Závodní požární útvary v České republice – 1953–2009
David Dvořáček nám zaslal velmi podrobně zpracovaný přehled všech závodních požárních útvarů v České republice. V několika dílech přineseme celý seznam, nyní se podíváme na druhou část rozsáhlého dokumentu. Autor samozřejmě ocení další informace, pokud víte více, kontaktní e-mail je na konci článku.
V rámci ministerstva dopravy roce 1953 vznikají první Útvary požární ochrany železnic v důležitých dopravních uzlech (od 1. 1. 1995 Hasičská záchranná služba Českých drah s.o., později a.s. a to až do 30. 6. 2008, od. 1. 7. 2008 HZSP Správa železniční dopravní cesty, s.o.).
1953
- Břeclav
- Hradec Králové
- Cheb
- Kolín
- Brno
- Praha
- České Budějovice
- Ostrava-Přívoz
- Plzeň
- Kralupy nad Vltavou
- Přerov
- Liberec
1954
- Nymburk
- Olomouc
- Krnov
- Ústí nad Labem
1956
- Česká Třebová
V padesátých a šedesátých létech vznikají další závodní požární útvary. S rozvojem palivoenergetické základny státu, vznikají v elektrárnách a dolech profesionální útvary požární ochrany.
Z největších a nejvýznamnějších je možno uvést tyto:
1953
- národní podnik Středočeské strojírny Vodochody (AERO Vodochody, a.s. dnes Letiště Vodochody a.s.)
1954
- Liberecké automobilové závody, n.p. Mnichovo Hradiště (Škoda LIAZ n.p., závod Mnichovo Hradiště)
26. 10. 1954
- Železárny a drátovny, n.p. Bohumín (později Bohumínské železárny Gustava Klimenta dnes ŽDB Group a.s. Bohumín)
1. 7. 1955
- Benzina Loukov (dnes Čepro a.s., Praha středisko 08 Loukov u Kroměříže)
1956
- Československá zbrojovka a.s. Brno-Líšeň
- Lovochemie, a.s. Lovosice 2 (SECHEZA s.p. Lovosice-Severočeské chemické závody Lovosice (dnes Pedus service Lovosice)
- MITAS a.s., Praha 10
1. 3. 1956
- Železorudné doly a hrudkovny pro úpravu železné rudy ŽDH Ejpovice (RND – Rudné a nerudné doly n.p. Ejpovice, ŠKODA Plzeň, závod Ejpovice)
1958
- Přerovské strojírny, n.p. Přerov
- Svit Otrokovice
- Vlárské strojírny s.p. Slavičín
1959
- Obuvnický průmysl-Svit Gottwaldov (Zlín)
- Severočeské doly a.s. – Doly Nástup Tušimice (Severočeské hnědouhelné doly Tušimice)
- ZPSL Ostrava (Česká správa letišť ČSL s.p. Letiště Mošnov dnes Letiště Ostrava a.s.)
1960
- Doly Komořany DOLY V. I. LENINA s.p. Most (MUS a.s. – Mostecká uhelná společnost a.s. dnes Lítvínovská uhelná a.s.)
1. 3. 1960
- Vagónka Tatra n.p. Studénka
1961
- Teplárna Komořany (UNITED ENERGY a.s. právní nástupce, a.s. Komořany, Most 1 dříve 1.SZT a.s. Komořany u Mostu)
- ŠKODA Plzeň, závod Ostrov (Škoda-Ostrov s.r.o. Ostrov nad Ohří)
- Transporta Chrudim
1962
- chemické továrny Kaučuk, a.s. Kralupy nad Vltavou (dnes SYNTHOS Kralupy a.s.)
26. 2. 1963
- n.p. Urxovy závody Valašské Meziříčí (dnes DEZA a.s. Valašské Meziříčí)
1963
- Elektrárna Tušimice
- Doly nástup Tušimice
- SEPAP Severočeské papírny n.p. Štětí
- Liberecké automobilové závody, n.p. Jablonec nad Nisou-Rýnovice (ŠKODA-LIAZ a.s. Jablonec nad Nisou)
1964
- SD DOLY a.s. Doly Bílina (s.p. SHR – Doly Julia Fučíka Bílina se sídlem Úpravna uhlí Ledvice – Severočeské hnědouhelné doly Bílina)
- Benzina Smyslov (ČEPRO, a.s. 03 Smyslov)
1965, leden
- n.p. Fatra Napajedla (dnes Aliachem a.s. Napajedla)
1. 10. 1965
- Válcovny plechu Frýdek-Místek
1966
- n.p. TECHNOPLAST Chropyně (dnes Aliachem a.s., odštěpný závod Fatra Chropyně)
- n.p. Kovona Karviná
- ŠKODA Plzeň, závod Rotava
- Elektrárna Ledvice
- Elektrárna Prunéřov I.
- ČZNM Československé závody Naftových motorů n.p. Praha závod Hradec Králové (ČKD Praha n.p. závod Hradec Králové)
1967
- Silon n.p. Planá nad Lužnicí
- Zbrojovka Kuřim (TOS Kuřim)
1968
- Slévárna Škoda České Budějovice
- Plynárna Praha-Měcholupy
1. 3. 1968
- ČKD Kutná Hora n.p.
1969
- Východočeské papírny a.s. Lanškroun (PACO Lanškroun)
- Elektrárna Počerady
1. 5. 1971
- Sklárny KAVALIER n.p. Sázava
1971
- Československá televize (dnes Česká televize s.o., Praha 4 Kavčí hory)
1. 7. 1971
- Rudý říjen (Barum) Otrokovice (dnes Barum Continental spol s.r.o. Otrokovice)
1. 1. 1972
- Benzina Střelice u Brna (Čepro 09 Střelice)
1972
- chemická továrna Paramo Pardubice
- obuvnický podnik k.p. ZKG (Závody Gustava Klimenta) Třebíč-Borovina (Svit Třebíč-Borovina, BOPO a.s. Třebíč)
1. 11. 1972
- Benzina Bělčice (dnes Čepro a.s., 02 Bělčice)
1973
- strojírny Závody přesného strojírenství ZPS Gottwaldov-Malenovice (dnes TAJMAC-ZPS a.s. Zlín-Malenovice)
- Barvy Laky Staré město
- Moravské železárny, a.s. Olomouc
1974
- Motorpal Jihlava
1975
- FEZKO Strakonice
1. 2. 1975
- Dopravní podnik o.z. Metro Praha 4 (PS depo Kačerov 1975, PS depo Hostivař 1985, PS depo Zličín 1995, PS depo Kačerov 1995, od 1. 1. 2005 HZSP Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s.)
1976
- Elektrárna Dětmarovice (dnes ČEZ a.s. el. Dětmarovice)
1. 1. 1976
- KVHÚV Palivový kombinát 25. únor k.p. Vřesová (dnes Sokolovská uhelná, právní nástupce, a.s. Sokolov-SUAS)
10. 12. 1976
- Léčiva n.p. Praha (dnes ZENTIVA, a.s. Praha 10)
1977
- Elektrárna Tisová (dnes ČEZ UKE ETI Tisová)
- České energetické závody – Elektrárna Chvaletice
- TATRA a.s. Kopřivnice
- Lučební závody Kolín
1977, březen
- Kovohutě Gustava Klimenta Rokycany, s.p.
1. 1. 1978
- k.p. Benzina Tábor-sklad 0209 Včelná (Čepro a.s. Boršov)
1978
- Česká správa letišť Karlovy Vary (ZPSL Karlovy Vary)
- Závody na překližky a dýhy, n.p. Hodonín (později ZPD, závod TATRA Hodonín – Ploma a.s. Hodonín)
- Elektrárna Hodonín
1979
- Pražský Hrad (Kancelář Prezidenta republiky)
1980
- Palác kultury Praha (dnes Kongresové centrum Praha a.s.)
- ZVS Zeveta Bojkovice (Česká zbrojovka Bojkovice)
1981
- sklárny Glavunion a.s., závod Sklotas Řetenice (SKLO UNION, závod 01, Teplice-Řetenice)
1. 1. 1982
- Jaderná elektrárna Dukovany k.p.
2. 8. 1982
- Jihlavské dřevařské závody Jihlava (dnes Kronospan CR Jihlava)
1982
- Elektrárna Prunéřov II. (dnes EPR Elektrárna Mělník pobočná stanice Elektrárna Prunéřov Kadaň-Prunéřov)
25. 4. 1983
- Severomoravské celulózky n.p. Paskov (dnes BIOCEL Paskov, a.s.)
1983
- Krkonošské papírny Hostinné
- Barvy a laky Praha-Hostivař (dnes Barvy a laky Hostivař a.s.)
- Chemické závody Sokolov
1984
- Chemopharma n.p. Ústí nad Labem
1985
- (Závody ťaškého strojárstva) ZTS Třemošnice
- Jihočeské papírny, n.p. Rudého práva Větřní (Jihočeské papírny a.s. Větřní u Českého Krumlova)
1986, únor
- Vodní stavby a.s. České Budějovice (VJET Sezimovo Ústí), dnes ČEZ a.s Jaderná elektrárna Temelín (1991, duben)
1. 11. 1986
- Moravské chemické závody Ostrava (dnes BorsodChem MCHZ s.r.o.Ostrava-město)
1987
- požární jednotka s profesionálními požárníky letiště Brno-Tuřany
1988
- Lachema Brno
1989
- Důl 1. máj Karviná (Důl Darkov Karviná)
1. 10. 1989
- Fakultní nemocnice Motol, Praha 5
1991
- začátkem 90 let vznikl ŠKODA AUTO a.s. Vrchlabí; Semperflex Optimit a.s. Odry (Optimit Odry a.s.)
1992
- Benzina, s.p. Cerekvice nad Bystřice (dnes Čepro a.s.)
- pobočná stanice JPO HZS ČD Ústí nad Labem – Chomutov
1993
- Benzina, s.p. Šlapanov (dnes Čepro a.s., Praha středisko 07 Šlapanov)
- ŠKODA AUTO a.s. závod Vrchlabí
1994
- Benzina, s.p. Třemošná (dnes Čepro a.s. 02)
1. 9. 2996
- DRASLOVKA, a.s. Kolín
1997
- VTŽ Chomutov
1999
- AL INVEST Břidličná a.s.
- pobočná stanice JPO HZS ČD Ústí nad Labem – Děčín
2003
- Infraspol a.s. detašované pracoviště Olomouc (Setuza a.s., závod 02 Olomouc-Holice)
20. 10. 2003
- ŠKODA AUTO a.s. závod Kvasiny
2006
- ZÁVODNÍ HASIČI BOSCH – Bosch Diesel s.r.o. Jihlava-závod III, závod II (2008 – požární hlídka-hasiči z povolání)
28. 5. 2009
- ČEZ a.s. EDU JE Dukovany
1. 8. 2009
- Teva Czech Industries s.r.o Opava-Komárov
S přechodem na civilní provoz byl obnoven ZPÚ Letiště Brno-Tuřany (dnes HZSP LETIŠTĚ BRNO a.s. – 1992) a HZSP Jihočeské letiště České Budějovice a.s. (2007), Záchranná a požární služba EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s. Pardubice (2007).
Pokud některý z čtenářů může doplnit historii závodní požární ochrany, může se spojit s aktivem pro historii na Dvoracekzachranar@seznam.cz. Autoři uvítají každou informaci, která pomůže zachovat pro budoucnost doklady o nezměrně obětavé práci našich podnikových hasičů.
Seriál: Závodní požární útvary v České republice
Vojenské hasičské jednotky, část druhá
V roce 1880 v Jindřichově Hradci bylo vytvořeno první hasičské oddělení o dvaceti mužích.
Vojenské hasičské jednotky, část první
Důkladné uplatňování všech zásad požární ochrany patří mezi nejdůležitější faktory ovlivňující celkovou bezpečnost prakticky ve všech oborech lidských činností.
Historie: Požární ochrana na železnici – díl třetí
Přinášíme vám třetí a zároveň poslední část seriálu o historii požární ochrany na železnici, která se zabývá zřízením a chodem dobrovolných požárních jednotek.
Historie: Požární ochrana na železnici – díl druhý
Přinášíme vám druhou část seriálu o historii požární ochrany na železnici, která se zabývá vznikem profesionálních jednotek od roku 1953.
Historie: Požární ochrana na železnici – díl první
Přinášíme první část seriálu o historii požární ochrany na železnici, která se datuje již od roku 1868.
Závodní požární útvary v České republice, díl čtvrtý
David Dvořáček nám zaslal velmi podrobně zpracovaný přehled všech závodních požárních útvarů v České republice. V několika dílech přineseme celý seznam, nyní se podíváme…
Závodní požární útvary v České republice – zrušené útvary
David Dvořáček nám zaslal velmi podrobně zpracovaný přehled všech závodních požárních útvarů v České republice. V několika dílech přineseme celý seznam, nyní se podíváme…
Závodní požární útvary v České republice – 1921–1952
David Dvořáček nám zaslal velmi podrobně zpracovaný přehled všech závodních požárních útvarů v České republice. V několika dílech přineseme celý seznam, nyní se podíváme…