Sobota 21. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

TATRA VERSUS SCANIA – NÁSTAVBY

V další tabulce,kterou Vám přinášíme jsme měřili a porovnávali nástavby obou cisteren. Nástavby byly vyrobeny v THT Polička. Obě jsou vyrobeny klasickou technologií, kterou tato společnost vyvinula k výrobě nástaveb.

TATRA
Nástavba byla vyrobena z oboustranně pozinkovaných plechů,které byly lepeny na rám.U Tatry je velká výhoda oproti podvozku Scanie,že se nástavba montuje přímo na rám a nemusí se vyrábět další pomocný rám k umístění nástavby na podvozek. Obrovskou výhodu to má v tom, že nástavba je umístěna nízko a tak i úložné prostory pro vybavení v nástavbě jsou níže a snadněji přístupné a není zapotřebí v místě strojníka montovat pomocný schod k ovládacímu panelu. Výstup na horní plošinu je dobrý a snadný, výstup umožňuje žebřík v pravé zadní části. Na horní plošině je umístěna bedna s dalším nářadím, tažná tyč a nastavitelné žebříky.
Na každé straně nástavby byly tři úložné schrány, zavírání schrán bylo řešeno roletami. V zadní části byli výklopné dveře pod kterými se skrývalo ovládací zařízení strojníka.


SCANIA
Nástavba byla vyrobena z oboustranně pozinkovaných plechů. Podvozek Scanie vyžaduje před vlastní montáží nástavby vyrobit pomocný rám na který se pak vlastní nástavba uloží. Velkou nevýhodou toho je,že se nástavba posune výše a tak je horší a namáhavější přístup k vybavení v nástavbě. Horní plošina je výše. V místě ovládaní strojníka je proto namontován pomocný schod a tudíž je možné,že pří obíhání auta si to zasahující hasič nemusí uvědomit a tak může dojít k úrazu a ke zranění.
Vlastní nástavba měla celkem čtyři úložné prostory,což je zde v republice první taková nástavba. Podvozek byl rozvoru 4700mm a tak to umožňuje montovat větší nástavby.Zavírání schrán bylo řešeno roletami i v místě strojníka.

To jsou jen základní poznatky k nástavbám a vybavení a rozložení v nástavbách záleží na každém provozovateli.
Ještě se však musím zastavit u rolet. Toto je velmi ožehavé téma,které je velmi často vytkáno THT Poličce,že její řešení otevírání je špatné a člověk musí vynaložit velkou sílu k zavření. Musím konstatovat,že jsem to zkoušel jak u nástaveb této společnosti tak i u konkurence. Věřte tomu,že konkurence na tom není o mnoho lépe a také se nadřete při zavírání.
Další co mě zaujalo a je to jen má myšlenka,že je lepší mít na místě strojníka výklopné dveře.Strojníka to ochrání v případě deště,nebo nepříznivého počasí.
Specifikem u Scanie také bylo to,že na pravé i levé straně byl namontován vysokotlak s hadicí o délce 80 metrů.


Obě nástavby jsou velmi kvalitně zpracovány,podle nejnovějších norem.Výroba obou nástaveb byla specifická dle zadání jednotlivých provozovatelů CAS.


Zpracoval Václav Hakl

Tabulka – nástavby

Tabulky jsou ve formátu PDF. Prohlížeč si můžete stáhnout např. ZDE

Sdílet