Přístavní Scanie od Vikingů
Hasičský sbor dánského města Aarhus, do jehož působnosti spadá i požární ochrana městského letiště a také přístavu, kde ve kterém je obrovský ropný terminál a kontejnerové překladiště, získal na sklonku roku 2010 dva zbrusu nové, unikátní zásahové automobily z dílen renomované firmy Rosenbauer.
Aarhus je s počtem obyvatel, blížícím se číslu 300 000, druhým největším dánským městem. Jeho přístav je nejvýznamnějším severoevropským námořním uzlem, kterým projde každý rok mnoho stovek tun nejrůznějšího nákladu, vystřídá se v něm více jak 8000 lodí. V kontejnerech se dnes přepravuje téměř vše. Nezanedbatelnou částí přístavu je také obrovský ropný terminál, kde je riziko možného vzniku požáru veliké.
Vzhledem k tomu, že v přístavu je specifikace možného zásahu při požáru podobná letištním mimořádným událostem, bylo rozhodnuto o pořízení dvou zcela identických nových zásahových speciálů s hasícím ramenem HRET. Výběrové řízení vyhrál nadnárodní koncern Rosenbauer, který má se stavbou obdobných vozidel bohaté zkušenosti a do regionu již několik automobilů dodal.
Zadání bylo jasné. Velký automobil na silničním osmikolovém podvozku se snadnou ovladatelností a dostatečnou zásobou hasebních látek, dodávaných pomocí výkonného čerpacího zařízení do lafetových proudnic (monitorů) a také do hasícího ramena typu HRET.
Zajímavostí je, že od začátku bylo počítáno s osádkou vozu v podobě pouze jedné osoby v roli strojníka/velitele i hasiče najednou. Zde tedy vidíme další podobnost s letištními speciály. Má to svojí logiku, prvotní zásah je plánovaný pomocí lafet či HRETu, zde není potřeba více osob na obsluhu, ve druhé fázi dojedou požární družstva. Vozidla s označením ILF 8200/5000 HRET jsou díky dislokaci v přístavu v případě potřeby zásobována pomocí pevných čerpadel požární vodou neustále.
Podvozek
ILF 8200/5000 HRET je postaven na čtyřnápravovém podvozku Scania G480 v konfiguraci 8×2.2 HNAM, třetí náprava je hnací, ostatní jsou řiditelné. Jako hnací agregát je namontovaný dieselový motor Scania DC 13 07, splňující emisní normu Euro V. Jeho výkon je 353 kW/ 480 koňských sil. O přenos hnací síly na zadní nápravy se stará automatická převodovka.
Kabina je typu CP 16, je celokovová, dvoudveřová, sklopná, se dvojicí sedaček. Uprostřed jsou držáky na 2 ks dýchacích přístrojů. Na střeše kabiny je umístěn aerodynamický prvek s výstražným zařízením v podobě dvou modrých majáku s technologií LED. Majáky doplňuje dvojice LED světel na přední masce a další dvojice na rozích kabiny.
Na předním nárazníku je umístěna nárazníková lafeta Rosenbauer RM 15. Ovládací panel pro proudnici je umístěn v kabině řidiče v rámci LCS systému po jeho pravé ruce. Lafetu lze otáčet v rozmezí 0 – 270°, výškově od – 40° do + 70°. Pohyb a stříkaní zajišťují elektromotory. Proudnici lze používat pro hašení vodou i pěnou a při 10 barech dosahuje max. průtoku 1500 l/min s dostřikem až 65 m.
Nástavba
Požární nástavba je vyrobena za použití hliníku a plastu. Tvoří jí čtyři samostatné moduly. První je tvořen profilovou nádržní na 5000 l pěnidla. Její horní část je pochozí s ochranným zábradlím v podobě prodloužených bočnic.
Druhý modul je určen pro hasící rameno HRET, Rosenabuer pro něj používá označení Stinger. Toto hasící rameno, namontované na šasi Scanie, plní u vozu stejnou funkci, jako u letištních speciálů. Lze ho vztyčit do výšky 16 m, otáčet se může o 360°, hašení je možné provádět pomocí monitoru o výkonu 4200 l/min s dostřikem až 85 m či speciální průbojné trysky, která pod tlakem dokáže proniknout přes např. plechový plášť kontejneru. Její výkon je 1000/l min. Na konci ramene je umístěna kamera a světlomet. Pro bezpečné použití Stingera je na voze dvojice hydraulických vzpor. Rameno se ovládá buďto joystickem z kabiny vozu či pomocí bezdrátového dálkového ovládání zvenku.
Třetí modul je profilová vodní nádrž s objemem 8200 l s pochozí horní částí.
Čtvrtý modul je určen pro čerpací zařízení. Hlavním čerpadlem je typ N100 s výkonem 10 000 l/min při tlaku 10 barů, pomocným čerpadlem je menší N10, které disponuje výkonem max. 1500 l/min při stejném tlaku, tedy 10 barů. O přimísení pěnidla se stará Rosenbauer Hydromatic, ovládaný skrze multifunkční kontrolní systém Rosenabuer LCS. Přimísení je možné v rozmezí 0 – 7% s výkonem až 700 l/min. Ve skříni, kterou kryjí ze stran hliníkové roletky s průběžným madlem, část čerpadla pak nahoru výklopné dveře, nalezneme dále armatury, hadice v kotoučích a drobné příslušenství vozu. Na pravé straně je také umístěn hadicový naviják pro prvotní ,,pozemní“ zásah s hadicí o délce 50 m s proudnicí RB101. Na pochozí ploše poslední skříně, kam je přístup zajištěn pomocí sklopného žebříčku na zadním čele vozu, je druhý monitor. Tentokrát se jedná o model Rosenbauer RM 60C, který má výkon 6000 l/min při tlaku 10 barů. Lze s ním otáčet v rozmezí 0 – 270°, výškově od – 18° do + 70°. Max. jeho dostřik je až 95 m.
Závěr
ILF 8200/5000 HRET má kromě jmenovaných věcí pro svojí činnost také videosystém, jenž je tvořen čtveřici barevných kamer. První, již zmíněná, je na konci ramene HRET/Stinger, další je v kabině, rovněž jí najdeme i na monitoru RM60C a poslední je couvací. Všechny jsou svedeny na monitor v kabině. Díky LCS systému je možné zaznamenat až 90 hodin záběru z nich na pevný disk. Pro svojí ochranu má Scania na spodní části podvozku celkem 6 ochranných trysek o výkonu 70 l/min. Automobil je také opatřen 4 ks detektorů plynu, které včas upozorní na možné nebezpečí výbuchu. CAN-BUS sběrnice umožňuje shromažďování veškerých provozních dat vozu, při použití programu Rosenbauer Service4Fire je možné detekovat vadu přes družici (obdobný systém používají i plošiny Bronto Skylift).
Zvenčí působí automobil robustním dojmem, není to jen zdání, je to skutečně velké vozidlo. Celkový design toto jen umocňuje. Co se týká světelného výstražného zařízení, na něm se nešetřilo. Na bocích vozu jsou z každé strany tři další přídavná modrá LED světla, vzadu najdeme další dvě + horní LED majáky, integrované do bočnice. U zadní skříně jsou LED stavoznaky vody a pěnidla, což usnadňuje okamžitý hrubý přehled o zbývajícím množství hasebních látek.
Nezajímavá není ani cena za kus. Ta činí 6 milionů dánských korun, čili v přepočtu zhruba 19 680 000 korun.
Takticko-technická data ILF 8200/5000 HRET
Podvozková část
- podvozek: Scania
- model: G480 8×2
- motor: Scania DC 13 07 Euro V
- výkon: 353 kW/480 koní
- hnací náprava: první zadní
- řiditelné nápravy: obě přední, druhá zadní
- převodovka: automat
- kabina: Scania CP 16
- osádka: 1+1
- délka: 11 900 mm
- šířka: 2500 mm
- výška: 3750 mm včetně HRET
- rozvor: 1940–5628–1355 mm
- hmotnost: 39 000 kg
Požární nástavba
- nástavba: Rosenbauer/ RK Brand & Teknik A/S
- materiál: kombinace plastu a hliníku
- čerpací zařízení. Rosenbauer
- hlavní čerpadlo: N100
- výkon: 10 000 l/min při 10 barech
- pomocné čerpadlo. N10
- výkon: 1500 l/min při 10 barech
- pěnový přiměšovač: Rosenbauer Hydromatic
- přimísení/výkon: 0 – 7%, 700 l/min
- vodní nádrž: 8200 l
- pěnidlo: 5000 l
- nárazníkový monitor: Rosenbauer RM15
- průtok: max. 1500 l/min při 10 barech
- dostřik: 65 m
- hlavní monitor: Rosenbauer RM60C
- průtok: max. 6000 l/min při 10 barech
- dostřik: 95 m
- hasicí rameno (HRET): Rosenbauer Stinger
- dostup: 16 m
- průtok: 4200 l/min monitor/1000 l/min průbojná tryska
- dostřik: monitor 85 m
- naviják prvního zásahu: Rosenbauer
- délka hadice: 50 m
- proudnice Rosenbauer RB 101
- ochranné trysky podvozku: 6 ks
- průtok: 70 l/min
Foto a info: Rosenbauer/ RK Brand & Teknik A/S