Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Smart v hasičském

Minivozidlo od Mercedesa, nesoucí obchodní název Smart, zná jistě každý. To, že tyto automobily jezdí i ve službách hasičů, bude však možná novinkou.

Pražská záchranná služba disponuje od ledna letošního roku malým zásahovým speciálem Smart a to dokonce s elektropohonem. Pražská městská policie používá dvoudvéřové a také čtyřdvéřové Smarty ještě déle. A co hasiči? Mají ho taky? Ne. Myslíte si, že by nenašel uplatnění např. na ,,centrále“ pro výjezdy do středu města? Na relevantní odpovědi se asi nelze shodnout. Jedno je ale fakt, v zahraničí hasiči tyto pidi auta používají a to právě na zásahy v historických centrech měst či třeba v průmyslových zónách, i když jejich počet není nikterak velký. Smarty jsou využívány hlavně coby vozy preventistů či jako malá velitelská vozidla. U nás toto použití lze přirovnat k malým Peugeotům 107, jenž používá HZS Středočeského kraje pro pracovníky v plnění úkolů SPD ( státní požární dozor).

V obrazové galerii uvidíte mnoho těchto vozidel, dle zjištění jich hasiči používají nejvíce v Holandsku a to právě pro potřeby obdoby SPD. Smarty jsou v klasickém barevném provedení dle holandských standartů. Jejich vybavení je tvořeno pouze hasícím přístrojem. Hasicí přístroje jsou hlavní náplní promo Smartu firmy Gloria, což je známý výrobce právě těchto prostředků.

V případě velitelských vozů je výbava přeci jen o něco málo bohatší, většinou nechybí dýchací přístroj, drobné nářadí a třeba i notebook. Hasící přístroj je samozřejmostí. Smarty v podobě malých zásahových automobilů mají výbavu obdobnou velitelským, navíc vezou sebou např. hasící zařízení IFEX, najdou se i takové, co mají zabudovanou malou nádrž na 20–30 l vody, k tomu vysokotlaké čerpadlo/200 barů a hadicový naviják o délce 20–25 m s tryskou.

Dosud se hovořilo jen o vozech Smart specifikace ForTwo. Dosud se jich vyrobilo již několik provedení. Technické údaje této varianty modelové řady II.jsou následující:

  • Max. hmotnost: 980 kg
  • Motor: 999 ccm
  • Výkon motoru: 45 kW
  • Převodovka: 5 stupňový automat
  • Max. rychlost: 120 km/h
  • Délka: 2695 mm
  • Šířka: 1559 mm
  • Výška: 1549 mm
  • Zavazadlový prostor: 220/340 l

Kromě varianty ForTwo se produkuje také verze ForFour. Liší se na první pohled, což už napovídá i její označení. Oproti Two má Four čtyři dveře, resp. 5 vůči 3. Jedná se tedy o rozměrově větší automobil, který poskytuje více místa v zavazadlovém prostoru. Jak můžete vidět, je i tato větší varianta ve službách hasič. A to např. v Německu či Belgii.

  • Max. hmotnost: 1365 kg
  • Motor: 1100 ccm
  • Výkon motoru: 47 kW
  • Převodovka: 4 stupňový automat
  • Max. rychlost: 120 km/h
  • Délka: 3752 mm
  • Šířka: 1684 mm
  • Výška: 1459 mm
  • Zavazadlový prostor: 268/910 l

Tak co myslíte, našel by Smart a je jedno ve které variantě, uplatnění i u našich hasičských sborů v městech? Jeho nevýhodou je oproti konkurenci o poznání vyšší cena v poměru výkon/užitná hodnota a to v řádu desetitisíců korun. Na začátku zmíněný Peugeot 107 Smile začíná na hodnotě 169 900,–Kč, Smart ForTwo Coupé pak na 239 000,–Kč. Rozdíl 70 tisíc je dost, zvláště u takto specificky použitelných vozidel.

V příloze nalezente ke stažení ve formátu .pdf bezpečnostní pokyny pro záchranné práce na vozidlech Smart, vydané výrobcem.

Foto a info: Mercedes-Benz, gruppe 112, flickr.com a weby uživatelů

Sdílet
Přiložené soubory
mercedes_benz_leitfaden_rettung_smart_2006_de.pdf zobrazit online PDF 3 MB