Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania P340/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Přinášíme vám třetí část seriálu, zabývajícím vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 24 Scania pražských dobrovolných hasičů z Dolních Měcholup.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Třetí kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda (prodloužení kabiny provádí pro Scanii firma Laxå Special Vehicles) vozidla Scania řady P, v tomto konkrétním případě s podvozkovým označením P 340 4×4, vnitřní úpravu provedla firma THT Polička, což je i zhotovitel požární nástavby.

Scania řady P v provedení 4×4 je u nás poměrně rozšířeným a oblíbeným podvozkem hasičských cisteren, zařazených na první výjezd. Její obliba spočívá ve spolehlivosti a u řadových hasičů také ve velikosti kabiny, která dnes najde jen stěží konkurenci. Ergonomické řešení Scania CrewCab je bezchybné.

Prostor pro mužstvo poskytuje více než dostatečný prostor všem čtyřem hasičům, sedícím na jednodílné lavici. Každý z nich má pro sebe 500 mm na lavici, pro nohy je také půl metru místa. Není tedy problém s pohodlným sezením, aniž by si jednotlivec otloukal kolena o kryt motoru či jinou překážku a to v celé šíři lavice. Nohy nemusí nikdo krčit, jak je tomu u jiných vozidel.

V Dolních Měcholupech proběhlo testování kabiny rovněž bez oblečení do zásahových oděvů, čtveřice hasičů robustnějších postav neměla s místem pro horní část těla či nohy žádný problém a to ani na vnitřní výšku vozu. Ano, vzájemně se dotýkají, ale to je o celkové šíři vnitřku kabiny a je tomu tak u všech vozidel vyjma CAS 25 Liaz, kde byl prostor dimenzován pro pět osob.

U Scanie je vnitřní prostor zvětšen i spodním prolisem ve dveřích či v oblasti oken. Na fotografiích vidíte, že kabina Scanie s označením CrewCab CP 28 poskytuje hasičům dostatek místa pro pohodlí při jízdě k zásahu či stání na požární asistenci apod.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 Scania P340 4×4 JSDH Praha – Dolní Měcholupy:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
    • 2200 mm
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
    • 560 mm / 540 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
    • 455 mm krajní sedačky (ukončeno regálem) / 500 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
    • 220 mm krajní sedačky / 265 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
    • 500 mm na osobu x 4 = 2000 mm celkem lavice
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
    • 1500 mm
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
    • 1050 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny dostatek místa a to i v případě jejího plného obsazení. Hloubka lavice i její rozpočítaná šíře pro jednotlivce je plně vyhovující. Prostor pro nohy poskytuje značné pohodlí. U této kabiny je vidět, že nad ní někdo přemýšlel, protože je plně uzpůsobena požadavkům hasičů a to zde nemluvíme o její větší variantě s označením CP 31.

PS: Kdyby obdobu kabiny CP 28 měl každý hasičský automobil, nemělo by to chybu. Ještě drobnost na závěr – měkká ,,gelová“ podlaha je balzám pro nohy a je v ní i otvor pro odtok vody, takže bezproblémové čištění…


VÝSLEDEK: 100% kabina pro mužstvo


Poděkování autora patří tentokrát dobrovolným hasičům z pražských Dolních Měcholup v čele s jejich velitelem, Jirkou Voříškem a také ostatním kolegům.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?