Iveco-Magirus EuroFire. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám osmou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku se podíváme na automobil CAS 24 Iveco-Magirus dobrovolných hasičů z pražského Chodova. Vozidlo bylo původně ve výjezdu pražských profesionálních městských hasičů.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Osmá část našeho seriálu vám představuje poněkud atypická kabina zásahové cisterny Iveco-Magirus. Její vnitřní řešení je oproti u nás běžně používané lavici pro čtyři hasiče zcela jiné. Dva hasiči sedí na sedadlech po směru jízdy, ty jsou umístěny uprostřed kabiny, vedle nich je z obou stran ještě jakási zešikmená část, umožňující nástup do vozu. Další sedačky jsou na bocích kabiny proti směru jízdy tak, aby se jejich uživatel nedotýkal kolen po směru sedících hasičů. Toto řešení poskytuje čtveřici přepravovaných osob dostatek místa, i když na protisměrně sedící hasiči mají svůj prostor poněkud menší, je to dání právě zešikmenou koncovou částí, která je přímo proti nim. Pro vnitřní nohu mají tedy jen minimum místa v oblasti kolen, opak je tomu u vnější nohy u dveří, tam je místa dostatek.
Uprostřed sedící dvojice hasičů má před sebou 590 mm místa, což je více než komfortní prostor pro nohy, šíře jednotlivých sedaček je 485 mm, díky tomu, že zde sedí jen dva, tak je umožněno i poměrně pohodlné dooblékání za jízdy. Protisměrné sedačky tak velkorysý prostor pro nohy nemají, i když na nich sedící hasiči se také nijak výrazně nemusejí omezovat či krčit nohy. Šikmý bok středové lavice je sice limituje v oblasti vnitřních nohou, ale jinak mají místa dost viz fotogalerie.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 Iveco-Magirus JSDH Praha 11 – Chodov:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed dvojlavice
- 2005 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 630/540 od spodní části krajní sedačky k šikmému konci lavice, 590 mm od spodní části středové sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 490/280 mm od lemu krajní sedačky k šikmému konci lavice, 650 mm od lemu středové sedačky ke krytu motoru
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 280/30 mm krajní sedačky vůči šikmému konci lavice, 400 mm od spodní části středové sedačky ke krytu motoru
5. rozměry sedaček
- jednotlivé sedačky 485 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1680 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1190 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny skutečně dostatek místa, a to i v případě jejího plného obsazení. O jisté dávce nepohodlnosti lze hovořit jen v souvislosti protisměrných sedaček, konkrétně v oblasti vnitřních nohou, toto je však vyváženo celkovým pohodlím.
VÝSLEDEK: 90% kabina pro mužstvo
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…