CAS 20 S1T Mercedes Econic 4×2, první cisterna na tomto podvozku v Česku slouží v Ostravě
Dnes si představíme unikátní novinku v technice HZS. V České republice se vůbec poprvé objevila cisternová automobilová stříkačka na podvozku Mercedes-Benz Econic. Dva kusy, hrazené z rozpočtu statutárního města Ostrava, obdržel HZS Moravskoslezského kraje. Oba budou sloužit na stanici v Ostravě-Zábřehu, kde nahradí Dennisy Sabre a Rapier.
Dle informací z výběrového řízení, které jsou na internetu volně k nahlédnutí, stálo jedno vozidlo 14 760 000 Kč (hodnota výběrového řízení tedy byla 24 600 000 bez DPH). Příslušnost k městu vyjadřuje vozidlo oficiálním logem (OSTRAVA!!!) na horní hraně čelního skla a na levé zadní části nástavby.
Vnější popis automobilu
Vozidlo je provedeno v červeném odstínu RAL 3024 s bílými pruhy. Co se VRZ týče, je na kabině nainstalována rampa Tesla VxL osazená modrými LED moduly a dvojicí LED segmentů s čirými skly, blikajícími rovněž modře, spolu s textovým transparentem. V zadní části vozu se o varovné blikání stará čtveřice diodových světel Predator – ty najdeme taktéž na zadním boku nástavby. Nad zadní roletou je umístěna oranžová sváděcí alej.
O bezpečné couvání se stará couvací kamera WAECO PerfectView RVS 590 se dvěma nezávislými objektivy, jejíž výstup je vyveden na barevný 5“ LCD monitor u řidiče. První kamera je vybavena širokoúhlým objektivem se zorným úhlem 140° pro pohled na nejbližší prostor za vozidlem a druhá, s objektivem se zorným úhlem 40°, pro vzdálenější pohled za vozidlo.
Podvozek, motor a převodovka
Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku M-B Econic 1833LL 4×2.2 s pohonem zadní nápravy a průběžným rámem, určeném pro provoz na zpevněných komunikacích. Zadní náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu a podmetacími řetězy, které v případě potřeby zlepšují adhezi na kluzké vozovce protáčením řetízků pod pneumatikami.
Vzduchové pérování na obou nápravách umožňuje plynulou změnu světlé výšky vozidla až o 200 mm výše nebo o 60 mm níže vůči standardu (asi 200 mm) a to tlačítkem na palubní desce, což může být prováděno i za jízdy. Na fotografiích v článku i v uvedeném videu je možnost zdvihu názorně demonstrována.
V zadní části podvozku je namontováno tažné zařízení pro nebrzděný přívěs 900 kg a brzděný přívěs s nájezdovou brzdou o maximální hmotnosti 3500 kg.
ČTĚTE TAKÉ: CAS 20 Econic v Ostravě jezdí v rámci projektu vědy a výzkumu s úpravou pro zajištění lepší viditelnosti
O pohon vozidla se stará vznětový, čtyřdobý přeplňovaný šestiválec s chlazením plnícího vzduchu, splňujícím emisní normu EEV (Enhanced Enviromentally Friendly Vehicles). Motor má zdvihový objem 7 200 ccm a dosahuje výkonu 240 kW. Přenos hnací síly má za úkol šestistupňová automatická převodovka se dvěma pomocnými pohony. Jeden je určen pro čerpadlo, druhý pak pohání hydraulický naviják. Činnost pomocného pohonu je možná i při jízdě do rychlosti 10 km/h. Maximální rychlost vozidla je 110 km/h.
Přímo na rámu vozidla je zabudován již zmiňovaný hydraulický vyprošťovací naviják Rotzler Treibmatic TR030. Lano je vyvedeno do hubice na předním nárazníku. Naviják je obsluhován CAN sběrnicí z kabiny vozidla. Ocelové lano navijáku je dlouhé 60 metrů a tažná síla je 50 kN.
Kabina a nástavba
Kabina je jednoprostorová, sklopná, čtyřdveřová pro družstvo 1+5. Její prodloužení je provedeno z plastového dílu firmy Plastisol. U sedadla řidiče je ovládací panel pro obsluhu čerpadla, navijáku a dalších prvků vozidla, využívajících přenos CAN sběrnicí. Velitel má v opěradle uchycen dýchací přístroj Dräger, před sebou pak – v Ostravě standardní – přenosný hledáček.
V zadní části kabiny se čtyřmi sedadly pro hasiče je uložena lékárnička, svítilny a drobné technické prostředky jako jsou hadicové vazáky, parat masky apod. pro pohodlnější nástup dozadu jsou pod dveřmi umístěny vzduchem ovládané sklápěcí schůdky. K veliteli se nastupuje skládacími dveřmi, otevíranými elektropneumaticky. Vše – madla dveří i schůdky a kabinu – doprovází modré LED podsvětlení. Modře je podsvícen i zadní žebřík, sloužící pro výstup na střechu nástavby.
Skelet nástavby je rovněž produktem Plastisolu. Nástavba je sedmiroletová, s výklopným blatníkem nad zadním kolem, usnadňujícím přístup do prostřední rolety. Nad každou z bočních rolet je zabudováno zářivkové osvětlení prostoru kolem vozidla.
V nástavbě je zamontován pneumatický osvětlovací stožár TEKLITE TF 340 ENT/3 se čtyřmi 500W halogenovými světlomety. Výška plně vysunutého stožáru vůči terénu je přibližně 5 metrů. Objemy nádrží na vodu a pěnidlo jsou 2700 resp. 200 litrů.
THTronic
Vozidlo je vybaveno systémem THTronic – řízení požárních nástaveb s využitím CAN sběrnice. CAN (Controller Area Network) je sériová datová sběrnice, která se využívá pro vzájemnou komunikaci elektronických funkčních jednotek (modulů). Toto propojení si lze představit jako počítačovou síť.
Jedná se o modulární systém postavený na univerzální hardwarová základně firmy UNIS. Systém se skládá z jednotlivých modulů, z nichž každý plní svou specifickou funkci danou programem. Jednotlivé moduly jsou propojeny pomocí datové sběrnice CAN. Systém je možné libovolně rozšiřovat a modifikovat dle funkčních a uživatelských požadavků.
Všechny moduly vzájemně komunikují po jediném kabelu. Každá zpráva má identifikátor, který je v celé síti jedinečný. Tento identifikátor definuje obsah přenášené zprávy a zároveň i prioritu zprávy. Příjem zpráv může být mnohonásobný (jedna zpráva může být přijata několika zařízeními).
CAN sběrnice umožňuje z jediného místa zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího.
Vybavení vozidla
Co se vybavení týče, netřeba se výrazně pozastavovat nad rozmístěním, to je v Moravskoslezském kraji věc standardu.
Na střeše najdeme kromě dvou hliníkových beden také trojici nastavovacích žebříků, dva sudy se sorbentem a výsuvný žebřík Nor-Bas.
Levou přední roletu okupuje elektrocentrála Rosenbauer RS 14 o jmenovitém výkonu 13,6 kVA. Kromě jejího příslušenství (zemnící drát, kolík, prodlužovací kabely) najdeme ve skříni ještě např. přetlakový ventilátor. Vše je umístěno na výsuvných platech, jejichž hrany jsou olepeny žlutou reflexní fólií. Prostřední skříň je domovem hadic. Bílé B, zelenožluté C52 a oranžové C42 v kotouči doplňuje dvojice košů s hadicemi D a dvojice s „béčky“. Kromě nich najdeme ve skříni na výsuvném rohovém platu taktéž rozdělovač a sadu proudnic s přechody.
V levé zadní roletě najdeme k čerpadlu trvale připojenou hadici s proudnicí a nástavcem pro střední pěnu a hadici s kartáčem pro mokrou dekontaminaci. Obsah doplňuje sestava hliníkových beden na drobný materiál (minerálky, kominické nářadí, igelitové pytle, klínky, ocelová lana, kladky), sněhové a práškové přístroje, vyprošťovací sekera VRVN-1, pákové kleště apod.
V zadní části je umístěno čerpadlo THT TO 3000, obsluhované CAN sběrnicí. Jmenovitý průtok čerpadla v nízkotlakém režimu je 2000 litrů za minutu, ve vysokotlakém pak 250. Nad čerpadlem je na výsuvném platu uloženo plovoucí čerpadlo Niagara a krátké hadice B pro doplňování.
Pravá část vozu je v Moravskoslezkém kraji „tématicky“ zaměřená spíše na dopravní nehody a technické zásahy. Pravá přední skříň obsahuje většinu prostředků, potřebných pro zásahy u nehod. Jedná se např. o vyprošťovací sadu Holmatro se dvěma pohonnými jednotkami. Ruční pumpa ve vybavení vozu zůstala.
Na dlouhém výsuvném platu pak najdeme uloženy pneumatické zvedací vaky, zachycovače airbagů jak řidiče, tak spolujezdce, stabilizační klíny, řezače a rozbíječe skla, hydraulické i vzduchové hadice a podobně.
Za prostřední roletou se skrývá motorová pila, rozbrušovací pila a motorový naviják. Nad nimi jsou ve vacích uloženy vakuové dlahy a nosítka spolu se záchrannými saněmi RS-5.
V pravé zadní roletě najdeme sadu košu s hadicemi C, rozdělovač s přechody a průtokový naviják s 60 metry vysokotlaké hadice a pistolovou proudnicí AWG. Za výbornou vychytávku považujeme vyhřívaný kanystr s vodou a papírovými ubrousky na opláchnutí špinavých rukou.
Rozměry a hmotnosti
Nové vozidlo, které začne do konce dubna ostravským hasičům sloužit, je i s navijákem dlouhé 8350 mm, široké běžných 2550 mm a vysoké 3150 mm. Jeho celková hmotnost je 18 tun, provozní hmotnost pak 12,75 tun.
Závěrem
Nové cisterny, první na tomto podvozku u nás, na nás celkově působí velmi dobrým dojmem. Jsou rozměrově sice větší, než jejich předchůdce Dennis, nicméně jako jeho nástupce byl výběr tohoto podvozku zajímavou volbou.
foto: HZS MSK, POŽÁRY.cz
video: POŽÁRY.cz
podklady: HZS MSK, internet