Tatra 8×8 VVN pro slovenské dobrovolné hasiče
V dnešní technice si představíme prototyp rekonstruovaného podvozku Tatra 815 8×8 VVN, na který byla vyrobena zcela nová nástavba s nevídanou zásobou vody. Vozidlo je v majetku dobrovolného hasičského sboru Trnava – Farárské pole.
Tento podvozek byl pro přestavbu využit především z finančních důvodů – repase samotného šasí vyšla levněji, než zakoupení nového a hlavně byly tyto podvozky v zásobách Záchranných brigád bez většího užitku. Vzhledem k tomu, že se jedná o prototyp, neuvedl výrobce (THT) cenu této rekonstrukce.
Určení vozidla
Tatra 815 8×8 VVN je terénní automobil, původně určený pro přepravu osob a užitečného nákladu do hmotnosti 12 tun. Maximální hmotnost přívěsu, který může tento drobek táhnout je 65 tun. Automobil je vybaven přídavným zařízením umožňujícím práci se sněžným pluhem a buldozerovou radlicí. V současné době je vzhledem k povaze rekonstrukce určen především k dovozu velkého množství vody a to i do těžkého terénu.
Podvozek
Jedná se o čtyřnápravový podvozek tatrovácké koncepce s centrální rourou a stálým pohonem všech kol. V těch lze při překonávání těžkého terénu i během jízdy měnit tlak – vozidlo se tak při své váze zbytečně nepropadá, netvoří hluboké koleje a rovněž styčná plocha pneumatiky s povrchem narůstá. Standardní tlak v kolech je 475 kPa, snížit jej lze až na 100 kPa.
Nosnou konstrukci podvozku tvoří jednotlivé skříně hlavních montážních celků – rozvodovky všech náprav, přídavná převodovka a jednotlivé spojovací díly. Na příčnících je upevněn průběžný rám svařený ze silných „U“ profilů, na kterém je upevněna kabina, motor se spojkou, převodka řízení, naviják, valníková nástavba a nárazníky se závěsy.
Kyvadlové polonápravy s nezávislým odpružením jsou konstrukčně téměř shodné a trvale hnané. Nápravy jsou pérovány podélně uloženými listovými péry, přední nápravy jsou navíc tlumeny hydraulickými teleskopickými tlumiči.
Redukce v kolech snižují namáhání hnacího traktu. V přední nosné rouře je uložen dělič momentů, který se stará o rovnoměrné rozdělení sil mezi přední a zadní nápravy. Samozřejmostí je soustava uzavíratelných mezinápravových a nápravových diferenciálů, ovládaných elektropneumaticky. Řízení je šnekové, s jedním palcem. Je vybaveno kapalinovým posilovačem. Ovladatelnost je v případě selhání zajištěna mechanickým převodem.
Tahač je osazen motorem T3–930–50. Jedná se o dvouřadý vidlicový (90°) dvanáctiválec s přímým vstřikem paliva o výkonu 265 kW. Motor je chlazený vzduchem pomocí axiálního ventilátoru. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel.
Mazání motoru je tlakové, se zubovým čerpadlem, upevněným na předním víku motoru. Na zadní části motoru je namontován chladič oleje, dvouválcový kompresor a alternátor.
Převodovka a spojka
Třecí jednokotoučová spojka s talířovou pružinou je upevněna na setrvačníku motoru. Je ovládána hydraulicky se vzduchovým posilovačem.
Převodovka je mechanická, desetistupňová (10 vpřed, dva vzad). Řazení je mechanické s pneumatickým posilovačem. První stupeň a zpátečka jsou spínány zubovou spojkou, další rychlostní stupně jistí synchronizace. Řazení dvou stálých záběrů (půlky) je zajištěno elektropneumaticky se synchronizovanou spojkou. Mazání je nucené pomocí zubového čerpadla.
Dvoustupňová přídavná převodovka je sestupná s pohonem pro čerpadlo a naviják a je bezprostředně spojena s převodovkou. Oba stupně včetně neutrálu se řadí elektropneumaticky, pohon navijáku pneumaticky. Čerpadlo je od převodovky hnáno řemenem.
Brzdy
Automobil je vybaven třemi na sobě nezávislými brzdovými systémy. Provozní brzda je dvouokruhová, přetlaková, působící na kola všech náprav s ovládáním brzd přípojných vozidel. Nouzová a parkovací brzda je pružinová, ovládaná ručním brzdovým ventilem. Tato brzda nepůsobí na první nápravu. Pomocná odlehčovací brzda zapínaná elektronicky je výfuková, s pneumaticky ovládanou klapkou a odstávkou přívodu paliva
Kabina a VRZ
Kabina je sklopná, celokovová, uchycená na předním průběžném rámu a je dvoudveřová. Vytápění zajišťuje nezávislé naftové topení, které lze využít i pro větrání a předehřev motoru. Na střeše je namontována modrá rampa Tesla, na přední masce a zadním čele nástavby ji doplňují modré LED blikače Predator. Vše doplňuje oranžová sváděcí alej.
Naviják
Naviják je upevněn horizontálně pod valníkem na rámu v zadní části vozidla. Je poháněn krátkým hřídelem od hnacího hřídele přídavné převodovky přes planetový převod. Proti přetížení je chráněn třecí spojkou seřízenou na předepsaný moment. Rovněž je vybaven pneumaticky ovládanou brzdou. Tažná síla je 117 kN. Naviják tahá přímým směrem na zadní část vozidla.
Nástavba, nádrže a čerpadlo
Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a oplechována za použití technologie lepení, uložená na mezirámu. Ocelové nádrže na vodu (jediné hasivo, které tato Tatra přepravuje) jsou odděleny – jedna je uložena za kabinou, druhá nad zadními nápravami. Přední má objem 4000 litrů, zadní 8000.
Mezi nádržemi se nachází skříň s příslušenstvím a čerpací zařízení. Tím je jednostupňové čerpadlo THT TO 3000 o jmenovitém průtoku 3000 litrů za minutu. Ve skříni na levé straně najdeme panel pro jeho obsluhu a průtokový naviják s vysokotlakou hadicí, ačkoli jak je uvedeno výše, čerpadlo je pouze nízkotlaké. Na konci hadice je instalována turboproudnice. V pravé skříni pak výsuvné plato a pod ním v koších hadice B, C a D.
Na střeše nástavby je umístěná odnímatelná otočná lafetová proudnice Stinger 2.0 o průtoku 4000 litrů za minutu.