Mercedes – Benz Atego/EMPL. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
V jedenácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva vám představujeme pražský CAS 24 Mercedes-Benz Atego od firmy EMPL.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd1e33202.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Jedenáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně továrně prodloužená bouda tureckého vozidla Mercedes-Benz Atego s úpravou firmy EMPL. Jak víte z minulé části seriálu, tak Atego v hasičské verzi skutečně neoplývá alespoň trochu dostatečným prostorem a to nejen pro nohy. V provedení kabiny od rakousko-německého nástavbáře EMPL je to však o poznání lepší. Důvod je prostý, na tovární kabinu byla dodělaná vnější kapsa pro umístění dýchacích přístrojů, díky tomu vzniklo v zadní části mužstva dostatečné místo pro nohy.
Kabina Atego/EMPL se tak stala relativně prostornou, hasiči v ní na rozdíl od běžné, sériové boudy nemusejí krčit nohy, použití kapsy jim umožňuje pohodlný posez, aniž by po jízdě k případu z vozu vylézal každý pokroucený jak paragraf. Podlaha o šíři 540, resp. 590 mm je oproti ,,klasické“ kabině MB Atego větší o 130/180 mm.
Zvětšení vnitřního prostoru kabiny použitím kapsy na dýchací přístroje jí prodloužilo celkem o nezanedbatelných ± 200 mm a udělalo z ní tak použitelnou a hlavně snesitelnou boudu mužstva.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MB Atego/EMPL HZS hl. m. Prahy:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2006 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 590 mm krajní sedačky/ 540 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 665 mm krajní sedačky (ukončeno krytem motoru) / 480 mm prostřední sedačky (ukončeno držákem svítilen na krytu motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 350 mm krajní sedačky, 180 mm prostřední sedačky k držáku svítilen
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 455 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1560 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1110 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/07/uz4e16fceeb3498/obr4e16fdcc0283c/540_800.jpg)
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, na nějaké pohodlné dooblékání jízdy to však není ani omylem. Hloubka sedaček je v rámci možností vozidla dostačující. Prostor pro nohy poskytuje díky zvětšení vnitřku kapsou na dýchací přístroje, tím pádem i znatelně větší místo na ploše podlahy od sedaček po kryt motoru. Oproti běžné továrně prodloužené kabině MB Atego je tato varianta od EMPLa nesrovnatelně lepší.
VÝSLEDEK: 70% kabina pro mužstvo
Autor děkuje hasičům z HS 6 Krč za spolupráci při realizaci článku.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd1e33202.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd2a9dd73.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd36c5ae5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd4503e13.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd5280abe.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd611ed61.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd6e9147b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd7ce1702.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd8c1968f.200.jpg)
![srovnání Atego/EMPL a Atego ze státní zakázky srovnání Atego/EMPL a Atego ze státní zakázky](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e4b6bed76b7f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fd9b54367.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fdacc4546.200.jpg)
![kapsa na dýchací přístroje kapsa na dýchací přístroje](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fdba6df03.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e16fceeb3498/obr4e16fdcc0283c.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…