Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový zásahový automobil JSDH Jiříkovice u Brna

Dne 18. dubna 2011 přibyl do Jiříkovic u Brna přírůstek v podobě nového zásahového automobilu, který vystřídal doposud sloužící zastaralou Avii. Jedná se o dopravní automobil DA12-L1Z na podvozku Iveco Daily 5,2 t a postavila jej firma Ivacar Ivančice.

Technická data

  • typ: F1C
  • značení: 18
  • výkon: 176 Hp
  • objem: 3,0 l
  • systém: HPT VGT
  • emisní norma: Euro IV
  • palivo: nafta

Automobil je vybaven také uzávěrkou zadního diferenciálu, zesíleným odpružením zadní nápravy, konektorem na externí dobíjení akumulátoru a nezávislým topením v prostoru pro posádku.

Výběr a stavba auta byla značně omezena především malými rozměry hasičské zbrojnice. S tím souvisí také nezvyklé řešení výstražného světelného zařízení LED typu, které dodala firma Holomý. V přední masce jsou umístěny dva malé panely, na střeše v přední části vozu rampa. V zadní části vozidla je výstražné zařízení řešeno podobně jako u vozů Zdravotnické záchranné služby JMK. Ze zadní strany je montována alej s 12ti panely, která nepřesahuje horní okraj vozidla. Dva krajní na každé straně jsou klasicky modré, zbytek panelů je oranžový, který lze spustit pouze při zatažené ruční brzdě a plní výstražnou funkci při zásahu na frekventované silnici. Dále na obou bočních stranách vozidla jsou umístěny dva modré panely. Zvukové výstražné zařízení je opatřeno třemi tóny – pomalou, rychlou sirénou, elektronickým „troubením“ a možností mluveného slova. Pro zlepšení komunikace s operačním střediskem a ostatními zasahujícími jednotkami byla pořízena také vozidlová radiostanice HYT TM 800.

Toto zásahové vozidlo je určeno pro družstvo maximálně 8+1. Tři místa jsou standartně v kabině řidiče, v prostoru pro osádku jsou tři sklopná sedadla po směru jízdy a lavice se třemi místy proti směru jízdy. Všechny sedadla ve voze jsou vybavena bezpečnostními pásy. Osvětlení kabiny a zástavby je provedeno pomocí LED pásů.

Kabina osádky

V kabině osádky jsou upevněny čtyři přenosné hasící přístroje různého typu a svítilna Explorer. Pod sedadly po směru jízdy je prostor pro šest hadic „C“ a šest hadic „B“. Sklopením těchto sedadel se umožní přístup k zadní části kabiny, tedy k šesti přepravkám, ve kterých je umístěno drobnější vybavení jako klíče na hadice, savice a hydranty, lana, přechody B/C, přechody šroubení/B, dvě proudnice Turbojet a proudnice „B“, záchranářský batoh, nový pořízený set „Pěna“ (přiměšovač, proudnice střední/těžká pěna), dále přenosný kulový kohout, přetlakový ventil, sběrač, nářadí apod. Volný prostor byl vyplněn přepážkami pro dvě hadice „B“. Ve spodní části za sedadly je příprava pro čtyři dýchací přístroje MSA Auer AirGo PRO – standart. Pod lavicí je další prostor pro ostatní, především týlové vybavení.

Zástavba

V horní části zástavby se nachází pět trubic pro čtyři 2,5 m savice s namontovaným sacím košem. V páté trubici jsou uložena nosítka a skládací trhací hák. Dále je v horní části zástavby umístěn čtyřdílný 8m nastavovací žebřík.

Horní pojezdy jsou stavěné na váhu max. 140 kg. Na levém se nachází motorová pila Stihl MS 341 s nádobou na PHM, nástavec pro podzemní hydrant, bourací sekera, prodlužovací kabel v bubnu 240V 50m, nádoba na pěnidlo. Také je zde vyhrazen prostor pro kalové čerpadlo (které bude v nejbližší době pořízeno). Na druhém horním pojezdu je prostor pro technické nářadí jako lopaty, smeták, vidle, kopáče, páčidlo, pákové nůžky, krumpáč apod. Oba tyto pojezdy lze aretovat ve dvou stupních.

Dolní pojezdy jsou stavěné na maximální zátěž 300 kg. Na pravém pojezdu se nachází dva přejezdové můstky, kanystr na benzín a repasovaná PS-12. Na levém se nachází elektrocentrála GEKO 4400 ED-A/HHBA 240/400V a vysokotlaké hasící zařízení Honda GX 340 CX o průtoku 16 l/min při výstupním tlaku 10 – 220 bar. Nádrž na vodu o velikosti 270 litrů se nachází nad zadní nápravou. Velkou výhodou je možnost použití smáčedla vlité přímo do nádrže, nebo příměsi pěnidla do okruhu vysokotlaku.

Vybavení automobilu odpovídá vyhlášce 53/2010. Cena automobilu byla 2 000 000,– včetně některého nového vybavení, financováno z rozpočtu obce Jiříkovice a díky dotaci Jihomoravského kraje, který na nákup tohoto automobilu přispěl částkou 500 000,–. Touto cestou bych rád poděkoval zastupitelům, radním a panu starostovi, kteří nás po celou dobu podporovali. Velké díky patří samozřejmě zástupcům Jihomoravského kraje za nemalou dotaci, kterou nám tímto otevřeli dveře k pořízení nové techniky.

Něco málo o JSDH Jiříkovice

V současné době disponuje zásahová jednotka Jiříkovic, která je zařazená do kategorie JPO V., 13ti členy, z toho 3 strojníci, velitel družstva a velitel jednotky. Průměrný věk členů je 25let. Průměrný čas od vyhlášení poplachu do výjezdu jednotky je 5,2 minuty. Mimo zásahovou činnost se tato jednotka v uplynulých letech zúčastnila technických zásahů jako bylo odčerpávání vody ze zatopené příjezdové cesty, či likvidace zídky hrozící pádem a ohrožující zdraví obyvatel. Každoročně jednotka vykonává požární, dopravní a zdravotnický dozor na soutěžích a kulturních akcích v rámci obce a okolí. Potřeba pořízení nového zásahového automobilu vyplynula ze skutečnosti velmi zastaralé a nespolehlivé dosavadní techniky, aktivní činnosti jednotky a především vzhledem ke zvýšenému požárnímu nebezpečí, které má obec Jiříkovice jako jediná z okolních obcí.

Závěrem bych Vás rád pozval na výstavu Pyros 2011 na brněnské výstaviště, kde toto auto můžete shlédnout. Slavnostní vysvěcení automobilu se bude konat dne 31. 7. 2011 v 10:00 na „horním“ hřišti v Jiříkovicích u Brna v rámci Tradičních Jiříkovských hodů při hodové mši.

Lukáš Dvořáček
velitel JSDH Jiříkovice

Technická data:
Ing. Vladislav Buchta
hlavní strojník JSDH Jiříkovice

Sdílet
Seriál: Veletrh PYROS