Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tunelový speciál pro Čínu

Představujeme vám speciální zásahový automobil, který je určený pro činnost při mimořádných událostech, vzniklých v tunelech silničních tahů v čínském městě Šanghaj.

Jedná o automobil dvojkabinové koncepce, jeden takový byl na serveru POŽÁRY.cz představen již v roce 2005 v tomto článku – BAI/MAN.

Nyní představovaný tunelový speciál od rakousko-německého nástavbáře, firmy EMPL, slavnostně spatřil světlo světa na hasičském veletrhu Interschutz, který se konal minulý rok v Lipsku.

Upravený podvozek

Automobil je postavený na upravené podvozkové platformě MAN TGM 18.330. Úprava spočívá v oblasti rámu, jeho prodloužení a zesílení, dále pak náprav a řízení tak, aby byl umožněn obousměrný provoz. Vozidlo má dvě kabiny, z nichž prodloužená je kabinou hlavní. Řízení je umožněno z obou pomocí jednoduchého přepínače, aktivujícího přenos pohonu přes speciální převodovku ZF, vyvinutou pro tyto tunelové vozy. Při jednotlivých směrech jízdy se také sklápějí či vyklápějí zpětná zrcátka. Při běžné jízdě vpřed sedí strojník v hlavní kabině, MAN dokáže vyvinout rychlost až 110 km/h, pokud je řízení přeneseno na druhou, tedy pomocnou krátkou kabinu, je rychlost vozu max. 90 km/h. Toto je velmi zásadní rozdíl oproti staršímu, v úvodu zmíněnému speciálu BAI/MAN, který dokáže jet v opačném směru max. rychlostí v hodnotě pouhých 30 km/h. Nutno podotknout, že v době vzniku speciálu BAI/MAN nebyly ještě technologické postupy na takové výši, v jaké jsou k dispozici dnes. Tento vůz má taktéž převodovku ZF, stejně jako nové MANy od EMPLa.

Dvě kabiny nutností

Upravovaný podvozek s pohonem všech kol má rozvor 6000 mm. Motor dokáže vyvinout sílu 330 koní a celková hmotnost tunelového speciálu je 18 000 kg. Toto ostatně napovídá jíž samotné označení vozu. Hlavní kabina je standardní prodloužená přímo u výrobce podvozku, resp. jeho sesterské firmy. Zadní kabina je krátká, provedení C. V hlavní kabině nalezneme prostor pro přepravu požárního družstva v počtu 1+5. Strojník má po své pravé ruce ovládací pulty konfigurace natáčení náprav, čerpadla, monitoru včetně přimísení pěnidla, ochranných trysek vozu i nástavby s kabinami a zařízení CAFS, kterým tento speciál rovněž disponuje. Lze odtud ovládat i lanový naviják o tažné síle 5 tun. Ty jsou v náraznících obou kabin. Vedle nich jsou umístěny dvoje koncová světla. V přední části hlavní kabiny najdeme i nárazníkový monitor o výkonu 2000 l/min, u druhé modifikace vozu je monitor na střeše nástavby. Nesmíme zapomenout ani na couvací kamery, umístěné v obou kabinách společně s infrakamerou.

Nástavba a vybavení

Samotná požární nástavba se nachází uprostřed vozu. Je vyrobena z hliníkových sendvičů a olepena hliníkovým plechem. Uprostřed je nádrž na 2000 l vody a celkem 400 l pěnidla třídy A a B, rozděleného do dvou samostatných 200 l tanků dle druhu pěny. Čerpadlo je před zadní kabinou, hlavní ovládací pult je na levé straně v poslední (třetí) roletové skříni, na druhé straně jsou rovněž armatury a zjednodušené provedení ovládání. Výkon čerpacího zařízení dosahuje hodnoty 3000 l/min při tlaku 10 barů. V nástavbě je dále elektrocentrála, napojena na vůz. Její výkon je 20 kVA. Ovládá se z první rolety a energii dodává i pneumaticky výsuvnému stožáru s intenzitou svícení 4000 W. Samotné osvětlení vozu zajišťují xenony.

Z dalšího vybavení, které je ukryto v celkem šesti skříních, krytých hliníkovými roletkami s průběžným madlem a spodní výklopnou částí, tvořící pomocnou pochozí plochu, jmenujme např. sadu pneumatických zvedacích vaků, kompletní sadu vyprošťovacího zařízení Lukas + kombinovany nástroj na AKU, hadicový naviják pro provedení prvotního zásahu s délkou hadice 40 m, jenž je zakončena turbo proudnicí AWG, klasické hadice a proudnice turbo, dále pak svítilny, ženijní nářadí, zdravotnické vybavení, dýchací přístroje atd.

Speciální automobil pro zásahy tunelech je vyroben dosud v počtu dvou mírně odlišných kusů, oba jsou již u čínského zákazníka.

Takticko – technická data TLF – Tunnel 2000/400 MAN/EMPL

  • Podvozek: MAN 18.330 4×4 BB
  • Motor: MAN, výkon 330 koní
  • Max. rychlost: 110 km/h kabina 1., 90 km/h kabina 2.
  • Osádka: 1+5/1+1
  • Nádrž na vodu: 2000 l
  • Nádrž na pěnidlo: třída A 200 l, třída B 200 l
  • Čerpadlo: FPN 10–3000/NP 3000
  • Výkon: 3000 l/min při 10 barech
  • Zařízení CAFS: PowerCAFS 3000
  • VRZ: Hella
  • Rozvor: 6000 mm
  • Délka: 9570 mm
  • Šířka: 2500 mm
  • Výška: 3480 mm
  • Celková hmotnost: 18 000 kg

Foto: EMPL, Martin Petržela, POŽÁRY.cz

Sdílet