AKTUALIZOVÁNO: Červené majáky – co nás možná čeká a nemine
Plány meziresortní komise ministerstev vnitra a dopravy prý počítají se zavedením možnosti použít Výstražné a rozhlasové zařízení (VRZ) i v červené barvě (doposud byla, v návaznosti na evropskou normu EHK65, povolena jen barva modrá a oranžová).
Červená barva na výstražném zařízení není v našich krajích nic nového, pamětníci si jistě vzpomenou na Tatry 613 Veřejné bezpečnosti, osazené kromě modrého i červeným rotačním majákem. Pokud byl v činnosti, vozidlo mělo tzv. absolutní přednost a dělo se tak zejména při doprovodu vládních činitelů.
Po „revoluci“ se červené, výjimečně i čistě bílé kryty na rampách objevovaly tu ta tam jak u policie, tak u hasičů a záchranných služeb. Po jisté době si toho ale asi někdo někde všimnul a bylo během několika dnů překrytováno, od té doby jsou červené kryty u ZZS, PČR i HZS tabu. Jedinou výjimku tvoří některá vozidla JSDHO, zde ovšem hrozí velké problémy při případné dopravní nehodě.
Zhůvěřilosti na některých střechách obvykle soukromých vozidel všelijakých „dobrovolných záchranářů“ raději ani nebudu komentovat, totéž platí pro soukromá vozidla některých členů jednotek dobrovolných hasičů, řítících se s „majáčkem“ (koupeným v tuning shopu) po vyhlášení poplachu na svou zbrojnici. V poslední době se u moderních diodových ramp začaly objevovat kombinace modrého světla s bílým, kde je ale bílá složka silně menšinová a tvoří tak maximálně jeden segment na každé polovině rampy.
Osobně jsem rozhodně pro zachování modré barvy a to z několika důvodů. Za prvé – modrá barva se jinak v provozu nevyskytuje, ostatní vozidla nesmí na pozemních komunikacích jakýkoliv odstín modré barvy používat. Proto je také, na rozdíl třeba od červené nebo bílé, nejnápadnější. Za druhé – moderní světelné technologie, zejména pak ty diodové, konečně umožnily dobrou viditelnost modrých majáků i za plného slunečního svitu.
Je to zejména tím, že na rozdíl od rotačního provedení lze použít světlejší modré kryty nebo, pokud je kryt čirý, mohou diody emitovat přímo světlejší odstín modré barvy, který nebylo u rotačních verzí možno použít. Za třetí – diodám je úplně jedno, zda krátce bliknou či budou hodinu nepřerušovaně svítit, proto je možno využívat vysoce účinné kombinace jednoho či dvou krátkých bliknutí a delšího zasvícení. To vše dnes umožňuje vnímat modré světlo zejména ve dne daleko intenzivněji, než tomu bylo dříve.
Pokud ale bude umožněno použít ve VRZ ještě červenou barvu, dostává celá problematika nový rozměr. Doposud bylo evropskou legislativou umožněno na stojícím vozidle červenou barvou označovat vůz (stanoviště) velitele zásahu – obvykle se jednalo o samostatný malý rotační nebo zábleskový majáček mimo hlavní VRZ, mnohdy i na výsuvném stožárku, kde ještě byly i anténní systémy apod. Na hasičských či záchranářských veletrzích bylo možno takových štábních vozidel vidět mnoho v nejrůznějších provedeních. Stejně tak je tomu kupříkladu i v USA, jen je k tomuto označení používána zelená barva.
Ale zpět k hlavnímu VRZ. Bude nutno rozhodnout o technickém provedení takovéhoto světelného zařízení – tj. kolik procent z účinné plochy rampy bude moci nová barva tvořit, zda budou v případě, že to bude 50/50, barvy rozděleny způsobem jedna půlka ta a druhá tak (předpokládané řešení) a která půlka bude která nebo zda bude možno kombinovat barevné moduly vedle sebe. Nejmodernější rampy od Whelenu dokonce mají diody, které jsou schopné svítit dvěma barvami – to je samozřejmě „stará vesta“, takové diody existují již dlouhou dobu, ale v rampách se doposud nepoužívaly.
Pak by mohla třeba celá rampa dopředu zablikat jednou modře, podruhé červeně a zadní moduly by zase mohly být v kombinaci modrá/oranžová a sloužit i jako sváděcí alej. Cena těchto ramp je samozřejmě vysoká, ale nabízejí spoustu možností využití. Předpokládám ale, že v našem případě se bude jednat o rozdělení na poloviny, čehož bude moci být snadno dosaženo i u starších ramp překrytováním jedné polovičky. Většina výrobců má červené kryty v nabídce, problém bude ale s homologací pro EU, kde se červená barva používá ve větší míře snad jen na Slovensku. A jde také o to, zda v zákoně nebude ustanovení o tom, že tato kombinace bude možná jen u nových ramp.
No a nezanedbatelnou otázkou (a vlastně tou úplně nejdůležitější) je legislativa a to zejména evropská norma EHK65, která dlouhou dobu připouštěla jen barvu modrou a oranžovou / žlutou. Kdo čte pravidelně Požáry ví, že diskusí na toto téma už tu bylo spousta, jednu dobu už to dokonce vypadalo, že EHK65 byla novelizována, červenou barvu povolila a její využití přenechala na příslušných národních legislativách. To však bylo později zase popřeno a pokud je zde nějaký odborník na evropskou legislativu nebo má někdo čas tu normu na stránkách MDČR prozkoumat (pokud tam ještě je a zejména v platné verzi), nechť tak učiní a výsledek napíše do diskuse…
Informací je zatím poměrně málo, nechme se tedy výsledkem překvapit.
Na článek o připravované změně jsme upozornili ráno.
Ruská vlaštovka
Redakce doplňuje: k článku byla přiložena novela euronormy, která již zmiňuje možné použití červených výstražných světel, v závislosti na vůli národních vlád.
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
ehk.pdf | zobrazit online | 30 kB |