Mercedes – Benz Atego/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
V desáté části seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva vám představujeme CAS 15 Mercedes-Benz Atego od firmy THT Polička, pořízený v rámci hromadné státní zakázky pro HZS ČR.
Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:
- šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
- zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
- výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
Desátou kabinou, kterou představujeme a hodnotíme, je přímo pro účely hasičů továrně prodloužená bouda vozidla Mercedes-Benz Atego. Jedná se o klasickou kabinu pro osádku 1+5. Vozidla v tomto provedení jsou u jednotek HZS ČR dnes zřejmě nejrozšířenějším modelem prvovýjezdového auta. Je tomu tak z důvodu tzv. státních zakázek, kdy se pořizovalo vždy 40 ks nových CAS za rok s tím, že po pěti letech budou automobily převedeny na jednotky SDH a právě Atego mělo vždy největší zastoupení v rámci značek.
Zadní prostor, který je určený pro přepravu čtyř hasičů, se jeví již po otevření dveří jako malý. Poté, co do něj člověk vleze, se domněnka okamžitě potvrdí. Vzadu není adekvátní místo pro nohy, protože kabina je až neskutečně malá. Hasiči je musejí mít kvůli šikmému krytu motoru, jenž je navíc velmi blízko proti sedačkám, po celou dobu skrčeny pod ně. Hasičská kabina nemusí oplývat nikterak velkým komfortem, ale pořád se v ní přepravují lidi, takže dle toho by měla být uzpůsobena. U továrně prodlouženého Atega je to skutečně zoufalé řešení, i v relativně malé Avii je místo pro nohy mnohem víc.
Dobrá, nohy teda nesložíme, jak je to se zbytkem těla? Vnitřní šíře kabiny také není zrovna dvakrát veliká, na jednotlivce vychází 450 mm místa, není to sice nejméně z již měřených kabin, ale i tak to postačuje pouze na běžné sezení, nikoliv na kloudnou možnost dooblékání za jízdy.
Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 15 MB Atego/THT HZS hl. m. Prahy:
1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
- 2006 mm
2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
- 410 mm krajní sedačky/ 410 mm prostřední sedačky ke krytu motoru
3. šíře prostoru od hrany sedačky po kryt motoru
- 440 mm krajní sedačky (ukončeno krytem motoru) / 440 mm prostřední sedačky
4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
- 100 mm krajní sedačky, 100 mm prostřední sedačky k držáku svítilen
5. rozměry jednotlivých sedaček/lavice
- lavice 1800 mm/455 mm na osobu
6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
- 1560 mm
7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop
- 1080 mm
Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny nedostatek místa. O tom, že si každý ze čtveřice zde přepravovaných osob alespoň trochu pohodlně složí nohy, také nemůže být řeč. Na nějaké alespoň relativně pohodlné dooblékání jízdy také zapomeňte. Továrně prodloužená kabina MB Atego je naprostý omyl a nikoliv adekvátní přepravní prostor pro hasičské mužstvo. Redakčním testem a měřením se tak potvrdilo, co o kabině „tureckého“ Atega říkají jeho uživatelé napříč republikou včetně vojenských hasičů.
VÝSLEDEK: 100% dobytčák
Autor děkuje hasičům z pražského Radotína za pomoc při realizaci článku.
PS: Omluvte kvalitu fotografií, ale uvnitř vozu to prostě nejde.
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dobytčák či kabina pro mužstvo? Švédsko vítězí
Třicátá část našeho unikátního seriálu je zároveň i letošní poslední. Celkem 29 dosud představených a zhodnocených kabin z hlediska vnitřních rozměrů asi nemá…
CAS 24 MAN 12.222/THT. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá devátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem jediný automobil svého…
CAS K 25 Tatra 815 8×8 VVN/Sehat. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Již dvacátá sedmá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem robustní cisterna na…
CAS 24 MB Atego/THT/Plastisol. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou šestou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je prodloužená bouda Mercedesu Atego z produkce firmy Platisol. Tato vozidla slouží v několika…
CAS 24 Volvo FM 9/ISS WAWRZASZEK. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátou pátou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda druhého Volva, kterým disponuje jednotka SDH Nový Bor.
CAS K 25 Tatra 815 4×4. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Dvacátá čtvrtá část našeho seriálu vám představuje kabinu hasičské cisterny CAS K 25 na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou SPS/THZ Slatiňany.
CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična…
CAS 55 MB Actros Buffalo (Rosenbauer). Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Další část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, má už číslo 22. Dnes vám představí jednu ze speciálních kabin – jedná…
CAS 24 Mercedes Atego/SPS. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Jedenadvacátá části seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám přiblíží, jak je na tom s místem automobil Mercedes-Benz…
MAN LE 14.280 4×4 BB CAS 24. Dobytčák či kabina pro mužstvo?
Máme malé jubileum, tedy dvacátá část seriálu, který se zabývá vnitřními rozměry kabin hasičských vozidel v prostoru mužstva, vám představí jednu z těch ,,lepších“. Je…