Tatra Terrno/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám již pátou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 20 Tatra Terrno dobrovolných hasičů Králova Dvora.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Pátou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda vozidla Tatra řady Terrno1, vnitřní úpravu provedla firma THT, která je i výrobcem požární nástavby. Jedná se o poměrně prostornou kabinu hasičského ,,plnokrevníku“, čili 18ti tuny Tatra, jenž je v tuzemsku oblíbeným podvozkem pro cisterny. Přístup do ní zajišťují schůdky po obou stranách. Uvnitř najdeme pryčnu, na níž jsou umístěny čtyři oddělené sedáky, každý o šíři 480 mm. Díky vnitřní šíři kabiny nemají zde sedící hasiči žádný výrazný problém v oblasti ramen, i když na dooblékání za jízdy tady prostoru také není úplně nejvíc. Opět záleží na vzájemné ohleduplnosti a toleranci jednotlivců.
Místo na nohy je dostačující, a to zejména v případě krajních sedaček, před kterými je 490 mm místa, o poznání horší je to u prostředních sedaček, zde je pouze 320 mm od hrany lavice po kryt motoru. Krčit nohy nemusí v zadní části nikdo, hasiči se sem vejdou, ale o nějakém výrazném komfortu (ve středové části) nemůže být řeč.
Vnitřní výška kabiny je celkově plně dostačující a to jak od podlahy po strop, tak i od sedačky po strop.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 20 Tatra Terrno1 JSDH Králův Dvůr:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2220 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 610 mm/ 400 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 490 mm krajní sedačky (ukončeno regálem) / 320 mm prostřední sedačky (ukončeno krytem motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 220 mm krajní sedačky/ 160 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
5. rozměry jednotlivých sedaček násobeno čtyřmi
- 480 mm na osobu x 4 + 50 mm x 4 = 2120 mm celkem
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1470 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1040 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. Jediné, co se kabině dá vytknout, je málo místa u dvou prostředních sedaček v prostoru nohou. Zde sedící hasiči nemají pro pohodlný posez a položení nohou v podlahové části téměř žádný centimetr místa navíc, u krajních sedaček není s místem problém. Co hodnotíme také kladně, je dosatatek místa pro uložení různého drobného vybavení uvnitř boudy.
VÝSLEDEK: 85% kabina pro mužstvo na podvozku těžké hmotnostní kategorie
Poděkování při realizaci článku patří dobrovolných hasičům z Králova Dvora, v jejich užívání Tatra je a také kolegům z Rynholce, kterí mají stejný vůz.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…