MAN TGM/Ziegler. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám druhou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 20 MAN TGM pražských dobrovolných hasičů ze Satalic.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Druhou kabinou, kterou nyní hodnotíme, je továrně prodloužená varianta vozidla MAN řady TGM, v tomto konkrétním případě s podvozkovým označením 13.280, vnitřní úpravu provedla firma Ziegler, což je i zhotovitel požární nástavby. MAN řady TGM je u nás poměrně rozšířeným podvozkem hasičských cisteren prvního výjezdu. Spousta lidí si stežuje na jeho nedostatečnou velikost prostoru prodloužené části, určené pro přepravu mužstva. Jak tomu tedy je?
Prostor pro mužstvo vskutku neposkytuje mnoho místa, toto však neplatí v případě krajních sedaček, před kterými není kryt motoru, takže zde má hasič dostatek placu pro pohodlné natažení nohou. Prostřední dvojice sedaček je na tom zcela opačně. Zde sedící hasiči nemají žádný prostor v oblasti kolen a lýtková část nohou musí být pokrčena vzad. 440 mm, měřených od spodní části sedačky od podlahy po kryt motoru, není opravdu žádný zázrak pro běžnou postavu.
V Satalicích proběhlo testování kabiny bez oblečení do zásahových oděvů, avšak i tak na fotografiích vidíte, že nejen středový prostor pro nohy je nedostatečný. Samotná šíře + hloubka jednotlivých sedaček je rovněž malá. Vnitřní výška je dostačující, i když pár centimetrů navíc by také neškodilo.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 20 MAN TGM 13.280 JSDH Praha – Satalice:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2020 mm
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 650 mm / 440 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 700 + mm krajní sedačky (ukončeno až přední sedačkou) / 375 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 160 mm krajní sedačky / 0 mm prostřední sedačky ke krytu motoru/svítilnám
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- 440 mm na osobu x 4 + 20 mm mezery = 1820 mm celkem lavice
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1580 mm
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1160 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v krajních částech kabiny dostatek místa, pravým opakem jsou prostřední dvě sedačky, zde je prostor z důvodu krytu motoru naprosto nedostatečný. V případě plného obsazení kabiny je na jednotlivce celkově málo místa. Zvětšení prostoru by výrazně napomohla kapsa na dýchací přístroje, které kvůli svému umístění znatelně zmenšují i samotnou hloubku jednotlivých sedaček. Jinak s kabinou a rozvržením vnitřního prostoru nelze nic jiného vymýšlet (když pomineme např. krajní sedačky přesunuté do protisměru a prostřední otočené do boku).
VÝSLEDEK: Dobytčák / Kabina pro mužstvo = 50 / 50
Autor děkuje DG a dobrovolným i profesionálním hasičům z pražských Satalic za pomoc při realizaci článku.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…