Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 Mercedes Atego/THT

Dne 15. 7. 2005 proběhlo slavnostní předání nového automobilu pro kolínské hasiče. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Mercedes Atego 1528 s pohonem 4×2 a prodlouženou kabinou pro osádku požárního družstva 1+5.

Tento podvozek byl k vidění i na letošním kolínském Dni záchranářů, tehdy však ještě bez požární nástavby. Ta je vyrobena včetně nádrží na vodu a pěnidlo z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Toto řešení nástavby zvolil kolínský sbor z důvodu velmi dobrých zkušeností s plastovou nástavbou na vozidle Dennis, které má ve svém užívání již několik let.

Dále je Mercedes osazen kombinovaným čerpadlem Godiva. Roletové skříně na požární vybavení jsou – ostatně jako celé vozidlo – řešeny skvěle, vše je přehledné a snadno přístupné. Zbytečně volné místo v nástavbě prakticky není.

Vozidlo CAS 24 Mercedes Atego/THT bylo postaveno a následně předáno do užívání pro nově budovanou stanici HZS Středočeského kraje, která se bude nacházet v průmyslové zóně na kraji Kolína. Tuto stanici postaví HZS Středočeského kraje díky dotaci určené pro rozvoj průmyslové zóny Kolín, pozemek město Kolín HZS darovalo. Nově vybudovaná stanice bude určena nejen pro průmyslovou zónu, ale bude mít svůj hasební obvod.

Slavnostního předání se zúčastnili zástupci vedení podniku TPCA, HZS, starosta a místostarosta města Kolín a zástupci výrobce. Vozidlo bylo postaveno v THT Polička, jeho cena se vyšplhala na 9 500 000,– Kč včetně vybavení.

Zde si přečtěte technickou specifikaci na vozidlo tak, jak ji zadal HZS Stč.kraje. Firmy Mercedes a THT Polička jí dodržely beze zbytku, tudíž parametry cisterny jsou shodné s požadovanými. Jen ještě doplním přesné rozměrové údaje. Ty jsou :

  • délka: 8.360 mm
  • šířka: 2.460 mm
  • výška: 3.180 mm

Čerpadlo: Godiva WTA 2010

  • jmenovitý průtok – nízkotlak 2400 l/min
  • jmenovitý manometrický tlak – nízkotlak 0,8 MPa
  • jmenovitá sací výška 3 m
  • jmenovitý průtok – vysokotlak 4,0 MPa
  • maximální sací výška 7,5 m
  • maximální výkon přiměšovače 165 l/min
  • maximíální tlak čerpadla 1,6 MPa

Technická specifikace: CISTERNOVÁ AUTOMOBILOVÁ STŘÍKAČKA CAS 24

CAS bude s dvounápravovým podvozkem, kombinovaným odstředivým vodním čerpadlem, s vodní nádrží o objemu 2500 l, s nádrží na pěnidlo o objemu 400 l, se dvěmi zařízeními pro rychlý zásah vysokým tlakem a čtyřdílným výsuvným 12,5 m dlouhým žebříkem.


1. PODVOZEK

  • dvounápravové šasi s pohonem zadní nápravy
  • rozvor min. 3860
  • výrobce stát EU

1.1. KABINA ŘIDIČE

  • trambusová, sklopná s oblým čelním sklem
  • čtyřdveřová
  • přetlaková s bezprašným větráním a filtrováním nasávaného vzduchu (pylový filtr ventilace)
  • nezávislé naftové topení
  • vnější zpětná zrcátka vyhřívaná a dálkově ovládaná. Na straně spolujezdce širokoúhlé zrcátko a dále rampové zrcátko, vpředu doplňkové zrcátko pro polohu vozidla u předního nárazníku
  • počet míst k sezení 1 + 5
  • sedadlo řidiče standardní, odpružené ISRI, vybaveno komfortní opěrkou hlavy a samonavíjecím 3-bodovým bezpečnostním pásem a sedadlo spolujezdce, statické ISRI, vybaveno komfortní opěrkou hlavy a samonavíjecím 3-bodovým bezpečnostním pásem
  • před sedadlem spolujezdce je umístěna lampička na čtení map a hledací světlomet 24 V/70 W s otočným kloubem, držadlem pro vyjmutí a manipulaci a 2 m kabelem
  • zásuvka 12 V 15 A –
  • zadní řada sedadel je vybavena držáky dýchacích přístrojů s opěrkami hlavy pro DT AUER BD 96 nebo pro DT DRÄGER PA 94
  • mezi sedadlem řidiče a spolujezdce přihrádka na dokumentaci
  • příprava pro dvojmontáž rdst. digitální (MATRA) a analogová rdst.
  • příprava pro montáž navigace GPS

1.2. MOTOR

  • Motor naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, řadový, vodou chlazený s přímým vstřikem paliva, se třemi ventily na válec. Motor splňuje emisní normu EURO III. Výfukové potrubí je vyvedeno tak, aby plyny neohrožovaly obsluhu okolo vozidla.
    • minimální výkon motoru 14 kW / t

1.3. PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

  • 1.3.1. Převodovka automatická 5-ti stupňová. Typ Allison s retarderem.
  • 1.3.2. Převodovka vybavená pomocným pohonem pro pohon požárního čerpadla.

1.4. NÁPRAVY A ŘÍZENÍ

  • Šasi je dvounápravové s trvalým pohonem zadní nápravy.
  • 1.4.1. Přední náprava tuhá, řídící. Náprava odpružena zesílenými parabolickými pery (pro tlak na nápravu max 4,5 t) . Tlumiče pérování teleskopické a doplněné o zesílený zkrutný stabilizátor pro vysoké těžiště.
  • 1.4.2. Zadní náprava tuhá, hnaná, vybavena diferenciálem s uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby. Náprava odpružena zesílenými parabolickými pery (pro tlak na nápravu max. 8 t.). Tlumiče pérování teleskopické. Zadní náprava je vybavena stabilizátorem pod rámem vozu.

1.5. ŘÍZENÍ

  • Řízení levostranné s monoblokovým servořízením. Sloupek řízení zesílený a nastavitelný (výška a sklon).

1.6. KOLA A PNEUMATIKY

  • 1.6.1. Kola disková, zesílená. Na přední nápravě je jednoduchá montáž. Na zadní nápravě je dvojitá montáž. Matice diskových kol jsou chráněny kryty. Přední i zadní kola jsou vybavena lapači nečistot.
  • 1.6.2. 2 x Pneumatiky 265/70 R 19,5 CONTI HSR 1
  • 1.6.3. 4 x Pneumatiky 265/70 R 19,5 CONTI HDR
  • 1.6.4. 2 náhradní kola 265/70 R 19,5 CONTI (1 ks přední a 1 ks zadní) jsou dodána příbalem.

1.7. BRZDY

  • Šasi vybaveno dvouokruhovým tlakovzdušným systémem brzd. Brzdy na obou nápravách kotoučové s automatickým nastavováním. Vozidlo vybaveno odlehčovací motorovou brzdou s konstantním škrcením.
  • vybaveno protiblokovacím zařízením ABS.
  • vybaveno přípojkou pro doplňování tlakového vzduchu v době provozního klidu vozidla, umístěnou v blízkosti nástupu řidiče do automobilu.
  • vyhřívaný vysoušeč tlakového vzduchu.

1.8. RÁM VOZIDLA

  • Podélné nosníky rámu dvoudílné, zhotovené z profilu tvaru „U“ a „Z“. Navzájem sešroubované, příčné výztuhy s profilem „U“ nýtované. Zadní příčník pro závěs šroubovaný.
  • Na rámu vozidla umístěna nádrž pro 130 l PHM.

1.9. TAŽNÉ ZAŘÍZENÍ

  • V přední části vozidlo vybaveno tažným zařízením pro vlečení.
  • V zadní části vozidla tažné zařízení s čepem o průměru 40 mm pro nebržděný přívěs 900 kg a bržděný přívěs 3500 kg.

1.10. LANOVÝ NAVIJÁK

  • Lanový naviják s elektropohonem umístěn na předním nárazníku.
  • délka lana 45 m
  • tažná síla 3620 kg

1.11. ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

  • Šasi – napětí elektrického příslušenství 24 V.
  • Zdrojem napětí dvě akumulátorové baterie 115 Ah.
  • Ukostřen pól – záporný.
  • Elektrické obvody jištěny automobilními pojistkami.
  • Přední světla do mlhy umístěné v nárazníku.
  • Vozidlo vybaveno přípojkou pro dobíjení akumulátorů, umístěnou v blízkosti nástupu řidiče do automobilu.
  • Po bocích vozidla umístěna prosvětlená odrazová světla.
  • Zařazení zpětného převodového stupně zvukově signalizováno.
  • V horní části nástavby vozidla zabudována světla osvětlující okolí vozidla při zásahu.
  • Příprava pro montáž radiostanice (střešní anténa a měnič napětí 24V/12 V – 8 A) radiostanici dodá k zástavbě zadavatel.
  • Alternátor 28 V/80 A.
  • Elektrické ovládání oken u řidiče a spolujezdce.
  • Regulace sklonu světlometů.
  • Zásuvka pro přívěs 15ti pólová 24 v + adaptér na 7mi pólovou.

2 NÁSTAVBA

2.1. KAROSERIE

Nástavba řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. Nástavba vybavena samonosnou podlahovou skupinou se dvěma podélnými nosníky. S rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenášení nežádoucích sil do nástavby.

Po obou stranách nástavby jsou prostory pro uložení příslušenství, které jsou zakryty hliníkovými roletkami. Roletkou je také zakryt zezadu přístupný prostor čerpacího zařízení. Horní plošina je přístupná pomocí žebříku na zadní stěně vozidla, pochůzná a opatřená protiskluzným povrchem.

Celá nástavba včetně pevně vestavěných nádrží na vodu a pěnidlo vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

2.2. NÁDRŽE

2.2.1. Nádrž na vodu
Nádrž na vodu hranolovitého tvaru je součástí nástavby. Nádrž vybavena řadou vlnolamů a zařízením na dálkovou kontrolu množství z LED diod. Na horní části nádrže průlez o ø 450 mm s odklopným víkem. Membránový ventil zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím přeplnění. Ve spodní části nádrže příruba DN 100 pro připojení sání čerpadla. Objem nádrže 2 500 l.

2.2.2. Nádrž na pěnidlo
Nádrž na pěnidlo včleněna do nádrže na vodu. Nádrž opatřena plnícím otvorem na horní části nádrže s ochrannou obrubou pro rychlé plnění, membránovým odvzdušňovacím ventilem s přepadem a zařízením pro dálkovou kontrolu množství z LED diod. Ve spodní části nádrže příruba pro napojení potrubí pěnidla k přiměšovacímu zařízení. Objem nádrže 400 l.

2.3. ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ

V zadní skříni karoserie namontováno požární čerpadlo poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Čerpadlo vybaveno automatickou pístovou vývěvou. V zadní skříni umístěn ovládací panel čerpacího zařízení.

Technické údaje:

  • jmenovitý průtok 2 400 l.min-1
  • jmenovitý tlak 0,8 MPa
  • jmenovitá sací výška 3 m
  • Vysokotlak
  • jmenovitý průtok 250 l.min-1
  • při jmenovitém tlaku 4,0 MPa

Armatura:

  • Počet výtlaků se spojkou B 75 a s víčkem 4 kulový kohout 75
  • Počet výtlaků napojených na průtokový naviják 2 kulový kohout 1 1/4"
  • Počet napojení pro sání z volného zdroje s hrdlem 125
  • a s víčkem vyvedených do boků vozidla 2
  • (po 1 na obou stranách vozidla)
  • Počet napojení pro plnění nádrže vnějším tlakovým
  • zdrojem se spojkou B 75 a s víčkem 2 kulový kohout 75
  • Další propojení čerpacího zařízení
  • sání z nádrže DN 100 1 klapka DN 100
  • výtlak – plnění nádrže 1 kulový kohout 52

Ovládací panel obsahuje tyto ovládací a kontrolní prvky:

  • manovakuometr
  • manometr nízkého tlaku
  • manometr vysokého tlaku
  • elektronický hladinoměr vody (LED diody)
  • elektronický hladinoměr pěnidla (LED diody)
  • otáčkoměr čerpadla s vyznačenou hodnotou max. otáček a počítadlem motohodin
  • elektronický ovladač otáček motoru
  • ovladač pomocného pohonu
  • ovládací prvky přiměšování
  • indikátor přehřátí pohonné jednotky
  • ostatní ovládací a kontrolní prvky
  • osvětlení ovládacího panelu

2.4. PŘIMĚŠOVACÍ ZAŘÍZENÍ

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla.

Elektronická regulace má plynule volitelný rozsah přiměšování. Rozsah 0 – 6% je určen pro použítí klasických proteinových a syntetických pěnidel a rozsah 0 – 1,2% pro použití pěnidel typu PYROCOOL.

Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou hodnot procenta přimísení do paměti. Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla a je zobrazováno na displeji elektronické jednotky.

Množství přisátého pěnidla 2 až 165 l.min-1.

2.5. PRŮTOKOVÝ NAVIJÁK

V pravé i levé zadní skříni vozidla namontovány dva průtokové hadicové navijáky s hadicí DN 25 v délce 80 m. Volný konec hadice opatřen pistolovou proudnicí AWG s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce. Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru.

  • jmenovitý průtok 200 l.min-1
  • jmenovitý tlak 4,0 MPa
  • dostřik přímým proudem 29 m
  • dostřik roztříštěným proudem 15 m

2.6. PROSTORY PRO PŘÍSLUŠENSTVÍ

Prostory pro příslušenství zakryty roletkami z hliníkových lamel. Vnitřní osvětlení se automaticky rozsvítí po vytažení rolety. Toto osvětlení lze vypnout samostatným vypínačem. Otevření signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče. Police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu a umožňují variabilní umístění požární výbavy.

2.7. GENERÁTOR ELEKTRICKÉHO PROUDU

V levé přední skříni je umístěn generátor elektrického proudu, který slouží jako zdroj elektrické energie pro osvětlovací stožár a pro přídavná zařízení. Spaliny od motoru jsou vyvedeny mimo prostor nástavby.

  • pohon spalovací motor
  • napětí 230 V/400 V
  • výkon 4 kW
  • zásuvky 1×400 V (IP 67)
  • 1×230 V (IP 67)
  • 1×230 V (IP 44)

OSVĚTLOVACÍ STOŽÁR

  • Na zadní stěně vozidla vlevo je umístěn výsuvný osvětlovací stožár s elektrickým ovládáním naklápění reflektorů.
  • výsuv pneumatický
  • výška nad úrovní terénu cca 5000 mm
  • počet reflektorů 4×500 W

3 BAREVNÉ PROVEDENÍ

Barevné provedení CAS provedeno v souladu s vyhl. č. 49/2003 Sb.

Podvozková část opatřena černou barvou s odstínem RAL 9017 a označením TRAFFIC BLACK. Kabina osádky a karosérie nástavby opatřena červenou barvou s odstínem RAL 3000. Bílé zvýrazňující prvky provedeny bílou barvou s odstínem RAL 9016 a označením TRAFFIC WHITE.


5 SEZNAM TECHNICKÉ VÝBAVY

5.1. Seznam výbavy dle vyhlášky č. 49/2003 Sb. o technických podmínkách požární techniky bude v rozsahu určeném pro " CAS speciální – technická ".

5.2. Seznam požárního příslušenství požadovaného nad rámec výše uvedené vyhlášky č. 49/2003 Sb.

  • motorová pila řetězová – 1 ks
  • rozbrušovací pila – 1 ks
  • vysokotlaké vaky 1 – sada
  • plastová nádoba s uzávěrem o objemu 20 l – 1 ks
  • dřevorubecká lopatka – 1 ks
  • klíny dřevorubecké – 2 ks
  • evakuační maska PARAT – 10 ks
  • evakuační vana Spenser – 1 ks
  • fixační korzet Spenser – 1 ks
  • izolovaná hadice 75× 20 m – 5 ks
  • kanystr na PHM 10 l – 1 ks
  • kanystr dělený na PHM a olej k PŘMP – 1 ks
  • klíč 75/52 – 3 ks
  • klíč 110/75 – 2 ks
  • skříňka s kominickým nářadím – 1 ks
  • batoh s lezeckou výstrojí a záchrannými lany – 1 sada
  • ploché páčidlo malé – 1 ks
  • ploché páčidlo velké – 1 ks
  • palice 5 kg – 1 ks
  • pěnový nástavec k proudnici JET – 1 ks
  • plovoucí čerpadlo – 1 ks
  • prodlužovaní kabel na navijáku – 220 V – 25 m – 1 ks
  • proudnice JET – 3 ks
  • přechod 110/125 – 1 ks
  • PHP S 6 – 1 ks
  • sada na popáleniny – 1 ks
  • sekera velká – 1 ks
  • pytel se sorbetem 10 kg – 4 ks
  • kanadská ruční stříkačka – 1 ks
  • kalhoty SUNIT – 2 ks
  • sada vakuových dlah s ruční vakuovou pumpou – 1 sada
  • vědro kovové – 1 ks
  • VRVN 1 – 1 ks
  • vyprošťovací deska – plast – 1 ks
Sdílet