Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 30 MAN/Ziegler

Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku MAN s nástavbou Ziegler. Jedná se o špičkový automobil v provedení pro první výjezd.

V lednu tohoto roku proběhla redakční návštěva výrobního závodu německého nástavbáře, firmy Ziegler ve městě Mühlau. Dnes již můžeme také prozradit, že Ziegler je novým partnerem serveru POŽÁRY.cz, což je dalším mezníkem naší spolupráce v rámci producentů hasičské techniky. Partnerství nás těší o to víc, že se jedná o světově uznávanou, renomovanou a dobře zavedenou značku. Článek o návštěvě naleznete zde. Při ní nám byl předveden mimo jiné vozy také nyní představovaný MAN, určený pro český, slovenský a polský trh.

Jedná se o zásahový automobil, navržený a postavený přesně dle posledních trendů v rámci požární techniky. I když toto vlastně platí jen částečně, neb firma Ziegler vyvinula již jeho novou variantu. Je postaven na podvozku MAN TGM s původně krátkou kabinou, kterou nástavbář, tedy přímo Ziegler přetvořil na prodlouženou, testovanou a certifikovanou kabinu pro osádku 1+5, jenž má variabilní interiér, měnit jeho rozložení lze při zadávání zakázky. Prodloužená kabina poskytuje více než dostatečný prostor vzadu sedícím hasičům. Sedačky po směru jízdy pocházejí od firmy Bostrom, její výrobky znají i naši hasiči. Jsou opatřeny integrovaným držákem dýchacích přístrojů (dále jen IDP) a také tříbodovými bezpečnostními pasy, což přispívá ke větší bezpečnosti osádky.

U nás si bohužel stále spousta hasičů neuvědomuje, že dýchací přístroj v sedačce není určený k jeho nasazení za jízdy. Ostatně sedadla, vybavená držáky IDP, která jsou po směru jízdy mají blokací dýchacích přístrojů za jízdy. Toto řešení se u nás nevidí a žádný z domácích výrobců nad ním moc nepřemýšlí. Sedačky proti směru jízdy mají také integrované držáky IDP. Velitel se strojníkem mají přístroje v roletě, což je poměrně logické řešení. Praxe jen potvrzuje, že je holý nesmysl, když má řidič IDP vedle sebe, jeho vyjmutí a následné nasazení musí stejně proběhnout až mimo vozidlo, neb člověk je vůbec rád, že ho přes volant sundá. U velitele to jakžtakž jde, ale také to není ideální a je jedno, jestli má IDP v sedačce či vedle ní. Je vidět, že se nad technikou někde o poznání lépe přemýšlí. Kromě dostatku místa pro hasiče je v kabině také mnoho úložných prostorů pro drobné příslušenství. Jaké? To je jen a pouze na přání zákazníka.

Když to shrneme, musíme jen konstatovat, že se nejen na první pohled jedná o povedený automobil. Exteriér působí dobrým dojmem, člověka zaujme řešení osvětlení prostoru kolem vozidla, které je tvořeno čtveřicí zářivek, zcela zapuštěných do horní plochy, tvořící boční lem nástavby, což je běžné řešení tohoto německého výrobce již řadu let. Zapuštění světel zabraňuje jejich poškození např. při průjezdu skrz slehlé větve stromů. Samotné provedení nástavby vozidla vychází z klasické koncepce Zieglera a jeho řešení ALPAS. Co to ale je, ten ALPAS? Jen ve zkratce, jedná se o samonosný systém konstrukce požární nástavby, složený z několika částí – boční díly s úchytem pro rolety s policemi a spojovací středová část. Její výhodou je, že díky provedení nemá nosné sloupky, v případě poškození lze vyměnit pouze tu část nástavby, která utrpěla ujmu. Materiály použité na nástavbu jsou nekorodující, při použití technologie ALPAS zaručuje výrobce vysokou životnost. Podrobně vám ALPAS představíme později.

Nástavba CAS 30 MAN je v podobě čtyřroletové skříně a prostoru čerpadla. Rolety a i zadní dveře mají podélná madla, Ziegler si rolety i madla vyrábí sám. Ve spodní části nástavby jsou výklopné pochozí plochy pro snadnější přístup k vybavení. Z důvodu bezpečnosti jsou vybaveny dobře viditelným varovným světlem, aby při jejich vyklopení nedošlo ke kontaktu s nimi. V samotné požární nástavbě je velmi přehledně uloženo velké množství nejrůznějšího vybavení. Všechno je pohodlně přístupné a snadno vyjímatelné za pomoci výsuvných plat a inteligentního umístění věcí. Vzhledem k tomu, že se jedná o předváděcí automobil, je tzv. našlapaný vším.

Začněme přední pravou roletou, ve které najdeme pod výklopnou stupačkou výkonnou elektrocentrálu, vedle ní kalové čerpadlo, nahoře je motorová pila a rozbrus, dále pak prodlužovací kabel na navijáku, světlomet a přepravky na drobné příslušenství. V této roletě najdeme také ovládání osvětlovacího stožáru o výšce 5 m od země s dálkově ovládanými čtyřmi xenonovými světlomety 230 V, příkon jednoho světlometu je 50 W, svítivost jednoho světlometu odpovídá halogenovému světlometu cca 500 W. Je zde také výsuvné plato se ženijním nářadím.

V pravé zadní roletě se nachází požární příslušenství, čili hadice v kotoučích, elektronicky ovládaný vysokotlaký průtokový naviják s hadicí o délce 60 m. Dole je sada vyprošťovacího zařízení Weber Hydraulik, umístěného na výsuvném, otočném platu.

Zadní část je určena čerpadlu. Jedná se o požární čerpadlo s vysokotlakem a přiměšovačem Ziegler FPN 10–3000–1HH. Nad ním je 250 l nádrž pěnidla z plastu. Prostor čerpadla je vytápěný. Armatury jsou vyvedeny do boků nástavby.

Levá zadní roleta nabízí hasičům požární hadice B a C a to jak v kotoučích, tak i v přenosných koších. K nim je zde další příslušenství v podobě hydrantového nástavce, klíče, rozdělovače, proudnic turbojet, sběrače, sacího koše apod.

Levá přední roleta obsahuje výsuvný držák na dva kompletní IDP + 6 ks náhradních lahví, vedle něj je výsuvný regál se zádovou stříkačkou a hasícími přístroji. Dole je přetlakový ventilátor s nástavcem na lehkou pěnu. V této roletě nalezneme mimo zmíněné vybavení také kanystry PHM a úložné přepravky.

Tolik tedy nástavba uvnitř. I když ještě zmiňme ,,maličkost", tou je plastová nádrž na 3000 l vody. Na horní pochozí části nástavby, kam je zajištěn přístup pomocí žebříčku na pravé straně zadního čela, najdeme nastavovací žebříky, výsuvný žebřík, je zde také lafetová proudnice Master Matic 4000 o intenzitě dodávky vody 800 – 2000 l.min-1 a s možností změny proudu vody od kompaktního proudu do rozevření pod úhlem min. 45°. Barevné provedení cisterny je dle standardu Zieglera, tedy kombinace červené barvy RAL 3000, doplněné o reflexní prvky. V přední části vozu je dvojice modrých LED světel, na střeše pak LED rampa. V zadní části jsou v rozích LED světla + oranžová sváděcí alej. V pravé přední části kabiny je umístěný světlomet o výkonu 55 W s ovládáním od velitele vozu. Jako zajímavost ještě nutno uvést, že je automobil osazen soustavou ochranných vodních trysek, umístěných na podvozku.

Celkově hodnotíme automobil velmi dobře. O kvalitním dílenském provedení Zieglera nemá ani cenu psát. Kabina je naprosto skvělá, nástavba rovněž. Vůz, který je v tomto článku textem a fotografiemi představovaný, je na prodej. Vzhledem k tomu, že se jedná o předváděcí automobil, byla jeho původní cena v roce 2009 více jak 7,5 milionu korun, nyní ho můžete pořídit za 6 milionů včetně elektrocentrály, ovšem bez dalšího vybavení.

Technicko-taktická data CAS 30 MAN/Ziegler

  • podvozek: MAN TGM 13.280
  • pohon: 4×4
  • výkon motoru: 206 kW/280 koní
  • rozvor: 3950 mm
  • celková hmotnost: 15000 kg
  • kabina: 1+5
  • výkon čerpadla: 3000 l/min při 10 barech
  • vysokotlak: 250 l/min při 40 barech
  • vodní nádrž: 3000 l
  • pěnidlová nádrž: 250 l
  • délka: 7600 mm
  • šířka: 2500 mm
  • výška: 3250 mm

Kontaktní osoba – zástupce firmy Ziegler pro Českou republiku, na kterou se lze kdykoliv obrátit, je Jiří Mlateček – web domácího zastoupení Ziegler Hasičská Technika s.r.o. www.ziegler-ht.cz

Sdílet