Mercedes – Benz Atego/EMPL. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
V jedenácté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva vám představujeme pražský CAS 24 Mercedes-Benz Atego od firmy EMPL.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Jedenáctou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů speciálně továrně prodloužená bouda tureckého vozidla Mercedes-Benz Atego s úpravou firmy EMPL. Jak víte z minulé části seriálu, tak Atego v hasičské verzi skutečně neoplývá alespoň trochu dostatečným prostorem a to nejen pro nohy. V provedení kabiny od rakousko-německého nástavbáře EMPL je to však o poznání lepší. Důvod je prostý, na tovární kabinu byla dodělaná vnější kapsa pro umístění dýchacích přístrojů, díky tomu vzniklo v zadní části mužstva dostatečné místo pro nohy.
Kabina Atego/EMPL se tak stala relativně prostornou, hasiči v ní na rozdíl od běžné, sériové boudy nemusejí krčit nohy, použití kapsy jim umožňuje pohodlný posez, aniž by po jízdě k případu z vozu vylézal každý pokroucený jak paragraf. Podlaha o šíři 540, resp. 590 mm je oproti ,,klasické“ kabině MB Atego větší o 130/180 mm.
Zvětšení vnitřního prostoru kabiny použitím kapsy na dýchací přístroje jí prodloužilo celkem o nezanedbatelných ± 200 mm a udělalo z ní tak použitelnou a hlavně snesitelnou boudu mužstva.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 MB Atego/EMPL HZS hl. m. Prahy:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2006 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 590 mm krajní sedačky/ 540 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 665 mm krajní sedačky (ukončeno krytem motoru) / 480 mm prostřední sedačky (ukončeno držákem svítilen na krytu motoru)
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 350 mm krajní sedačky, 180 mm prostřední sedačky k držáku svítilen
5. rozměry jednotlivých sedaček
- 455 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1560 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1110 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny relativně dostatek místa, na nějaké pohodlné dooblékání jízdy to však není ani omylem. Hloubka sedaček je v rámci možností vozidla dostačující. Prostor pro nohy poskytuje díky zvětšení vnitřku kapsou na dýchací přístroje, tím pádem i znatelně větší místo na ploše podlahy od sedaček po kryt motoru. Oproti běžné továrně prodloužené kabině MB Atego je tato varianta od EMPLa nesrovnatelně lepší.
VÝSLEDEK: 70% kabina pro mužstvo
Autor děkuje hasičům z HS 6 Krč za spolupráci při realizaci článku.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…