Škoda 706 RTHP. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Přinášíme vám devátou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku si připomeneme automobil CAS 25 Š706 RTHP, pocházející od dobrovolných hasičů ze Slatiny.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf6649efc.800.jpg)
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Již devátá část oblíbeného seriálu o hasičských kabinách vám představuje jednu ze starších a většině sborů dobře známých kabin cisterny Š706 RTHP. Kabina je navržena pro tehdejší družstvo 1+7, je tedy osmimístná. Čtyři hasiči sedí ve směru jízdy, dva na kraji kabiny zády k němu. Toto řešení však neposkytuje takto velkému družstvu dostatek místa, dva uprostřed sedící hasiči nemají z důvodu přítomnosti krytu motoru doslova kam složit nohy. Hasiči, sedící proti sobě, se takřka dotýkají koleny. V případě obsazení pouze družstvem 1+5 je však toto řešení relativně dostačující a šíře prostoru umožňuje složení kolen „napřeskáčku“. Na každého z hasičů na sedadlech ve směru jízdy připadá šířka sedáku 535 mm.
Dostrojování v počtu 1+4 je možné pouze za tolerance kolegy sedícího naproti, je nutné se koordinovat a umožnit oblékání v jedné chvíli pouze jednomu hasiči v jednom směru jízdy. Prostřední místa ve směru jízdy jsou z výše uvedených důvodů – ostatně vidět je to i na fotografiích – pro jakoukoli další manipulaci během jízdy nepoužitelná. Mezi sedáky naproti sobě umístěných sedadel je 410 mm.
Varianta s družstvem 1+3 je už k hasičům shovívavější. Po směru jízdy sedící hasič má před sebou 530 mm prostoru a na šířku může využít více než 1,5 násobek sedáku, jakékoli dostrojování zde tedy není problém.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 25 Š706 RTHP JSDH Slatina:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed dvojlavice
- 2140 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 580 mm na podlaze mezi sedadly ve směru a proti směru jízdy
3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- 410 mm mezi hranami sedáků ve směru a proti směru jízdy
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 400 mm u hasiče, naproti němuž nesedí kolega, jedná se o vzdálenost po hranu sedáku protějšího sedadla ve výši lýtek
5. rozměry sedaček
- sedadla ve směru jízdy 535 mm na osobu, proti směru 465 mm
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1400 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1000 mm
![](http://storage.pozary.cz/2011/08/uz4e36bf34739b1/obr4e385e582110e/540_800.jpg)
Závěr: Pro bývalé družstvo 1+7 je kabina nedostatečná, družstvo dnešní velikosti, tedy 1+5, již přepraví vcelku obstojně, hasiči mají v této konfiguraci spoustu místa v oblasti ramen, pokulhává však prostor na nohy, vzhledem k uspořádání sedadel proti sobě.
VÝSLEDEK: kabina pro mužstvo v původním počtu 1+7 jednoznačně nedostatečná, avšak berme v potaz, že 8 osob se někam prostě vejít muselo. Na dnešní poměry vozidlo nelze hodnotit.
Tuto část berte jako připomínku toho, co zde vzniklo před několika desítkami let. Můžete tak srovnat dnešní kabiny a tohoto ,,veterána", který je však ještě v hojném počtu u jednotek SDH.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf6649efc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf6490297.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf556f2cc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf572f911.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf58da232.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf5b04129.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf5ce7a2c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf5ee22aa.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf60d5c97.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e36bf62c8624.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e36bf34739b1/obr4e385e582110e.200.jpg)
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4efad649eb828/obr4efad8b95d76b.304x171.jpg)
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ef1a073cac4d/obr4ef1a09535cca.304x171.jpg)
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4edb46de818b1/obr4edb5837d73c4.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ed011a7d3bb8/obr4ed011c46a19f.304x171.jpg)
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec6309892b9f/obr4ec6327cc95e5.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ec37a2d53797/obr4ec37aabb5560.304x171.jpg)
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4eb9868830109/obr4eba353c3c413.304x171.jpg)
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7bd72679c6/obr4eaa664f102b8.304x171.jpg)
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4ea7b8cdb3da6/obr4ea7c22268cc7.304x171.jpg)
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
![](https://storage.pozary.cz/article/4/e/4e9c1228d07f6/obr4e9c14996dc25.304x171.jpg)
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…