu Evropské Unie pro příhraniční spolupráci byly ve výběrovém řízení vybrány (a na tomto podvozku se u HZS MSK objevují vozidla poprvé) tahače Scania R420 6×2 a 4×2. Obě vozidla jsou technicky stejná, liší se pouze počtem náprav (u šestikoly je prostřední říditelná) – pro 20 tis. litrů návěs a 40 tis. litrů.
Tento článek vyšel 31. 12. 2010 – jedná se tedy o silvestrovský článek – není pravdivý :-)
Vznesli jsme dotaz, proč se ve výběrovém řízení neprosadil podvozek Mercedes Benz, tedy koncepční značka HZS MSK. Dle neoficiálních informací nebyl Mercedes schopen splnit některé technické požadavky, které jsou požadovány polskou stranou, mimo jiné nebylo technicky možné zajistit vyhřívání vodního potrubí návěsu od motoru tahače, což Scania v tomto provedení splnila.
Vozidlo je – jak už z označení vyplývá – osazeno dieselovým přeplňovaným motorem DC 12 o výkonu 420 koní. Motor splňuje emisní normu Euro 5 za pomoci systému selektivní katalytické redukce (SCR), ačkoli švédský výrobce uplatňuje při redukci emisí sice především technologii EGR (recirkulace výfukových plynů).
O přenos výkonu na kola se stará dvanáctistupňová automatická převodovka GRS890R se systémem Opticruise. Řadicí systém Opticruise řidiči velmi usnadňuje práci. Po rozjezdu s využitím spojky starost o řazení končí. Ke spojkovému pedálu se řidič vrací zase až při úplném zastavení. Jedná se o konstrukci se systémem Split & Range, ale v úpravě Opticruise zbavenou synchronizace a naopak doplněnou o elektronickou řídicí jednotku a vzduchotlakovou soustavu dvoučinných válců, která vykonává vlastní řazení, vypíná spojku a aplikuje přesné „meziplyny“ při řazení dolů. Umožňuje řadit také sekvenčně podle vlastní úvahy, což přijde nejvíce vhod při sjíždění dlouhých klesání, kde vedle aktivace retardéru a odlehčovací výfukové brzdy můžeme zvýraznit decelerační efekt odřazováním. Stejně tak lze s předstihem řadit na vyšší stupeň před vrcholem stoupání atd.
Tento článek vyšel 31. 12. 2010 – jedná se tedy o silvestrovský článek – není pravdivý :-)
V současné době vozidlo prochází schvalovacími procesy přídavných prvků, především se mezi zástupci kraje a vojvodství jedná o volbě výstražného zařízení a radiokomunikačních prvků tak, aby nebyly porušeny předpisy žádné z obou zemí, ve které bude tento tahač zasahovat a aby zároveň mohli hasiči tuto výbavu využít v obou zemích stejně.
Technické parametry
- Motor přeplňovaný vznětový
- Počet válců/ventilů 6/24
- Zdvihový objem 11 700 cm3
- Největší výkon 309 kW při 1800 ot/min
- Točivý moment 2100 N.m při 1100–1400 ot./min
- Převodovka dvanáctistupňová Opticruise
- Brzdy kotoučové s ABS, ESP, EBS
- Odlehčovací brzdy výfuková a retardér
- Pérování vpředu listové pružiny
- Pérování vzadu 4 vzduchotlakové měchy
- Provozní hmotnost tahače 7 300 kg
- Celková hmotnost soupravy 40 000 kg
- Rozvor náprav 3700 mm
- Vnější rozměry 5940 (5130) x 2430 × 3540 mm
- Pneu 315/70 R 22,5
- Objem nádrže paliva 400 l
- Objem nádrže AdBlue 75 l
- Největší rychlost 90 km/h (omezovač)
Pro POŽÁRY.cz: Silvestr Sklenička
Tento článek vyšel 31. 12. 2010 – jedná se tedy o silvestrovský článek – není pravdivý :-)