Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské elektromobily existují

Představujeme vám (zatím) malé hasičské zásahové vozy, které nevyužívají běžný konvenční pohon, čili naftu/benzín, pohání je totiž elektřina.

Jiangsu Imagine electric vehicle

Akumulátorový pohon automobilů je nejen poněkud módní záležitostí vyspělých výrobců za účelem zlepšení ekologické situace země, nejsou to však jen výfukové zplodiny, které elektromobil nevypouští, nezanedbatelným plusovým bodem je také jejich hlučnost, jenž je nepoměrně nižší, než u běžných vozidel s konvenčním pohonem včetně LPG. Kromě čistých elektromobilů existují ještě hybridní vozy, což je kombinace konvenčního a elektrického pohonu. Hybrid je mimo jiné i např. běžná dieselelektrická lokomotiva, princip tohoto pohonu není tedy žádnou novinkou, ovšem zde se nejedná o žádný extra velký přínos pro ekologii.

Citlivější přístup k ekologii je dnes nutností, ve velké spustě případů se však jedná o pouhý módní výstřelek. Jak si na tom stojí malé hasičské vozy, poháněné pouze elektřinou, to posuďte sami.

První z představovaných vyšel z produkce čínské společnosti Jiangsu Imagine electric vehicle Manufacture Co., Ltd. Jedná se malý zásahový automobil, konstrukčně vycházející z golfového vozíku. Je určený pro osádku 1+1 a přepravu pevně zabudovaného čerpadla, savic a požárních hadic s dalším drobným příslušenstvím. Vyrobený dle normy EN14764, dodává se do zemí EU. Jeho konstrukce je totožná s policejním provedením. Pohon zajišťuje akumulátor dodávající výkon 3 kW. Maximální rychlost vozu je 35 km/h, na jedno nabití lze ujet na vzdálenost až 80 km. Rozměry jsou D/Š/V 3000mm×­1420mm×1940mm. Celková hmotnost hasičského elektromobilu je 650 kg.

Druhý hasičský elektromobil je taktéž z Číny. Výrobcem je Suzhou Eagle Electric Vehicle Manufacturing Co., Ltd. V tomto případě se jedná o čtyřmístný zásahový automobil, určený pro činnost v uzavřených prostorách továrních hal, nákupních center apod. Prostě všude tam, kde není přístup velké techniky, který navíc produkuje výfukové zplodiny. Vpředu sedí řidič + velitel, vzadu pak dvojice hasičů. Úložný prostor pro čerpadlo a požární vybavení je v zadní části vozu, kryjí ho hliníkové roletky.

Technicko-taktická data jsou následující:

*-osádka 1+1

  • ocelový rám
  • hmotnost 850 kg
  • poloměr otáčení 5200 mm
  • dojezd 70 –100 km
  • max. rychlost 35 km/h
  • stoupavost 20%
  • světlá výška podvozku 150 mm
  • pohon 3kW/DC48V*

V Číně je několik dalších výrobců podobných elektromobilů, jejich parametry jsou vesměs shodné, v několika případech zcela totožné se zde představenou dvojicí vozidel. A to z důvodu, že se jedná o jednu výrobní společnost, produkující pod několika názvy.

Hasičský elektromobil není však jen doménou Číny, lze na něj natrefit i v USA a to také hned od několika výrobců. Většina z nich je podobná čínské konkurenci, avšak vozidlo s označením C-38, pocházející z dílen firmy Danko, resp. Taylor Dunn, je svojí koncepcí jiné. Již na první pohled připomíná klasický požární automobil – kabina pro osádku 1+1, roletové skříně, na nástavbě žebřík. Toto vše pochopitelně ve zmenšené formě. Trochu nadneseně by se dalo říct, že se jedná o jakousi ,,ještěrku s kabinou a hasičskou nástavbou. Vozidlo má své určení pro provoz na letištích, v uzavřených prostorách apod. Podvozkovou část elektromobilu vyrobila firma Taylor Dunn, jedná se o model B2–48 (48V) GT Electric. Kabinu a nástavbu již zmíněná firma Danko. S nosností téměř 1400 kg převyšuje výrazným způsobem jemu podobné vozy. Díky své hmotnosti je však výrazně pomalejší, jeho max. rychlosti je necelých 17 km/h. Je to pochopitelné, protože výkon pohonu je stejný, jako u předešlých strojů, tedy 3kW/DC48V.

Kabina je vyrobená z plastu, nástavba také. Čtyři skříně pro požární vybavení kryjí hliníkové roletky, v zadní části je čerpací zařízení Waterous o výkonu 380 l/min. Uprostřed nástavby je integrovaná nádrž na vodu o objemu 400 l, vedle ní pak nádrž na pěnidlo o objemu 40 l. Obě nádrže jsou vyrobeny z plastu, nástavba také. Na nástavbě o rozměrech 203×132×160 cm jsou umístěny žebříky

Tolik tedy americký elektrický hasičák. Zatím se jedná o malé vozy o rozměrech osobních automobilů, vzhledem k tomu, že ekologie je dnes jedním z hlavních celosvětových témat, můžeme očekávat do budoucna posun ohledně pohonu ve všech kategoriích vozidel včetně nákladních, na jejich podvozkových platformách jsou stavěny právě i hasičské speciály.

Sdílet