Z odborové pošty – 3.čtení novely zákona
Novela zákona o služebním poměru bude schválena nebo neschválena ve sněmovně ve 3. čtení v polovině příštího týdne, ve středu 26. 10. 2005.
Více by nám vyhovovala druhá možnost, protože bychom získali ještě trochu času na další vyjednávání. Zatím jsme se snažili politiky přesvědčit, že některé Langerovy pozměňovací návrhy jsou založeny na myšlence „když nelze více do nového mzdového systému získat zvenčí, vezmeme si peníze na platové navýšení zevnitř“.K tomu jsme ukazovali tabulky a dokazovali na konkrétních číslech, že ono „zevnitř“ v Langerových návrzích je nutno číst jako „zdola“, protože v nejnižších 4 třídách se proti Bublanovu (vládnímu) návrhu ztratily další peníze, které se naopak do plusu objevují ve třídách 6 – 11. Langerovo pojetí tak začíná oproti Bublanovu o 600,– Kč níže u nejnižší třídy a stupně a končí o 9.000 více ve třídě a stupni nejvyšším.
Vysvětlujeme, že nejsme žádní nepřející závistivci nebo populisti, protože i podle nás by managment ve sboru měl být zaplacen podstatně lépe, než zní vládní návrh ( např. generální ředitel Sboru proti šéfům státních či polostátních firem by byl i po navýšení stále jen chudý příbuzný). Prosazovat ale takové navýšení na úkor mužstva, které by se propadlo s platem tak, že ani nadtarifními složkami by to už nešlo kompenzovat, je hodně silná a pro odbory samozřejmě nepřijatelná káva. Nebo snad někdo může seriozně vysvětllit, proč zrovna příslušníci bezpečnostních sborů by měli být historicky první velkou profesní skupinou, které budou sníženy platy?
Vysvětlování Ivana Langera, že letos dostali přidáno nezaslouženě, a proto jim je nutno to příští rok novým zákonem zase spravedlivě sebrat, v sobě nenese ani stopu po serioznosti a on sám to ví nejlépe. Vždyť jistě jen náhodou zapomněl srovnat naše platové nárůsty s nárůsty ostatních „státních“ skupin např. v rozmezí posledních 3–4 roků, o platech politiků v letošním roce ani nemluvě. Proto jme proti Langerově iniciativě hned po našem vystoupení ve VOB sněmovny koordinovali vysvětlovací kampaň s předsedou NOSP JUDr. Štěpánkem i předsedkyní OS státních orgánů paní Vondrovou a očekáváme, že se podaří tyto návrhy poslat tam, kam při současné podobě návrhu státního rozpočtu patří. Tím ale společný postup odborů bohužel zřejmě opět končí, protože OS hasičů i NOS policie má spočteno, že vládní návrh novely i při snížení tarifů lze v celkovém dopadu na platy hasičů a policistů úspěšně vykompenzovat nadtarifně s prioritou zvláštních („rizikových“) příplatků, což nám opakovaně přislíbil zajistit ministr vnitra a chápe to již dnes i většina ředitelů.
Navýšení většiny výsluhových náležitostí, byť nižší než původní, by za takové „riziko bez rizika“ rozhodně stálo. OS státních orgánů však zřejmě bude usilovat o to, aby neprošla ani vládní novela a aby celý zákon byl opět o rok odložen, s odůvoděním, že na pokrytí propadů nejsou peníze. Má-li však na to připraveny peníze policie i hasiči, tím spíše by to mělo vyjít v objemu i nejmenším Sborům, a obavy proto považujeme za přehnané. Navíc v pozměňovacích návrzích poslanců Franka a Turka jsou i změny, které by umožnily odchod nejstarší generace již v roce 2006 a dokonce jeden z návrhů poslance Langera řeší lépe i progresivní narůstátní výsluhového příspěvku, což by v součtu přidrželo u Sborů i střední generaci a kariérní řád by tak nakonec přece jen nebyl hned v zárodku podlomen „zátkou“ nahoře a odchody dole.
Naplní-li ovšem ODS svoji hrozbu „buď přistoupíte na všechny naše návrhy, nebo novelu nepodpoříme“ a přidají-li se k ní obě opozičně vládní malé strany, což je od nich jisté, musela by ČSSD „náš“ zákon prosadit s komunisty. V opačném případě by do hry vstoupil návrh lidovců na další odložení zákona a zřejmě by jim, ani ODS nevadilo, že hlasují společně právě s KSČM. To jsou paradoxy, poznamenal by klasik na vejminku, že ?
Předseda OSH JUDr. Vladimír Mühlfeit