Technická pomoc u vozidel na palivo LPG
Při dopravní nehodě osobních vozidel nedochází k velkým únikům látek znečišťujících životní prostředí. Převážně se jedná o provozní náplně motorů – benzin, nafta, oleje apod.
Další komplikací při vyprošťování u dopravních nehod jsou různé alternativní pohony vozidel, např. LPG (zkapalněný propan-butan), CNG (stlačený zemní plyn), DME (zkapalněný Di Methyl Ether), LH2 (vodík), LNG (zkapalněný zemní plyn), elektropohon, hybridní pohon a podobně.
Zásah u vozidel s alternativním pohonem vyžaduje zvýšenou pozornost – především jde o vypnutí a zajištění samotného pohonu. Uvedené pohony hrozí zejména nebezpečím úrazu elektrickou energií nebo únikem nebezpečného plynu. Při požáru vozu může tlaková láhev s nebezpečným plynem také explodovat, může nastat hrožení nebezpečnou látkou (elektrolytem palivových článků a podobně) nebo nebezpečným kouřem.
V minulosti byli hasiči vyškoleni hledat alternativní pohony v zadní části vozu (v kufru). V dnešní době je ale možné najít hybridní pohon a jeho zdroje energie i na více, mnohdy neobvyklých místech ve vozidle. Například tlakové lahve na zemní plyn tak lze najít i pod sedadly řidiče či spolujezdce nebo pod celou plochou (podlahou) kabiny automobilu.
LPG z angl. liquidfied petroleum gas = zkapalněný ropný plyn. LPG tvoří směs propanu C3H8 a butanu C4H10 a dalších příměsí. Je bez barvy chuti a zápachu. Proto se přidává odorizant, u nás nejčastěji merkaptan. Samotné LPG je nedýchatelné (vytláčí z plic kyslík) a má mírně toxické účinky.
POZOR! V plynném skupenství je těžší než vzduch, v kapalném skupenství lehčí než voda. Proto je nutné si pamatovat, že v případě úniku bude sedat na nejnižší situovaná místa okolí. Protože se nekontaminuje s půdou, vzduchem ani vodou, nevětraných prostorech se udrží poměrně dlouho. Je velice reaktivní při iniciaci zapálením (výbušná směs je už při koncentraci cca 2% až 10%).
Nádrž LPG je ocelová tlaková nádoba přírubou přichycená k vozidlu speciálním rámem, provedení válcové nebo toroidní (umístění místo rezervy).
Označení přestavených vozidel na LPG zařízením
Všechna přestavěná vozidla musí být označena nálepkou umístěnou:
- u přípojky dálkového plnění
- na zadní části vozidla v pravém horní rohu, event. dolním rohu (pro vozidla kategorie M 1 a N). Barevné provedení: pozadí žluť chromová střední, ohraničení a písmena černá, tvar kruh.
- vpředu, vzadu a na vnější straně pravostranných dveří (pro vozidla kategorie M2 a M3). Barevné provedení: pozadí zelené, ohraničení a písmena bílá nebo reflexní bílá, tvar kosočtverec.
Bezpečnostní opatření v případě nehody vozidla s LPG zařízením!
- vypnout zapalování
- zastavit průtok plynu uzavřením ventilů na nádrži
- přepravované osoby nechat (bez paniky) z vozidla vystoupit
- místo nehody zabezpečit tak, aby nedošlo ke shlukování osob
- při případné netěsnosti plynového zařízení zajistit, aby se v blízkém okolí nenacházely osoby, případně použít hasicí přístroj ČSN 386462 a 386405
- vozidlo odstavit na bezpečném větraném místě venkovního prostoru, nejméně 15 metrů od vstupu do podzemních prostor (kanalizace apod.)
- příslušníky dopravní policie upozornit, že vozidlo je vybaveno zařízením pro pohon zkapalněným plynem LPG
Bezpečnostní opatření při požáru vozidla s LPG zařízením!
- vypnout zapalování
- při hoření čistého kapalného plynu se plameny vytékajícího kapalného plynu nemají hasit
- hořící objekt (nádrž, motor, trubky apod.) intenzivně ochlazovat
- při přesahu plamenů do okolí je však třeba požár hasit pomocí hasících přístrojů typu S 6 a S 15
- pokud je to možné, hořící vozidlo přemístit na volné prostranství a uzavřít uzavírací ventil na nádrži. Nádrž intenzivně ochlazovat.
- poskytnout první pomoc postiženým osobám a vyrozumět záchrannou službu.
David Dvořáček, DiS.
Seriál: Na pomoc jednotkám
- Test vědomostí
Poskytnutí první pomoci zraněnému hasiči na místě zásahu – úraz elektrickým proudem, tepenné krvácení
Účinek elektrického proudu na organismus závisí zejména na jeho typu (střídavý nebo stejnosměrný), napětí, trvání průchodu proudu, odporu těla, který vytváří především…
Slovník pro záchranáře: Angličtina
Přinášíme ke stažení pomůcku pro velitele jednotek požární ochrany, kterou vydává Česká asociace hasičských důstojníků. Ke stažení dnes najdete česko-anglický slovník se…
Slovník pro záchranáře: Němčina
Přinášíme ke stažení pomůcku pro velitele jednotek požární ochrany, kterou vydává Česká asociace hasičských důstojníků. Ke stažení dnes najdete česko-německý slovník se…
Kontroly provozuschopnosti věcných prostředků chemické služby
Blíží se poslední kvartál výcvikového roku 2011 a mezi povinná témata odborné přípravy jednotek požární ochrany letošního roku patří rovněž kontroly provozuschopnosti…
Jak správně sejmout ochrannou přilbu?
Dlouhou dobu bylo předmětem sporu, jestli má být při nehodě motocyklistů ochranná přilba sejmuta na místě nehody člověkem, který poskytuje první pomoc. Panovala totiž…
Signály pro navádění letecké techniky
Česká asociace hasičských důstojníků pravidelně vydává a následně aktualizuje metodické předpisy pro činnost jednotek požární ochrany. Jednou z takových pomůcek jsou i…
Resuscitace pro hasiče
Pro potřeby hasičů je na základě vydání nových doporučených postupů provádění resuscitace zpracován tento text, v němž jsou uvedeny významné změny. Dále je zde ke…
Školení dobrovolných hasičů není podpisová akce
Vzhledem k tomu, že se v některých našich diskuzích odráží mnohdy naprosto nepochopitelně nevyhovující stav odborné přípravy u některých jednotek sborů dobrovolných…