AVIA D75. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám další část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil KA – AVIA D 75 kaznějovských dobrovolných hasičů.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087daeec9f5.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Čtvrtou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně továrně prodloužená bouda vozidla AVIA řady D, v tomto konkrétním případě s podvozkovým označením 75, vnitřní úpravu provedla firma AVIA. Možná se divíte, že zde představujeme kabinu nikoliv cisterny, ale kontejnerového nosiče. Prodloužená kabina na AVII je s tou cisternovou zcela totožná, na první pohled vidíme od běžných prodloužených kapsu na dýchací techniku, jenž jí prodlužuje o několik desítek centimetrů. Tato je ve výbavě však nemá, což ale hodnocení nevadí. Vozidel CAS 8/16 s nástavbou THT Polička u nás však moc není, což je možná na škodu. Kontejnerový speciál z Kaznějova se jim velice podobá.
Vnitřní prostor kabiny AVIA v hasičské úpravě nabídne uživatelům relativně dostatek místa na nohy a to i oproti automobilům vyšší hmotnostní kategorie, kde je předpoklad větší kabiny.
Čtveřice hasičů má pro sebe dvojdílnou lavici o celkové šíři 1760 mm, čili pro sebe má každý z nich 440 mm plochy na sezení. Celková šíře kabiny je 1860 mm, to není moc, ale zde je nutno brát v potaz již jednou psaný fakt a to, že AVIA není velký náklaďák. Hasiči se sem ve čtyřech vejdou, místa v oblasti ramen není na zbyt, na komfortní oblékání za jízdy se může de facto zapomenout (i když vše je o kompromisu a vzájemné toleranci osádky), zato pro nohy se ho najde mnoho a to kupodivu i ve středové části, kde začíná kryt motoru. Ten, protože je nízký, nevadí tak kolenům. Krajní místa mají před sebou pohodlných 640 mm. Krčit nohy nemusí v zadní části nikdo.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny KA – AVIA D75 JSDH Kaznějov:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 1860 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 640 mm/ 480 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 605 mm krajní sedačky (ukončeno přední sedačkou) / 605 mm prostřední sedačky (ukončeno přední sedačkou, kryt motoru je níž, takže nevadí)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 400 mm krajní sedačky/ 400/165 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- 440 mm na osobu x 4 = 1760 mm dvojlavice celkem
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1480 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1000 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4e087d45035e9/obr4e087e6d2df18/540_800.jpg)
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa a to i v případě jejího plného obsazení. Hloubka lavic i jejich rozpočítaná šíře pro jednotlivce v rámci možností vozidla dostačující. Prostor pro nohy poskytuje vzhledem k velikosti automobilu více než dostatek místa.
VÝSLEDEK: 95% kabina pro mužstvo na podvozku menší hmotnostní kategorie
Poděkování za realizaci recenze patří kaznějovským dobrovolným hasičům a kolegům od dalších sborů.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087daeec9f5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087d93af172.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087da1d0139.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087dbdc7c8a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087dcc35edb.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087ddb4efdf.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087dea523a3.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087df7e6c22.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e063a48c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e1515d57.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e258a3dd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e357a988.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e45ccfa2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e5c794b5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e087d45035e9/obr4e087e6d2df18.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…