Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Týlové vozidlo aneb Tatra opět trochu jinak

Zajímavé týlové vozidlo využívají němečtí dobrovolní hasiči obce Benneckenstein im Harz.

Jedná se o Tatru 815 6×6 VVN, tedy standardní vojenský valník, který získali ze zásob Bundeswehru, potažmo východoněmecké NVA (Nacionalen Volksarmee der DDR). Vozidlo využívá jednotka FF Benneckenstein (Kreis Wernigerode) jako týlové vozidlo při delších zásazích, zázemí štábu, polní kuchyň a vyproštovací vůz, navíc ale slouží také jako tahač a karavan trucktrialovému týmu Truck Trial Team Oberharz, jehož členové jsou zároveň benneckensteinští dobrovolní hasiči. Vozidlo jezdí v soupravě s tříosým podvalníkem Fliegel s trucktrialovým speciálem T813 8×8 Kolos. K vidění je nejen v Německu, ale i na některých podnicích ETT v Čechách, část fotografií byla pořízena na ETT v Postoloprtech.

Valníky VVN byly sériově vybaveny 10t navijákem, který je uložen mezi rámem pod ložnou plochou vozidla a umožňuje tah dopředu, dozadu a do levé strany. Na ložné ploše je připevněn kontejner s vyklápěcími bočnicemi, po jejichž otevření se rozloží plachta a uvnitř vznikne plocha více jak 30 m2. Uvnitř se nachází polní kuchyň, rozkládací stoly, lavice a lehátka. Před kontejnerem je k ložné ploše vozidla připevněna nádrž s 1000 l pitné vody a na ní 19 kV elektrocentrála, která zajišťuje energii nejen pro kuchyň a vytápění skříně, ale i na ohřívání vody pro vlastnoručně zkonstruovanou polní sprchu, která se pomocí jednoduché konstrukce zavěsí po levé straně na přední čelo valníku, jako podlážka slouží obyčejná paleta. Tatra byla vyrobena v roce 1987 a, světe div se, na rozdíl od českých hasičů ji v Německu bez problémů zaevidovali!!!

TTD podvozku

Podvozek: T815 VVN20 235 6×6.1R
Motor: T3–930.31 (stejný jako CAS-32 T815 PR2)
Objem: 19 000 ccm
Výkon: 235 kW
Rychlost : 80 km/h
D x Š x V : 8350 × 2500 x cca 3900 mm
Rozvor : 3270 + 1320
Max.celková hmotnost soupravy: 65 000 kg

Jenom pro ilustraci uvádím fotografie VVNek u českých hasičů

Pro Požáry.cz Hynek Obroučka, hynda@email.cz

Foto: Kamila Drábková, Frank-Hartmut Jäger, www.trucktrial.cz, časopis Feuerwehr 9/2005, Hynek Obroučka

Popisky k českým Tatrám dle pořadí v galerii :

T815 6×6 CAS-K24/4000/400 THT – HZS PS Česká Lípa
T815 6×6 CAS-K36/4000/400 THT – HZS PS Slezská Ostrava
T815 6×6 CAS-K25/6300/400 Sehat – SDH Potůčky (KV)
T815 6×6 CAS-K25/6000/400 Sehat – SDH Zákupy (CL)
T815 6×6 CAS-K25/3500/400 Hateco – SDH Železná Ruda (KT)
Sdílet