KHA 60 Mercedes/Ziegler
Hasiči brněnského letiště obdrželi vánoční dárek v podobě nového zásahového automobilu na podvozku Mercedes-Benz Actros s požární nástavbou firmy Ziegler.
Do Brna létá několik pravidelných zahraničních linek, do toho také vnitrostátní spoje, charterové lety a v neposlední řadě pravidelné i nepravidelné nákladní spoje (cargo). Letiště Brno – Tuřany patří v rámci provozu do bezpečnostní kategorie ICAO s číslem 7, jsou zde tedy menší nároky než třeba na pražské Ruzyni, která je v deváté kategorii. Letištní hasičský a záchranný sbor musí být však i přes nižší bezpečnostní kategorii kvalitně a předpisově vybaven, server POŽÁRY.cz vám před časem představil dva tuřanské zásahové automobily. Prvním byl speciál SIDES, druhým pak letištní obdoba RZA, čili vozidlo RIV na podvozku Ford. Dnes přinášíme článek o třetím hasičském automobilu, jenž je u svého majitele, hasičského sboru letiště Brno jen několik dní.
Jedná se o kombinovaný hasící automobil KHA 60 (výrobní označení FLF 60/100–12+250P) na podvozku Mercedes-Benz Actros s požární nástavbou německé renomované firmy Ziegler. Pořízení nového vozidla proběhlo v rámci modernizace letiště, kde se do budoucna předpokládá nárůst odbavených cestujících a tím pádem i větší pohyb letadel, tudíž větší riziko vzniku mimořádné události. Hasiči musejí na toto být připraveni, v tom jim výrazně pomůže i nová technika. Co do Brna léta, nalezenete zde, na serveru PLANES.cz.
Nový zásahový speciál nese označení KHA, z čehož plyne jeho obecná schopnost použití hasebních látek. Většina velkokapacitních vozidel pro letiště se značí jako KHA – kombinovaný hasící automobil. Mercedes z Tuřan může hasit vodou, pěnou, práškem i plynem.
Podvozek a kabina
KHA 60 je postaven na podvozku MB Actros 3360 v provedení 6×6. Výkon motoru je 440 kW, maximální rychlost je 125 km/hod. Vozidlo je vybaveno automatickou převodovkou. Na šasi je namontovaná krátká kabina pro osádku 1+2. V opěradlech sedaček hasiče a velitele, které vyrobila firma Bostrom, jsou integrované držáky dýchacích přístrojů Dräger. V prostoru pro spolujezdce (velitele) je vybavena místem pro bezpečné ukládaní dokumentace formátu A4 a čtecí lampičkou. Za sedadlem řidiče a za sedadlem spolujezdce (velitele) je úložný prostor pro požární příslušenství, jenž je zajištěno proti pohybu v případě náhlé změny polohy vozu. Osádka má k dispozici ovládací prvky čerpadla, dále joystickové ovládání dvou lafetových proudnic/monitorů, pohyb střešního je sledován pomocí ,,monitoru“. Strojník má pro lepší manévrovací schopnosti a bezpečnost pohybu KHA na palubní desce snímač couvací kamery. V kabině nalezneme dále zásuvku na 12V, v zorném poli řidiče na palubní desce je kabina osazena vizuálním ukazatelem neuzavření rolet, plošin nášlapů, apod.
Kabina je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí MOTOROLA GM 360, dále je vybavena střešní anténou. Rovněž je vybavena dvěma dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola GP 140 a dvěma dobíjecími úchyty pro ruční svítilny Survivor. Vozidlo má samočinný odpojovač při poklesu jejich kapacity. Pro potřeby v místě zásahu slouží xenonový hledací světlomet, umístěný v pravém předním rohu kabiny s ovládáním v dosahu velitele. Zpětná zrcátka jsou vyhřívaná a elektricky nastavitelná. Ovládací prvky externích zařízení umístěné v kabině jsou podsvíceny.
Nástavba a vybavení
Požární nástavba je klasické koncepce firmy Ziegler. Jedná se o modulový ALPAS systém. Přední a zadní část je vyrobena z hliníku, střední (nádrž na vodu) pak z plastu. Vpředu nalezneme po obou stranách skříně na uložení vybavení, vzadu je čerpadlo a další výbava. Na bocích vybavení kryjí hliníkové rolety s podélným madlem, zadní část pak výklopné dveře. Nahoře žebříky a ženijní výbava. Osvětlení prostoru okolo nástavby a střechy nástavby je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla na bocích, v zadní části a na střeše nástavby. Po obou stranách a v zadní části je opatřena plošnými výklopnými nášlapy pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství s automatickou světelnou signalizací vyklopení v hranách.
Nástavba je vybavena pneumaticky vysouvatelným osvětlovacím stožárem Fireco s 6-ti xenonovými a s pneumatickým vysouváním, o výšce 6 m od země, s možností elektrického naklápění a otáčení světlometů po vysunutí. Stožár je pneumatický napojený na vzduchovou soustavu vozu. Stožár není závislý na elektrocentrále a je napojený přímo na elektroniku vozidla. Výsuv stožáru a ovládání všech funkcí je na ovladači stožáru. Ovladač je napojen na kabel a umožňuje ovládání s odstupem ca 5 m od vozidla. Slouží k ovládání horizontálního a vertikálního poybu reflektorů, rozsvěcení a zhasínání reflektorů. Zdrojem elektrického proudu je elektrocentrála 230/400 V o výkonu 6,5 kW a s krytím IP 69, v nástavbě je umístěna na výsuvném úchytném platu s možností otáčení kolem své osy pro snadnější manipulaci a dolévaní PHM.
Nádrže
Nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo jsou vyrobeny z plastu, tvoří zároveň i stěnou nástavby. Vodní nádrž má objem 10 000 l. Nádrž na pěnidlo je integrovaná v nádrži na vodu, její objem je 1200 l. Pro snadnou indikaci stavu množství hasebních látek jsou na bocích nástavby LED indikátory.
Čerpací zařízení
KHA je vybaven dvoustupňovým levotočivým požárním čerpadlem ZIEGLER FPN 10–6000–2 HH s přídavnou vysokoltlakou částí a jmenovitým výkonem 6 000 l min-1 s plně automatickou vývěvou Trokomat Plus. Požární čerpadlo je přiřaditelné pod zatížením (schopnost zapnutí za jízdy) a je poháněno hlavní pohonnou jednotkou vozidla. V prostoru obslužného místa čerpadla je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice. Obslužné místo čerpadla je umístěno v kabině řidiče a v zadní skříni nástavby.
Přiměšovací zařízení
Rozsah 1 – 3 – 6 % přiměšování pěnidla, přiměšování je nezávisle na vodním tlaku a výstupním množství v pracovním rozsahu od 400 l min-1 až do maximálního výkonu.
Průtokové navijáky a ochranné trysky
Vyklápěcí plastový průtokový naviják s hadicí na obou stranách nástavby s připojenou proudnicí, vybaven ručním a elektrickým pohonem pro zpětné navíjení hadice, délka hadice 60 m, požární hadice je v celé své délce tvarově stálá a plnoprůtočná. Co lze ocenit, je možnost nožního navíjení hadice pomocí externího spínače.
Vozidlo je ve spodní části vybaveno ochrannými tryskami podvozku použitelnými za jízdy. Zařízení pro ochranu podvozku se skládá ze 3 předních a 2 zadních trysek s celkovým výkonem 700 l/min při 10 bar. Ochrana se používá při pozemních požárech jako ochrana podvozku, předních a zadních kol. Zapínání a vypínání zařízení se provádí z kabiny tlačítkem umístěným na ovládacím panelu. Trysky se aktivují všechny najednou. Rozstřik hasební látky je 5 m do dálky a 5 m do šířky.
Monitory
Střešní monitor Ziegler ZW 40 – provedení kimbiro s deflektorem
Ovládání střešního monitoru se provádí z kabiny vozu pomocí joysticku. Joystickem je možné ovládat střešní monitor jak horizontálně, tak vertikálně, stejně tak se joystickem ovládají klapky deflektoru. Díky integrovanému tlačítku v joysticku dojde k otevření přívodu vody z čerpadla do střešního monitoru. Koncové polohy horizontálního a vertikálního pohybu jsou řešeny elektrickým koncovým spínačem a dorazy.Střešní monitor je v případě problemů nouzově ovládat ručně ze štřechy nástavby. Průtok monitoru je 4000 l/min při 10 barech, dostřik při tomto průtoku a bezvětří s venkovní teplotou 20° C je 80 m s vodou a 70 m s pěnou. Rozsah otáčení je cca 330°, vertikální pohyb od –15° do + 60°.
Přední monitor Ziegler ZW 12 s mlžící tryskou
Ovládání předního monitoru se provádí z kabiny vozu pomocí joysticku. Joystickem je možné ovládat monitor jak horizontálně, tak vertikálně, stejně jako tvar vodního proudu. Díky integrovanému tlačítku v joysticku dojde k otevření přívodu vody z čerpadla do monitoru. Koncové polohy horizontálního a vertikálního pohybu jsou řešeny elektrickým koncovým spínačem a dorazy. Průtok monitoru je 1200 l/min při 10 barech, dostřik při tomto průtoku a bezvětří s venkovní teplotou 20° C je 40 m s vodou a 30 m s pěnou. Rozsah otáčení je cca 180°, vertikální pohyb od –25° do + 50°.
Prášek a plyn
V nástavbě je umístěný zásobník na 250 kg hasícícho prášku, dále plynové hasící zařízení 120 kg/4 × 30 kg lahev.
Lanový naviják
V přední části vozu pod nárazníkem je umístěný elektronicky navíjený lanový naviják Warn S15 o tažné síle 6,8 tuny. Naviják lze ovládat dálkově, délka lana je 27 m.
Výstražná světelná a zvuková zařízení
Na kabině řidiče je umístěna světelná rampa modré barvy včetně zvukového výstražného zařízení ovládané z kabiny. Výstražné zařízení umožňuje reprodukci mluveného slova, ruční mikrofon je umístěn v kabině řidiče. Na přední masce kabiny řidiče jsou 2 ks doplňkových zábleskových světel modré barvy ovládané z kabiny, které je možné v případě potřeby vypnout samostatným vypínačem. V zadní části nástavby jsou 2 ks zábleskových majáků modré barvy ovládané z kabiny, které je možné v případě potřeby zapnout samostatným vypínačem. Oranžová světelná alej na zadní části nástavby je soustředěna do jednoho celku vybaveného čtyřmi světelnými zdroji, jejich ovládání je umístěno v prostoru obsluhy požárního čerpadla a v kabině řidiče v obou případech včetně optické signalizace. Vše je v LED provedení.
Vybavení
- Ruční radiostanice typu Motorola GP140 – 2 ks
- Detektor výbušné koncentrace par a plynů kalibrovaný na CH4 – 1 ks
- Detektor RA záření DC3E 98 – 1 ks
- Dýchací přístroj typu PA 90 Dräger – 3 ks
- Náhradní tlaková láhev Dräger ocel 6 l – 2 ks
- Variabilní ruční vyprošťovací nástroj VRVN 1–220 – 1 ks
- Motorová řetězová pila – 1 ks
- Přetlakový ventilátor typu PAPIN 350 – 1 ks
- Rozbrušovací pila – 1 ks
- Kalové čerpadlo – 1 ks
- PHP práškový – 2 ks
- Záchranářský pohotovostní batoh, vč. popáleninové sady a sady krčních fixačních límců – 1ks
- Ruční svítilna SURVIVOR – 2 ks
- Nepřetlakový protichemický ochranný oděv – 3 ks
- Protižárové obleky ISOTEMP 5500. – 2 ks
- Ohnivzdorná přikrývka – 2 ks
- Nízkoprůtažné lano typu A 30 m – 2 ks
- Nízkoprůtažné lano typu A 60 m – 1 ks
- Univerzální hasičský klíč HUK – 3 ks
- Univerzální klíč na spojky a šroubení ABC – 3 ks
- Skříňka s nástroji – 1 ks
- Střihač bezpečnostních pásů – 2 ks
- Rozbíječ skla automobilu
- Přejezdový můstek – 1 sada
- Sací nástavec na pěnidlo – 1 ks
- Přiměšovač + savička – 1 ks
- Sací hadice 10 m – 1 sada
- Sací koš – 1 ks,
- Odlehčený trhací hák FIREMAN 8,5 – 1 ks
- Motykosekera – 1 ks
- Detektor (EX, O2) – certifikovaný s jednoduchým ovládáním a kalibrací, malých rozměrů a nízké hmotnosti
- Elektrocentrála vč. příslušenství – 1 ks
- Agregát vyprošťovacího zařízení vč. navijáku a hadic 2 × 20 m LUKAS P 640 SGD s rozpínacím nástrojem LUKAS SP 510 a stříhacím nástrojem LUKAS S 311.
- Teleskopický rozpínací válec LUKAS R 420 Sada řetězů Lukas KSS 20
- Sada ruční pohonné jednotky se střihačem pedálů a otvíračem dveří SH3/HTS
- Bateriové vyprošťovací zařízení LUKAS LKE 70 vč. příslušenství – sada řetězů KSS 9, rezervní akumulátor, rychlonabíječka akumulátoru
- Zachycovač airbagu řidiče a spolujezdce
- Žebřík třídílný výsuvný s dostupnou výškou 8,5 m (dle EN 1147) – 1 ks
- Rozdělovač kulový – 1 ks
- Hydrantový nástavec kulový – 1 ks vč. sady ořechů na podzemní hydranty
- Pěnotvornou proudnici na těžkou pěnu – 1 ks
- Pěnotvornou proudnici na střední pěnu – 1 ks
- Dalekohled (7–35 × 50) – 1 ks
- Záchranářská nosítka – páteřní rám
- Požární světlomet 230 V, 500 W – 2 ks
- Stativ pod požární světlomet – 2ks
- Prodlužovací kabel (cívka) 20 m se zásuvkou 2× 230 V
- 4 ks výstražných svítících kuželů
- 3 ks žlutých výstražných vest s nápisem „HASIČI“
- 1 ks výstražné vesty s nápisem „VELITEL ZÁSAHU“
- Pěnidlo AFFF 6% ICAO typ B v množství maximální kapacity nádrže na pěnidlo
- Evakuační kukla – filtrační na 15 min. se skladovatelností na 10 let (dle EN 403)
- Vozidlová radiostanice MOTOROLA GM 360.vč. mikrofonu, reproduktoru, antény a příslušenství
- Zastavovací terč světelný – červený
- Kanistr na benzín 10l
- Kanistr kombinovaný na benzín a olej 5l/2,5l
- Izolovaná požární hadice 75×5 m – 2 ks
- Izolovaná požární hadice 75×20 m – 8 ks
- Izolovaná požární hadice 52×20 m – 6 ks
- Objímka na hadice 52 v obalu – 4 ks
- Objímka na hadice 75 v obalu – 8 ks
- Klíč k podzemnímu hydrantu – 1 ks
- Klíč k nadzemnímu hydrantu – 1 ks
- Klíč na hadice a armatury 75/52 – 2 ks
- Klíč na sací hadice – 2 ks
- Proudnice 75 – 1 ks
- Proudnice 52 – 1 ks
- Clonová proudnice 52 – 1 ks
- Kombinovaná proudnice 52 – 2 ks
- Ploché páčidlo – 1ks
- Pákové kleště – 1 ks
- Požární sekera – 1 ks
- Krumpáč – 1ks
- Lopata – 2 ks
- Cestářské koště – 1 ks
- Ejektor – 1 ks
- Přechod 110/75 – 1 ks
- Přechod 52/25 – 1 ks
- Přechod 75/52 – 4 ks
- Sběrač 2 × 75 – 1 ks
- Ventilové lano na vidlici – 1 ks
- Záchytné lano na vidlici – 1 ks
- Vytyčovací páska 100 m – 1 ks
- Pytel PE černý – 10 ks
- Černá folie na exitus – 2 ks a uzavíratelný vak zdrhovadlem na exitus 2 × 1 m – 2ks
- Deka tmavá – 2 ks
- Celta 3 × 2 m s oky po stranách – 1 ks
- Těsnící tmel a páska na úkapy
Technicko – taktická data
- Podvozek – Mercedes-Benz Actros 3360 A 42 6×6
- Převodovka – automatická
- Max. rychlost 125 Km/h
- Výška – 3,8 m
- Délka 9,89 m
- Šířka – 2,5 m
- Celková hmotnost 28,4 t
- Nájezdové úhly – 30°
- Boční náklon – 30°
- Zadní závěs – 1 t
- Přední naviják – 6,8 t
Nástavba
- Výrobce – Ziegler SRN
- Výkon čerpadla – 6 000 l/min
Střešní monitor
- Průtok 4 000 l/min
- Dostřik voda – 70 m
- Dostřik pěna – 60 m
- Možnost volby výkonu čerpadla 50 % a 100%
Nárazníkový monitor
- Průtok – 1200 l/min
- Dostřik voda – 40 m
- Dostřik pěna – 30 m
- Vysokotlaké zařízení s navijákem 2 x
- Délka hadic – 60m
- průtok na proudnici 400 l/min
- Chladící trysky podvozku vozidla
- Dle pohybu vozidla až 200 l/min
Hasební látky
- Voda – 10 000 l
- Pěnidlo – 1 200 l
- CO2 – 120 kg
- Prášek 250kg
Přejme tuřanským hasičům co nejméně ,,ostrých" výjezdů s tímto speciálem, jehož cena je dle dostupných informací o mnoho nižší, než u nedávno předsatavené nové českobudějovické letištní Scanie.
Brněnský Mercedes/Ziegler je obdobné koncepce, jako ostravské vozy Buffalo.