Renault Midlum/Wawrzaszek. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám již šestou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 20 Renault Midlum dobrovolných hasičů z pražských Kunratic.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Šestou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je továrně prodloužená bouda vozidla Renault řady Midlum, vnitřní úpravu provedla firma ISS Wawrzaszek, která je i výrobcem požární nástavby. Na první dojem vzbuzuje kabina pocit prostornosti. Hasiči mají před sebou relativně dostatečný prostor pro nohy tak, že je nemusí nikterak krčit, Renault však místo pro nohy zmenšil přepážkou, za kterou je ještě cca 200–300 mm prázdného prostoru. Nebýt toho, byla by kabina co do prostoru pro družstvo téměř dokonalá. Nad přepážkou je rámová výztuha kabiny, takže plech pod ní být nemusel. Na druhou stranu tak brání nohám proniknout pod rám. 620 mm podlahového prostoru je tak poněkud zkreslující číslo, protože téměř jeho polovina je pod sedačkou.
Hasiči pro sebe mají dvě lavice, děleno na čtyři osoby má tak pro sebe každý 465 mm. Vnitřní šíře kabiny není největší, ale tak se zde posádka nijak výrazně nemačká, kabina je uvnitř poměrně vysoká, takže dooblékání za jízdy je díky tomu o trochu snadnější, i tady ale záleží na vzájemné ohleduplnosti a toleranci jednotlivců.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 20 Renault Midlum 300 JSDH Praha – Kunratice:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 1940 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 620 mm k přepážce
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 360 mm všechny sedačky (ukončeno rámem a přepážkou)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 120 mm všechny sedačky
5. rozměry jednotlivých sedaček
- lavice 2× 930 mm /465 mm na osobu + 15 mm = 1875 mm celkem
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1610 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1222 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. Jediné, co se kabině dá vytknout, je ukončení plochy podlahy plechovou přepážkou. U Renaultu je tak naprosto stejně místa pro všechny, není zde rozdílu v místě pro na kraji sedící hasiče oproti těm, co mají svá místa uprostřed.
VÝSLEDEK: 80% kabina pro mužstvo
Poděkování za realizaci recenze patří kunratickým dobrovolným hasičům a dalším kolegům.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…