Návštěva u HaZZ Bánská Bystrica a Žilina
Jiný kraj, jiný mrav? Ne, až tak jiné to u našich slovenských kolegů není.
Jak je již zmíněno v článku o žilinském rozsáhlém požáru či o MPT Dennis Sabre ZPOŽ, tak v průběhu mého lázeňského pobytu ve volném čase jsem navštívil i stanice městských hasičů. Konkrétně HaZZ Banská Bystrica a HaZZ Žilina. Obě tyto stanice jsou krajské PS. Na první z nich byl mým průvodcem již také zmíněný železný hasič Rasťa Pecník, za což mu vřele děkuji. Na požární stanici Bánská Bystrica nám bylo ukázáno opravdu vše. Píšu nám, ano, byl tam se mnou ještě můj drážní, t.č. i lázeňský kolega z HZS ČD – PS Přerov Honza Kašpar.Nejprve byla tedy ukázána stará hasičská Praga a posléze okresní a pak i krajské operační středisko HaZZ B.B. Poté služební místnosti směny. Musím říct, že se jedná o docela útulnou hasičárnu, i když to z venku třeba tak nevypadá. Pochopitelně je stále co zlepšovat, hasiči si třeba v současnosti budují svépomocí tělocvičnu. Ale to je stejné i u nás. Mne zajímala samozřejmě zásahová požární vozidla HaZZ B.B. Konkrétně automobilový žebřík Metz o max. dostupné pracovní výšce 44 m, který je postaven na podvozku Tatra 138. V dnešní době je z něj již veterán a je několik let vyřazen z výjezdu. Určitě by se vyjímal v nějakém hasičském muzeu. Je to opravdu unikátní kousek. Z další techniky stojí za zmínku jistě vyprošťovací jeřáb AV-15 (neb na dráze ho máme taky…). V garážích stojí dále u nás prováděná a stále rozšířenější repase východoněmeckého AZ 30 na podvozku Mercedes Atego. Na dopravní nehody jsou připraveny dvě vozidla, RZA Mercedes řady G a VW Transporter. Ten v době naší návštěvy akorát k jedné DN vyjížděl. Jako první výjezdový automobil slouží malá CAS na podvozku Mercedes s nástavbou Rosenbauer. Toto vozidlo bylo již na našem webu dříve představeno. Ve velmi dobrém stavu je také na CASku upravený kropící vůz na podvozku Škoda 706. V majetku HaZZ B.B. byl dříve také KHA od Rosenbauera. Ten je již zrušený a jeho čerpadlo Rosenbauer si svépomocí příslušníci předělávají do vozu CAS 25 Karosa/Liaz 101, který v současné době prochází repasí. Na stanici je ještě několik vozidel jako např. Iveco na ekologické havárie atd. Ale to by dalo na knihu a ne na informační článek. Po prohlídce stanice nám Rasťa ukzál i město s jeho překrásným náměstím, ale to je na jiný článek na jiném webu…
Několik dní po návštěvě B.B. jsem provedl obhlídku stanice resp. techniky v garážích HaZZ Žilina. Návštěva byla neplánovaná (v plánu byla, ale jindy…), hasiči zrovna hráli na dvoře nohejbal. Po vznesení mého požadavku, zda by bylo možné prohlédnout a nafotit si jejich techniku, se mi hned jeden ze strojníků po domluvě s velitelem směny ujal. Sem jsem jel hlavně se záměrem vyfotit další unikátní AZ. Jedná se opět o žebřík Metz AZ 44. tentokrát na podvozku Tatra 148. V Žilině je tento unikát stále ještě zařazen ve výjezdu, kde se vzájemně doplňuje s PP 27 – Tatra 815. Tento AZ resp. nástavba se žebříkem je stejná, jako typ u HaZZ Bánská Bystrica. Rozdíl je jen ve stáří a typu podvozku. A také v barevném provedení. Žilinský je cely červený, což se mi osobně líbí víc. Je to překrásný, dovolím si tvrdit, že zřejmě nejhezčí automobilový žebřík, co jsem kdy viděl. Z další techniky je neméně zajímavý, dnes již historický, avšak nefunkční práškový Mercedes 1113 s nástavbou Total. Ten si hasiči HaZZ Žilina chtějí předělat i přes své značné stáří na speciál pro boj s lesními požáry pro jeho velkou světlost podvozku. Jako práškový automobil mají ve výjezdu zařazenou stařičkou, i když stále funkční Tatru s nástavbou Rosenbauer. Na likvidaci ekologických havárií mají žilinští ve výjezdu dvě vozidla, a to starší Avii Furgon v úpravě od renomované německé firmy Ziegler a nového MANa s nástavbou od polské firmy Szczesniak. Ten se vyznačuje obrovským navijákem o síle 9 tun v přední části vozu.
Velmi zajímavým automobilem je vozidlo druhého výjezdu, tzv. technická CASka na podvozku Scania. Jedná se o typ P 94 G s prodlouženou kabinou CP 28. Požární nástavbu s typovým označením BAS II. před několika lety dle skandinávského vzoru vyrobila žilinská firma Autokros, a.s. (zda se jedná o odnož švédské Autokaross AB, to se mi zjistit nepodařilo, i když zřejmě ano, neboť dle hasičů byla v žilinském sídle firmy k vidění i Scania s originální skandinávskou nástavbou, prý se po několika letech prodala za 6.000 000 Sk,–). V první chvíli jsem si myslel, že toto je originál švédská nástavba, ale omyl. Je to skutečně precizně odvedená práce na Slovensku. Ve vozidle je vodní nádrž o objemu 3.000 l, pěnidlová na 400 l, kombinované čerpadlo, ale zejména dvě sady vyprošťovacího zařízení Holmatro, lezecká výbava, elektrocentrála Robin, IDP Saturn atd. Dle své výbavy je toto vozidlo určeno na zásahy zejména u DN či jiné technické pomoci. Osobně si myslím, že je to škoda, neb jako první výjezd slouží letitá Karosa. Dále jsou v obrovských garážích stanice k vidění klasické požární automobily jako např. CAS 32 – Tatra 815, 148 atd. Jedna z 815tek je drobně popsaná v článku o žilinském požáru, je to ta, no, určitě jí poznáte… Na dvoře jsem pak poprvé na vlastní oči viděl sněhový hasící automobil na podvozku Praga V3S. To je víc než unikát. Je sice již mnoho let vyřazen z výjezdu, ale je to skutečně skvost.
Tímto chci poděkovat žilinským hasičům za jejich čas a ochotu mi provést garážemi a sdělit podrobné informace o technice. A to je zatím ze Slovenska vše…
načíst další obrázky ↓