Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

FOTO: Léto u amerických hasičů – okolní stanice

Pohodlně se usaďte, přinášíme pokračování úspěšného seriálu o hasičích ve světe, tentokráte převážně fotopřehled používané techniky v USA. Autorem je opět Jakub Morávek.

Baileys Harbor FD

Hasiči v Door County – USA

Během mé služby u Sister Bay Liberty Grove Fire department v americkém Wisconsinu (doporučuji nejprve přečíst minulý článek, budu na něj místy navazovat) jsem ve volných chvílích navštívil také okolním sbory z okresu Door county, se kterými jsme se více či méně potkávali u společných výjezdů. TTD vozů už si většinou vůbec nepamatuju, takže to berte spíš jako fotogalerii ;-)


Baileys Harbor FD

Tento sbor, se kterým jsme měli asi nejvíce společných výjezdů, má v gáražích celkem 4 auta a to vždy 2 CAS a 2 cisterny, skoro by se dalo říct jako malá sada vlevo s méně vybavenou CAS (Seagrave) a cisternou s menším objemem (Freightliner) a silnějším a lepším bráchou vpravo, kde má cisterna 12 000 litrů vody v nádrži (Freightliner) a CAS je větší a lépe vybavená (Spartan). Na návsi pak stojí nepojízdný, starý, ale krásný Blue Ox (Modrý vůl).


Egg Harbor FD – Stanice 1

2 CAS (obě Pierce) a tanker (International) stojí spíše v menší hasičárně z vlnitého plechu. Tady mě zaujal nejvíce asi znak sboru, jehož nášivku mám naštěstí ve své sbírce.


Egg Harbor FD stanice 2 – Carlsville

Stanice je součástí obecního úřadu, kde se náchází více zajímavé techniky, než na jedničce. Pro celou severní část okresu nejdůležitější automobilový žebřík (Pierce), který zasahoval také v naší obci Sister Bay při požáru JJ's restaurace (viz. předchozí článek).

Brush truck 20 (Chevrolet) na hašení lesních a travních požárů, Cisterna no.12 (Chevrolet), stará no.3 (Pierce) a přívěs s lékařským materiálem a bugynou na lesní požáry uvnitř.


Ephraim FD

K tomuto sboru jsem měl také velice blízko, protože jeden z našich členů a můj kolega, Jerrad Anderson, byl hasič také u tohoto sboru, takže jsem s ním párkrát ve volné neděli jel pomáhat prověřovat agregáty a nastartovat jejich hlavní CAS (Mack). Dále pak mají ve výbavě RZA (Ford) a klasickou cisternu (International), která je snad u každého sboru.

Zajímavostí tu je jistě štábní automobil, který vyjíždí při větších událostech hlavně jako zázemí pro zasahující hasiče, spíše než pro jejich velitele. Posledním autem je záložní CAS (Chevrolet). Osobní automobil „Storm spotter“ kolegy Bobbyho Muellera jsem tu nechal spíš pro vaši představu, jak vypadá soukromé vozidlo dobrovolného hasiče: maják, vysílačky, meteorologická stanička a hasičský dodatek k SPZ pro shovívavějšího šerifa ;–)

Unikátem v celém okrese pak je hasičská loď, která se kromě hašení pobřežních požárů používá spíše pro hledání ztracených kajákářů či dalších lodí.


Gibraltar FD

Tento sbor jsme stejně jako v Baileys Harboru navštívili sami pouze s kolegou z našeho sboru. Stanice se nazamykají (to jsem zažil i v Rakousku, kdy vezmu za kliku hasičárny, je otevřeno a vevnitř nikdo) a kolegové z jiných sborů se většinou mezi sebou znají, takže i kdyby někdo přišel nebyl by to žádný problém.

Tak se nestalo a tak jsme si auta a stanici prolezli sami. Velkokapacitní cisterna (Freightliner), CAS (Mack), Bush truck No. 20 na lesní požáry (Ford), bílý velitelský automobil, dále sanitka pro „First responders“, nějaký člun, vodní skútry a bugyna sídlí na této velké stanici.


Jacksonport FD

Při návštěvě této stanice zrovna probíhal generální úklid, zkouška tlakování hadic a dalších armatur, čehož jsem využil pro nafocení techniky mimo garáže. Sbor vlastní první CAS No.9 (International), cisternu no.7 (International) a no. 12 (GMC), RZA no. 8 (Ford) opět Bush truck no. 21 a gumový člun.

Velitel mi ochotně vše vysvětlil i když měl jistě plno práce, sdělil mi, jak u nich probíhá výcvik, výjezdy a vůbec organizace celého sboru a také, že hadice, které neprojdou tlakovací zkouškou hned vyřazují. Nakonec mi sám dal na památku nášivku a čepici sboru.


SBLGFD Ellison Bay FD tzv. Severní stanice

Tato stanice oficiálně spadá pod SBLGFD sbor, kde jsem sloužil a jeho velitele Chrise Hechta. Jeden z jeho zástupců tzv. „chief assistant“ pak dělá neoficiálního velitele této stanice. Sbor nemá tolik výjezdů jako ten náš, ale pokrývá celý zbytek severní části poloostrova a tak má poměrně veliký rajón.

Ve stanici má domov Bush truck No. 19., první výjezdová CAS Engine 6, shodná s naší Engine 8, záložní CAS Engine 7 na podvozku Emergency One Hush z roku 1993 s čerpadlem o výkonu 5700 l/min a nádrží na 1900 l vody. Posledním kouskem je klasická cisterna Tanker T-11, jakou známe z předchozích sborů většinou s nádrží o objemu kolem 5700 l vody.


Sturgeon Bay

Jediný profesionální hasičský sbor pro celý okres sídlící v okresním městě. Zajišťuje chod 2 stanic.

Hlavní se nachází na východním břehu města, postavená v roce 2006, je zároveň sídlem velení, 7 vozidel, člunu a přívěsu (fotka 2.-4. a pouze jedna zevnitř, protože zde se mi stalo poprvé a naposled v USA, že jsme nemohl fotit hasičskou techniku a to prý kuli ochraně bezpečnosti země, čti: bohužel jsem narazil na špatného hasiče).

Druhá stanice na západním břehu postavená v roce 1974 je domovem pro 3 vozidla a zde už problém fotit překvapivě nebyl :D Tanker no.1 (Freightliner), CAS Spartan Metro Star z roku 1997 s výkonem 5700l/min, nádrží na 4000 l a možnosti dělat pěnu typu A i B a dále RZA Ford F-550 4×4 z roku 2006 s 1300 l vody.

Služby jsou zde 24 hodin jako u nás, 3 směny 1 červená, 2 modrá, 3 zelená po 3 hasičích a jednom poručíkovi na směnu, vždy 2 lidi na jedné stanici. Dále mají 18 poloprofesi­onálních hasičů, kteří mají pagery, svoje civilní zaměstnání a jsou placeni od výjezdu a doplňují jako druhý sled svoje plně profesionální kolegy, kteří po vyhlášení události vyjíždějí ihned.


Vybavení

Co se obecně týká vybavení, disponují všechny sbory dost podobnou aparaturou a vybavením.

V prvních CAS byste většinou našli:

  • IDP Scott všetně systému PASS (nouzové vyhledávání zavaleného hasiče)
  • svítilny Survivor
  • termokamery (Talisman)
  • vysílačky Motorola a ICOM
  • defibrilátory + kufr PP
  • přetlakový ventilátor
  • motorové a rozbrušovací pily (Husquarna, Stihl)
  • ženijní nářadí
  • oblíbené trhací háky
  • všechny druhy seker
  • Halligan bar (netuším jak se to jmenuje v češtině, ale u nas už se to taky dost používá – je to takové multifunkční páčidlo)
  • akumulátorové pily a nářadí (Milwaukeee)
  • nastavovací žěbříky
  • zastavovací terče, páska, kužely
  • různé vaky
  • lana
  • speciální těsnící folie
  • kanadské stříkačky do lesa
  • a to nejdůležitější: samozřejmě hadice
    • většinou do harmoniky a rovnou připojené 2–3 do sebe a na na výtlačné hrdlo.

Často je také několik proudů zároveň označeno barvami na hadicích a stejnou na ovládání čerpadla pro snažší orientaci. Místo půlspojek je všude šroubení, nám známé dinn spoje jsou občas pouze u nejširších A hadic pro dálkovou dopravu vodu.

V technický automobilech je samozřejmě vyprošťování (Hurst, Lukas, Holmatro) a všechno nadobíčko (řetězy, háky, podpěry) k tomu, další rozbrušovací a řezací nářadí, přenosné benzinové osvětlovací agregáty atd.

Co se týče vybavení je dost podobné a srovnatelné s ČR, největším rozdílem je typ a způsob uložení hadic a tzv. „irons“ neboli železa, což je svázaná sekyra se spičkou a již zmíněný Halligan dohromady a hasiči si je většinou vždy berou sebou po tom co vystoupí z auta, ať už se jedná o cokoli.

Jakub Morávek
JSDH Chrudim
coudy150@seznam.cz

Sdílet
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče