ASA ( TA ) – Praga Alfa TN – 06 4×4
Český podvozek a ukrajinská nástavba.
Můj ruský kamarád Vláďa Novosadov mi v mailu před nějakou dobou poslal dvě fotky automobilu Praga Alfa TN (terénní nosič) 4×4 ve velmi neobvyklém záchranářském provedení. Vozidlo mě zaujalo, a tak jsem o něm sehnal informace a další fotografie, abych s ním mohl seznámit také vás, čtenáře našeho webu, neboť vím, že i u českých, a to zejména dobrovolných hasičů jezdí několik automobilů této značky, zejména tedy v provedení CAS.Takže, jedná se o automobil, jehož nástavbu vyrobila ukrajinská firma TITAL, která se zabývá požární a záchranářskou technikou. Nástavba nese v originále označení ACA – Аварийно-спасательный автомобиль , což je u nás de facto TA – tedy technický automobil. Celý automobil je také pro nás v nezvyklém barevném provedení. Základ tvoří žlutá barva, kterou doplňují červené a reflexní červenobílé pruhy.
Ale začněme popořadě. Zvolený podvozek Praga Alfa TN, který v roce 2001 nahradil ve výrobě vozidlo Praga STNA, je vybaven prodlouženou čtyřdveřovou kabinou pro osádku 1+5, která je sklopná pod úhlem 35°, s kostrou vyrobenou z hliníkových profilů a opláštěním z plastových a laminátových dílů.
Rozvor náprav je u této Pragy AlfaTN 4000 mm, pohon je 4×4 s možností vypínání pohonu přední nápravy. Ta je řízená, hnací, tuhá, portálová se sestupovými kolovými redukcemi, s pneumaticky ovládanou uzávěrkou diferenciálu, rozchod kol je 1980 mm. Zadní náprava je konstrukčně shodná, má stejný rozchod kol a snese větší zatížení – až 7000 kg. Náprava je odpružená šroubovými pružinami s vloženými pružinami přídavnými, teleskopickými tlumiči a torzními stabilizátory. Na všech kolech jsou bubnové brzdy doplněné ABS. Jako agregát je namontován turbodieselový motor Deutz BF 6M1012EC, splňující emisní normu Euro 2 o objemu 4788 ccm. Jeho výkon je 170 kW při 2500 ot/min (dle jiných údajů je to 110 kW). Maximální točivý moment je 569 NM při 1600 ot/min. Přenos síly zajišťuje 16-stupňová mechanická převodovka Praga. Průměrná spotřeba nafty je 22 l na 100 km, nádrž PHM má objem 110 l. Podvozek má skvělé jízdní vlastnosti, jeho max. rychlost je cca 95 km/hod, nájezdový úhel přední je 45°, zadní 38°, brodivost je 1000 mm. Svahová dostupnost je 57%. Světlá výška vozidla je v zatíženém stavu 410 mm. Ale dost o podvozku, ten stejně hodně z vás zná.
Nástavba firmy TITAL je klasické koncepce, tedy ocelový skelet s hliníkovým oplechováním. Skříně s vybavením jsou kryty hliníkovými roletkami a zadními vyklápěcími dveřmi. Takže nic nového. Avšak samotné vybavení je velmi rozmanité. Tolik toho nemáme ani ve zřejmě největším technickém automobilu asi nejen u nás. Tím je TA – Tatra 815 8×8 mého zaměstnavatele, tedy HZS ČD Praha. Ve voze ASA najdeme nafukovací člun s motorem Yamaha, kompletní výstroj a výzbroj potápěčů, vyprošťovací zařízení Lukas, sadu pneumatických zvedacích vaků, svářečku, autogen, kompresor na tlakový vzduch, výkonnou elektrocentrálu EISEMANN, kabelové cívky, přenosná světla, dýchací přístroje, motorovou pilu, adaptér na řezání kovu i betonu, sady nářadí včetně elektro a zámečnického, hasící přístroje, protichemické a lezecké vybavení, megafon, nosítka, kanystry na PHM, tažné lano, osvětlovací stožár, zvedák a lanový naviják 1500 – 4000 kg a mnoho dalších pomůcek. V kabině jsou uloženy kapesní svítilny a regály na další drobné vybavení. Na nástavbu je přístup po žebříku, který je umístěn na boku v zadní části pravé strany.
Rozměry a hmotnosti vozidla jsou následující. Délka x šířka x výška – 6830×2550×3050 mm (2850 mm v zatíženém stavu). Maximální hmotnost je 14 000 kg. Rozvor je 4000 mm. Hmotnost připojitelného přívěsu je 7000 kg nebržděný a 17 000 bržděný.
Osobně se mi tento automobil velmi líbí pro jeho funkčnost nástavby i pro zvolený český podvozek od firmy Praga. I když ta dopadla…. Každopádně toto vozidlo a slogan jeho výrobce, firmy TITAL – ,, АСА – „Такая техника решает всё“ hovoří sím za sebe. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, pro jakého zákazníka byl automobil ASA vyrobený. A na závěr ještě informace, kyjevská firma TITAL je mimo jiné i výhradní dovozce německého výrobce požární techniky Ziegler. Ještě musím zmínit, že český podvozek byl vybrán po náročných zkouškách z několika typů vozidel.
Co říkají tomuto vozidlu naši hasiči a záchranáři?
načíst další obrázky ↓