Čtvrtek 4. července 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Školení jednotek dobrovolných hasičů pro plnění letadel

V sobotu 9. 4. 2011 se na Letišti v Dolním Benešově-Zábřehu (okres Opava) uskutečnilo praktické školení předurčených jednotek sborů dobrovolných hasičů pro plnění letadel v rámci Letecké hasičské služby (LHS). Tato služba se nejčastěji využívá u požárů lesních a polních porostů, ale jak ukazuje čerstvá zkušenost při zásahu u požáru továrny na plasty v Chropyni, lze letecké hašení využít i při požárech rozlehlých objektů.

Pro plnění letadel v rámci zásahu za použití LHS je v rámci Moravskoslezského kraje vytipováno šest letišť (mezinárodní letiště Leoše Janáčka Mošnov, sportovní a hospodářská letiště Frýdek-Místek – Bahno, Frýdlant nad Ostravicí, Milíkov, Dolní Benešov-Zábřeh a Krnov).

Ke každému letišti jsou přiřazeny předurčené jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí (JSDHO), které budou letadla LHS doplňovat hasební vodou. Jsou to JSDHO Frýdek-Místek, Baška, Palkovice, Frýdlant nad Ostravicí, Ostravice, Čeladná, Jablunkov, Milíkov, Bystřice, Dolní Benešov, Bolatice, Bohuslavice, Krnov, Město Albrechtice a Záchranná a požární služba letiště Mošnov.

Obdobné školení se konalo na stejném letišti již v loňském roce. V rámci letošního školení si tuto činnost vyzkoušeli další členové předurčených jednotek hasičů.

Sobotní školení zahájila teoretická část, kde byly vysvětleny principy spolupráce pilota s jednotkami při plnění letadla vodou, komunikace s pilotem, příprava přistávací dráhy a zajištění letiště, zásady bezpečnosti, následovala podrobná prohlídka letadla i hasicího zařízení. V praktické části si v přípravě na sedm „ostrých“ odhozů postupně vyzkoušely všechny školené jednotky celý systém doplnění hasební vody do letadel.

Za nejobtížnější činnost při plnění vodou označili hasiči uzavření vypouštěcího hrdla letadla, při kterém musí hasič vlézt pod „nastartovaný řvoucí stroj“ a ve spolupráci s pilotem uzavřít a zajistit vypouštěcí otvor. Hasiči také trénovali vzájemnou komunikaci při plnění, které je komplikováno hlasitostí nastartovaného motoru. Veškerá komunikace mezi členy „plnícího“ týmu se tak musí uskutečnit pomocí dohodnutých signálů.

Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezské­ho kraje
Sdílet