Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

AVIA D75. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Přinášíme vám další část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil KA – AVIA D 75 kaznějovských dobrovolných hasičů.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Čtvrtou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně továrně prodloužená bouda vozidla AVIA řady D, v tomto konkrétním případě s podvozkovým označením 75, vnitřní úpravu provedla firma AVIA. Možná se divíte, že zde představujeme kabinu nikoliv cisterny, ale kontejnerového nosiče. Prodloužená kabina na AVII je s tou cisternovou zcela totožná, na první pohled vidíme od běžných prodloužených kapsu na dýchací techniku, jenž jí prodlužuje o několik desítek centimetrů. Tato je ve výbavě však nemá, což ale hodnocení nevadí. Vozidel CAS 8/16 s nástavbou THT Polička u nás však moc není, což je možná na škodu. Kontejnerový speciál z Kaznějova se jim velice podobá.

Vnitřní prostor kabiny AVIA v hasičské úpravě nabídne uživatelům relativně dostatek místa na nohy a to i oproti automobilům vyšší hmotnostní kategorie, kde je předpoklad větší kabiny.

Čtveřice hasičů má pro sebe dvojdílnou lavici o celkové šíři 1760 mm, čili pro sebe má každý z nich 440 mm plochy na sezení. Celková šíře kabiny je 1860 mm, to není moc, ale zde je nutno brát v potaz již jednou psaný fakt a to, že AVIA není velký náklaďák. Hasiči se sem ve čtyřech vejdou, místa v oblasti ramen není na zbyt, na komfortní oblékání za jízdy se může de facto zapomenout (i když vše je o kompromisu a vzájemné toleranci osádky), zato pro nohy se ho najde mnoho a to kupodivu i ve středové části, kde začíná kryt motoru. Ten, protože je nízký, nevadí tak kolenům. Krajní místa mají před sebou pohodlných 640 mm. Krčit nohy nemusí v zadní části nikdo.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny KA – AVIA D75 JSDH Kaznějov:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 1860 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 640 mm/ 480 mm prostřední sedačky ke krytu motoru

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 605 mm krajní sedačky (ukončeno přední sedačkou) / 605 mm prostřední sedačky (ukončeno přední sedačkou, kryt motoru je níž, takže nevadí)

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 400 mm krajní sedačky/ 400/165 mm prostřední sedačky ke krytu motoru

5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi

  • 440 mm na osobu x 4 = 1760 mm dvojlavice celkem

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1480 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1000 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa a to i v případě jejího plného obsazení. Hloubka lavic i jejich rozpočítaná šíře pro jednotlivce v rámci možností vozidla dostačující. Prostor pro nohy poskytuje vzhledem k velikosti automobilu více než dostatek místa.

VÝSLEDEK: 95% kabina pro mužstvo na podvozku menší hmotnostní kategorie

Poděkování za realizaci recenze patří kaznějovským dobrovolným hasičům a kolegům od dalších sborů.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?