Iveco Magirus M 32 L-AS
Na veletrhu FIRECO představil Magirus svůj žebřík M 32 L-AS, s dostupnou výškou 32 metrů a záchrannou výškou 30,5 metrů.
Podvozek
Vozidlo je postaveno na podvozku Iveco Magirus EuroCargo 160 E30 4×2 s motorem o výkonu 220 kW a rozvorem 4815 milimetrů. Kabina je pro posádku v počtu 1+2. Automobil je dlouhý 10 metrů a vysoký 3,3 m. O přenos hnací síly se stará automatická převodovka Allison.
Vybavení
V roletách nástavby najdeme lehátko a přetlakový ventilátor, obojí v provedení pro uchycení do koše na žebříkové sadě. Dále motorovou pilu, hadice B 35 m pro připojení k lafetě v koši, sekyry a světlomety. Samozřejmostí je přizpůsobení vybavení dle požadavků zákazníka, ve výstavním kousku jsme mohli dále vidět hadice, proudnice, rozdělovač, přechodky a další drobné prostředky. Nechyběly ani dýchací přístroje a světlomety s úchyty na sadu.
O elektřinu jak pro osvětlení, tak pro nouzový pohon sady, se stará elektrocentrála Eisemann BSKA 9,5, uchycena dle zvyklostí na pravé straně točnice.
Žebříková sada
Pětidílná sada s koncovým 4,7 m dlouhým kloubovým ramenem disponuje novým, k patentu přihlášeným systémem, který umožňuje nejprve vysunout samostatně poslední sekci, osazenou pevným suchovodem a až následně ostatní díly žebříku.
Záchranný koš je ve standardní verzi pro tři osoby (volitelně lze objednat i větší pro čtyři) a je snadno odnímatelný. Hydraulika pro ovládání koše je umístěna přímo v něm, na sadě tedy nenajdeme žádné hadice. Na koš je možno vstoupit dvěma místy a to dvířky v předních rozích. Na každé straně koše je patice pro uchycení přídavného zařízení – např. nosítek nebo přetlakového ventilátoru. Podlaha koše je podsvícena LED diodami, na přední straně koše jsou pak xenonové světlomety. Na spodní části je pak oko pro nouzové jeřábování o nosnosti 300 kg. Celkové vybavení koše lze rovněž uživatelsky variabilně definovat.
Žebřík je samozřejmě osazen systémem MAGIRUS CS (Computer Stabilized), který zajišťuje tlumení a minimalizaci vibrací vzniklých prudkými pohyby nebo např. naskočením osoby do koše. Systém nejenže řeší aktuální vibrace, ale je částečně schopen myslet i dopředu, v závislosti na aktuálním pohybu žebříku a hydraulicky vibracím co nejúčinněji předcházet.
Automatické systémy umí zaparkovat žebřík, pamatovat si poslední pohyby apod. Víceméně standardem je již i dálkový diagnostický systém.
Ve spodní části žebříku může být volitelně instalováno jeřábovací zařízení o nosnosti až 4000 kg. Pro stabilizaci žebříku využívá Magirus svých známých Vario podpěr. Ustavené vozidlo s nimi může dosahovat šířky od 2400 mm do 5200 mm a podpěry dokáží kompenzovat rozdíl výšky pod jednotlivými packami až do 700 mm. Každá z nich je ovládána samostatně, což umožňuje dobrou manipulaci i v omezených prostorech.
Závěrem
Ve standardním vybavení těchto žebříků samozřejmě najdeme couvací kameru, výstražné zařízení s LED diodami apod. Magirus u svých žebříků kromě v článku zmíněné variability technických prostředků i samotných součástí vozidla nabízí samozřejmě i volitelné nátěry a možná je i změna podvozku.
video: Magirus