Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MB Actros – CASka křížená s kropičkou

Cisterna HZS MUS, a.s. v neobvylkém provedení na terénním podvozku Mercedes-Benz Actros 6×6 od SPS-THZ Slatiňany.

Jedná se o kombinaci kropícího automobilu a cisternové automobilové stříkačky z dílen SPS-THZ Slatiňany, vyrobené podle specifikací podnikových hasičů MUS, a.s. Proč tato kombinace? Hasiči mají kromě zajištění požární bezpečnosti na starost i veškeré kropící automobily MUS (v létě je zde velmi prašno), vozidlo tedy „pláclo“ dvě mouchy jednou ranou, mají výkonnou kropičku a zároveň požární automobil s velkým množstvím hasiva. Jako podvozek byl zvolen terénní Actros 3341 6×6.1 (vojenská řada) na nízkotlakých pneu Michelin X 14.00 R20. Výrobce podvozku byl jasný hned, neboť vozidla Mercedes kupuje celá MUS, a.s. Nástavbu vyrobila firma SPS-THZ, jedná se v podstatě o kontejner posazený na rám podvozku, základem je nerezová nádrž na 11000 l vody s bočními prolisy, přední skříní na požární příslušenství (hadice, armatury) a zadní, ukrývající nízkotlaké čerpadlo Ziegler o výkonu 2400 l/min a další příslušenství (2× VDP Saturn…). Na střeše nástavby je umístěno sací příslušenství a výsuvný monitor, přístupná je zezadu po dvoudílném sklápěcím žebříku. Pod předním nárazníkem je umístěna kropící lišta se dvěma hlavicemi, ovládání je z kabiny osádky, další kropící hlavice pro kropení vzad je umístěna uprostřed zadního čela nástavby nad vyklápěcími dveřmi obsluhy čerpadla. Co ale na tomto vozidle postrádám, jsou jakékoliv stupačky pro přístup do skříní s příslušenstvím, i přes veškeré snažení prostě průměrně velký hasič dosáhne maximálně do spodní části skříní, stejné je to i s obsluhou čerpadla, je to jen tak tak, na druhou stranu je toto vozidlo používáno zejména pro kropení cest, takže do skříní není až tak často potřeba lézt.

Technická data MB Actros 3341 6×6 CAS-24 / 11000

Rok výroby : 2005
Podvozek : MB Actros 3341 AK
Motor : Daimler-Benz OM 501 LA.III / 17
Objem : 11946
Počet válců : 8
Výkon : 300 kW – 1800 ot./min
Délka : 8 000 mm
Šířka : 2 500 mm
Výška : 3 450 mm
Rozvor : 3 900 + 1 350 mm
Celková hmotnost : 26 000 kg
Max.rychlost : 85 km/h s omezovačem

Nádrž na vodu : 11000 l
Čerpadlo : nízkotlaké Ziegler
Výkon : 2400 l/min
Vybavení : hadice, armatury, VDP Saturn

Na dalších fotografiích jsou další „hasičsko-kropící“ automobily sloužící u HZS MUS, a.s.:
T815 4×4 CAS-16 / 6000 THT – kropička v hasičských barvách, do vybavení patří jen hadice a armatury, kropící lišta je pod nárazníkem.
T815 6×6 CAS-32 / 8200 / 800 Karosa – upravená – čerpadlo nemá vývěvu – výfuk je vyveden po levé straně mezi nápravami, nástavba je odspodu „ořezaná“, lišta je namontovaná za zadní nápravou pod nástavbou.
T815 6×6 CAS-32 / 8200 / 800 Karosa – klasika, lišta namontovaná zezadu na nástavbě nad dveřmi pro obsluhu čerpadla. Vozidlo je však neopravitelné po drobné dopravní nehodě.

Další hasičská i kropící technika používaná HZS MUS, a.s:

MB Unimog 4×4 CAS-16 SPS-THZ, byl zde již představen v článku V.Porkáta viz : Unimog HZS MUS
MB G350 4×4 RZA
T815 4×4 CAS-K25 / 4800 / 800 THT
Liaz 111.800 CA-7 – kropička, oranžová
5× T815 6×6 CAS-32 / 8200 / 800 Karosa, některé slouží jen jako kropičky
T815 6×6 PHA-32 3000 / 6000 Karosa / repase Komet – vázaná smlouvou s HZSP
Chemopetrol Litvínov
T815 6×6 KHA-32 / 5400 / 800 / 1000 THT
T815 6×6 PPLA-4 Komet (dříve tzv.Tatrabus), vybavena mj. i KDP Dräger BG 174, MUS má i hlubinný důl hasiči zde slouží i jako BZS.


Pro Požáry.cz Hynek Obroučka – hynda@email.cz
Sdílet