Čtvrtek 26. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

ROZHOVOR: FireFighters: Whatever It Takes

Server iDnes.cz přinesl před dvěma týdny informaci o skvělém úspěchu hasičské hry českého původu na soutěži s názvem Imagine Cup, konané v New Yorku. Oslovili jsme proto tvůrce projektu s několika otázkami.


POŽÁRY.cz: Můžete se krátce představit, kdo jste a co děláte?

WickedTeam: Jsme WickedTeam, jmenovitě David Jozefov, Martin Wilczák a Michal Zachariáš, a jsme (teď už) absolventy FIT VUT v Brně. Ve spoluprácí s DestinyArt jsme vytvořili strategickou hru Firefighters: Whatever It Takes, se kterou jsme obsadili třetí místo v kategorii Game Design na světovém finále soutěže Imagine Cup v New Yorku.


Jak vás napadlo téma právě na hasičskou hru?

Již od počátku jsme počítali s tím, že se zkusíme do soutěže přihlásit a dlouho jsme přemýšleli nad motivem hry. S nápadem hašení lesních požárů pak přišel náš mentor, Rudolf Kajan. I když se u nás příliš lesních požárů neobjevuje (nebo se o nich aspoň nepíše), poměrně často ale slyšíme a vidíme jak s lesními požáry bojují v zahraničí.

Z nedávné doby například v Kalifornii či Řecku. Proto jsme chtěli vytvořit hru, která by zábavnou formou poukázala na tento problém a práci hasičů, kteří riskují své životy pro záchranu jiných.


Někdo z vás je hasič, případně máte k hasičům blízko?

Nikdo z nás hasičem není a asi k nim ani nemáme moc blízko.


V diskuzi na idnesu vám vytýkali podobnost s hrou Emergency, co vy na to?

Asi nám to málokdo z těch, kteří na toto poukazovali, bude věřit, ale o sérii Emergency jsme se poprvé dozvěděli až z jejich komentářů. Těžko lze obě hry objektivně srovnávat, když jsme Emergency nehráli a diskutující zase nehráli naši hru.

Dalo by se ještě dodat, že například StarCraft a Command & Conquer jsou si také podobné. V obou je několik ras či národností, množství jednotek a boje. Nikdo se nad tím moc nepozastavuje, protože každá má své kouzlo a hraje se přece jenom trochu jinak.


Ještě trošku ze stejného soudku, berete si inspiraci z jiných, třeba i flashových her „na hasiče“?

Naší hru jsme tvořili od počátku sami, vytvořili jsme si dokument se všemi aspekty hry, které chceme implementovat. I když jsme nestihli do hry zakomponovat vše, většinu jsme zvládli. Podobnost s jinými strategiemi však zapřít nelze. Rozhraní, ovládání a ty nejzákladnější principy jsou zkrátka u všech strategií velmi podobné.


Ovládá hráč ve vaší hře jen hasiče, nebo může zasahovat do práce policie a záchranářů? Jsou vůbec ostatní složky přítomny?

V naší hře jsme se zaměřili na prácí hasičů a hašení lesních požárů. Policie a záchranáři tam obsažení nejsou, přestože medik by se za záchranáře považovat dal, protože je schopný léčit zraněné hasiče a evakuovat civilisty.


Rozšířená videoukázka ze hry


Jaké typy techniky může hráč ve hře ovládat?

Ve hře máme několik vozidel. V první řadě jde o požární vůz, který slouží výhradně jako zdroj vody při zásahu. Hasiči z něj natáhnou hadice a pak odčerpávají vodu. Dalším vozidlem je Hummer. Ten může být vybaven stříkačkou na střeše a může tak po krátkou dobu hasit. Jeho hlavním účelem je ale rychlý přesun pěších jednotek v případě rozšíření ohně nebo pokud se v misi vyskytuje více požárů najednou.

Posledním přímo ovladatelným vozidlem je buldozer. Ten je poměrně odolný vůči žáru a je předurčený k vytváření výseků, přes které se oheň v ideálním případě nemůže dále šířit. Pokud ale fouká silný vítr a průsek není dost široký, může oheň přeskočit dále.

Jako poslední techniku lze označit letadlo, které lze jednou za čas zavolat a určit místo pro shození retardantů, které po určitou dobu brání ohni v šíření.


Figurují ve hře reálná auta, například Tatry? :-)

Vozidla ve hře jsou pouze inspirovaná reálnými auty, nejedná se však o konkrétní značky a modely. Ve hře je Hummer, buldozer podobný CATu, letadlo by mělo vypadat zhruba jako Bombadier 415 a požární vůz neznámé značky.


Jaké scénáře jsou pro hru připraveny?

Ve hře máme zatím pouze čtyři mise, ale máme nápady na další a doufáme, že je zvládneme vytvořit. Vždy se ale jedná primárně o boj s lesním požárem a záchranu civilistů. Lze si tak zahrát misi, ve které je třeba zabránit zničení lesa.

V jiné misi od počátku hoří dva požáry a hráč musí rozdělit své síly a koordinovat více skupin hasičů. V další misi je už les nemožné zachránit a jde pak jen o evakuaci civilistů v bezprostředním ohrožení života.


Jak plánujete hru prodávat? A kdy?

Zpočátku jsme o možnosti prodeje neuvažovali. Nikdo z nás netušil, že nakonec budeme takto úspěšní, přestože jsme v to doufali. Poprvé jsme o tom začali přemýšlet až když jsme se dozvěděli, že pojedeme do New Yorku na finále.

Konkrétní plán na prodej hry zatím připravený nemáme. Ať už to ale bude jakkoliv, chceme do hry přidat více misí, propojit je příběhem a pravděpodobně ještě přidat další jednotky. Práce je to dost a vzhledem k tomu, že dva členové týmu už nejsou studenti a o prázdninách už se nedá mluvit, těžko lze odhadovat datum vydání.

Všichni ale doufáme, že vše půjde rychle a hra bude připravená pro vydání co nejdříve.


Už víte, jaké parametry musí mít počítač pro hraní?

Hra je tvořená pomocí frameworku XNA 4. Přestože je postavený na DirectX 9.0c, je pro něj potřeba grafická karta kompatibilní alespoň s DirectX 10.0. Bližší specifikace ale neznáme, protože každý máme jeden počítač a notebook a z toho se nedají vyvozovat žádné velké závěry. Ve hře je však několik nastavení, které snižují kvalitu obrazu a zvyšují výkon.


Server POŽÁRY.cz děkuje za rozhovor a přeje mnoho úspěchů při dokončování hry!


Video převzaté ze zpravodajského serveru iDnes.cz, shrnující základní poznatky o hře:

Sdílet