ROZHOVOR: Jak časté jsou výbuchy rozdělovačů?
Vzhledem k nešťastné události, která se stala v tomto týdnu na závodech Moravskoslezské ligy v Kozmicích – „výbuch“ rozdělovače při požárním útoku, jsme oslovili zástupce firmy Pavliš a Hartmann a zeptali se na několik věcí ohledně rozdělovačů.
POŽÁRY.cz: Začněme u výroby rozdělovače, z jakého materiálu se rozdělovače nejčastěji vyrábí a jak dlouho výrobní proces trvá?
P&H: Rozdělovače se vyrábějí z kvalitních slitin lehkých kovů, nejčastěji ze slitin Al. Výrobní proces začíná ve slévárně, pokračuje ve výrobním podniku celou řadou operací na CNC strojích, končí montáží a tlakovou zkouškou dle normy ČSN 38 9481. Délka výrobního procesu v jednotlivých společnostech je závislá na vybavenosti strojního parku, zejména CNC stroji a technologických postupech.
Liší se nějak zásadně výroba sportovních a zásahových rozdělovačů?
Ne, výroba se nijak zásadně neliší.
Jaké testy při výrobě probíhají a jak dlouho trvají?
Při výrobě probíhá mezioperační kontrola, při montáži zkouška napojitelnosti, funkčnosti a zkouška pevnosti přetlakem 2,4 MPa.
Znáte nějaký podobný případ v požárním sportu, kdy hadice tlak vydržely a tím slabým kouskem byl právě rozdělovač?
Ne.
Případně že by se tímto způsobem „odporoučel“ rozdělovač přímo při ostrém zásahu, například u požáru?
Ne.
Pravděpodobně všichni známe poklepávání na kola vlaku pro ověření jejich stavu, existuje podobná laická kontrola stavu rozdělovače? Má člověk při koupi šanci poznat okem kvalitu?
Laickou kontrolou nelze poznat kvalitu, pouze při evidentně špatném dílenském zpracování výrobku bych doporučoval nekoupit.
Dá se jednoduše říci, kolik toho „běžný rozdělovač“ vydrží a jak poznat, že je na čase koupit nový?
Jednoduše poznat, kdy rozdělovač vyřadit nelze. Jakýmkoliv zásahem do konstrukce rozdělovače (toto se týká i jiných zařízení) může dojít ke snížení pevnosti a následně při použití k jeho destrukci, zejména ve spojitosti s napojením na čerpadlo, které je upraveno na maximální možný výkon.
Odpovídali: Zdeněk Pavliš, Pavel Havelka – Pavliš a Hartmann, spol. s r.o.
Děkujeme za rozhovor a přejeme minimum podobných nehod.
Videozáznam inkriminovaného okamžiku: