Tatra Terrno/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám již pátou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 20 Tatra Terrno dobrovolných hasičů Králova Dvora.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2383ac2a.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Pátou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda vozidla Tatra řady Terrno1, vnitřní úpravu provedla firma THT, která je i výrobcem požární nástavby. Jedná se o poměrně prostornou kabinu hasičského ,,plnokrevníku“, čili 18ti tuny Tatra, jenž je v tuzemsku oblíbeným podvozkem pro cisterny. Přístup do ní zajišťují schůdky po obou stranách. Uvnitř najdeme pryčnu, na níž jsou umístěny čtyři oddělené sedáky, každý o šíři 480 mm. Díky vnitřní šíři kabiny nemají zde sedící hasiči žádný výrazný problém v oblasti ramen, i když na dooblékání za jízdy tady prostoru také není úplně nejvíc. Opět záleží na vzájemné ohleduplnosti a toleranci jednotlivců.
Místo na nohy je dostačující, a to zejména v případě krajních sedaček, před kterými je 490 mm místa, o poznání horší je to u prostředních sedaček, zde je pouze 320 mm od hrany lavice po kryt motoru. Krčit nohy nemusí v zadní části nikdo, hasiči se sem vejdou, ale o nějakém výrazném komfortu (ve středové části) nemůže být řeč.
Vnitřní výška kabiny je celkově plně dostačující a to jak od podlahy po strop, tak i od sedačky po strop.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 20 Tatra Terrno1 JSDH Králův Dvůr:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2220 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 610 mm/ 400 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 490 mm krajní sedačky (ukončeno regálem) / 320 mm prostřední sedačky (ukončeno krytem motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 220 mm krajní sedačky/ 160 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
5. rozměry jednotlivých sedaček násobeno čtyřmi
- 480 mm na osobu x 4 + 50 mm x 4 = 2120 mm celkem
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1470 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1040 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4e08a2163b4b5/obr4e08a2d2e7080/540_800.jpg)
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. Jediné, co se kabině dá vytknout, je málo místa u dvou prostředních sedaček v prostoru nohou. Zde sedící hasiči nemají pro pohodlný posez a položení nohou v podlahové části téměř žádný centimetr místa navíc, u krajních sedaček není s místem problém. Co hodnotíme také kladně, je dosatatek místa pro uložení různého drobného vybavení uvnitř boudy.
VÝSLEDEK: 85% kabina pro mužstvo na podvozku těžké hmotnostní kategorie
Poděkování při realizaci článku patří dobrovolných hasičům z Králova Dvora, v jejich užívání Tatra je a také kolegům z Rynholce, kterí mají stejný vůz.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2383ac2a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2449e4c8.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a252138bc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a27b2f848.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a26cc3326.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a25f8422f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2b62c273.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a299ee1c7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2a794609.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2c475188.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a28b2036c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e08a2163b4b5/obr4e08a2d2e7080.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…